Betűtörténet 24: Kozma Lajos grafikái, tipográfiája
Copyright©
2015.artificium-artis.blogspot.com
Kozma Lajos (1884-1948) építészről, belsőépítészről, bútortervezőről és grafikusról már egy korábbi cikkben volt szó itt a blogon. Most igyekszünk összefoglalni nagyjából a legfontosabb betűtörténeti-grafikai emlékeit, amely kép közel sem teljes és még további kutatást igényel. A művész célja, a kortársaihoz hasonlóan, egy olyan új stílus kialakítása volt, ami túllépett a szecesszión. Hasonló gondolkodott a költészetében Ady Endre és a művészetfilozófus és művészettörténész Fülep Lajos is. Az elképzelések változása megfigyelhető volt már Lechner Ödönnél, főként építészete utolsó szakaszában. Szintén így volt a Kós Károly vezette Fiataloknál, amelybe Kozma is beletartozott, természetesen másképpen, mint Lechnernél, lévén szó generációbeli szemléletváltásról. Kós Károly munkássága kapcsán már szót ejtettünk arról, hogyan fogalmazta meg, a saját építészeti hitvallását Lechnerrel szemben, vagy tőle eltérően.
1902-1903-ban forrongó volt a
légkör a Műegyetemen, ahol konfliktus robbant ki az idősebb és a
fiatalabb generációk között. Hauszmann
Alajos, aki a Műegyetem Központi Épületét és a Budai Vár neobarokk, egyébként nagyszerű épületeit tervezte, 1903-ban lett rektor. Beszédében állást foglalt a historizmus és az eklektika elvei mellett. A fiatalok nem
értettek egyet ezzel, más úton akartak eljutni a megoldáshoz.
A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
Kozma Lajos illusztrációja, Csáth Géza Délutáni álom című művéhez, a Nyugat kiadása, Budapest 1911. |
Kozma Lajos (1884-1948) építészről, belsőépítészről, bútortervezőről és grafikusról már egy korábbi cikkben volt szó itt a blogon. Most igyekszünk összefoglalni nagyjából a legfontosabb betűtörténeti-grafikai emlékeit, amely kép közel sem teljes és még további kutatást igényel. A művész célja, a kortársaihoz hasonlóan, egy olyan új stílus kialakítása volt, ami túllépett a szecesszión. Hasonló gondolkodott a költészetében Ady Endre és a művészetfilozófus és művészettörténész Fülep Lajos is. Az elképzelések változása megfigyelhető volt már Lechner Ödönnél, főként építészete utolsó szakaszában. Szintén így volt a Kós Károly vezette Fiataloknál, amelybe Kozma is beletartozott, természetesen másképpen, mint Lechnernél, lévén szó generációbeli szemléletváltásról. Kós Károly munkássága kapcsán már szót ejtettünk arról, hogyan fogalmazta meg, a saját építészeti hitvallását Lechnerrel szemben, vagy tőle eltérően.
Kozma Lajos: Pergamenre írott dísz, Az én levelem. |
Kozma Lajosnak egyéni stílusa kialakításában sokat
segített az építészi előképzettség. A szecessziót már nem tekintette modern eszköznek, az ornamentika
használatától kissé eltávolodott, legalábbis az építészetben. Rajzaiban késő szecessziós
és népi hatásokat figyelhetünk meg, míg házait, középületeit az anyagszerűség szóval tudjuk
leginkább jellemezni, valamint nagyon fontos még a szerkezet és célszerűség
szem előtt tartása. (Hasonló eredményekre jutott el a nagy Le
Corbusier is.) Grafikáiban, és főleg belsőépítészeti tervein
ez az architekturális gondolkodásmód érvényesül.
Kozma Lajos: Háromforint. |
Kozma Lajos: Lap egy írott könyvből. Az alkotás a kézzel, tollal írott erdélyi könyvkészítési, naplóírási hagyományból fakad, melyet Kós Károly, Kozma Lajos egyetemi építésztársa is művelt. |
Kozma Lajos is ahhoz a nemzedékhez
tartozott, akik egymásra találva összetartozó csoportot alkottak, ők voltak a Fiatal Építészek,
vagy más néven a Fiatalok. Mivel a
skandinávokat választották példaképül, ezért rájuk is a népi-nemzeti formakincs használata volt a
jellemző, a szó legnemesebb értelmében. A grafikai munkák készítésénél a kalotaszegi, székelyföldi és a dunántúli népi művészetből inspirálódtak. Kozma Lajosnál elsősorban a grafikai
munkásságában érvényesült mindez.
Belsőépítészetében, bútorművészetében csak később használta fel ezeket a formákat.
Móricz Zsigmond: Falu, három színdarab: Mint a mezőnek virágai, Magyarosan, Kend a pap!, Kozma Lajos borítótervével, 1911 Nyugat Kiadása. |
Korai munkásságát leginkább
az illusztráció és a grafika képezi. A
posztimpresszionizmus,
jugendstil, art nouveau, a szecesszió nemzeti
iskolái a vonalat helyezték előtérbe, mint a
kompozíciós szerkesztés alapját. A térbeliséget érzékeltető tömeg is síkban maradt, mindig jellemző
volt a körvonal, a formák közötti összefüggést a kontúrhálózat biztosította. A nagybányaiak
után, ahol még előkészítő, vázlatszerű jellege volt, a rajz önálló értéket kezdett képviselni Rippl-Rónai
József művészetében, Vaszary Jánosnál, Gulácsy Lajosnál, de még az építészeknél is, Kós
Károlynál és Kozma Lajosnál egyaránt.
A tizenkilencedik és
huszadik század fordulóján sok művész már önálló grafikusként
tevékenykedett, vagyis illusztrált, plakátot, reklámot készített. A rajz, a
grafika a XIX. század utolsó harmadában jutott vezető szerephez, azok után, hogy az impresszionizmus és a plein air festés még nem tulajdonított akkora szerepet a rajzolásnak. A
szecesszióban viszont már a vonal, a rajz
jelentősebb szerepet kap (emberi alakok,
burjánzó növényi ornamentika).
Kozma Lajos: Lapis Refugii ház látványterv és lakberendezési látványterv, 1907. |
Kós Károlynak, Kozma Lajosnak és más fiatal építészeknek a Műegyetemen a Megfagyott
Muzsikus című lapban jelentek meg
írásaik. Ez volt az egyetemnek az egyik, de nem az egyetlen, hallgatók által írt, szerkesztett és
rajzolt lapja. Minden szakosztálynak volt saját lapja, amibe a diákok írtak és rajzoltak
és ezeket általában bátor és szókimondó hangvétel jellemezte, mint minden olyan kiadványt, amit fiatalok szerkesztenek. Bartók Bélához és Kodály Zoltánhoz hasonlóan a népművészeti gyűjtés nagy hatást gyakorolt
a munkásságukra. Az építészetben ez elsősorban Kós Károlyra, a gödöllőiekhez kapcsolódón Thoroczkai Wigand Edére és Medgyaszay Istvánra volt jellemző, de természetesen Kozmára is.
Általában elmondható, hogy építészeti tanulmányaik és gondolkodásuk mellett nagyfokú
rajzosság jellemezte őket - ezzel tudták jól kifejezni magukat. Kozma Lajos életében
építészi munkássága és a formatervezés mellett nagy szerepet töltött be az illusztráció, amihez több forrásból inspirálódott: a
népművészetből, a szecesszióból, a nyugati szecessziós folyóiratok által közvetített
világból, a szimbolista grafikai világ jelképrendszeréből.
Kozmának a Megfagyott muzsikus-ban publikált rajzai egyesítik a korábban említett szempontokat, amik új ízt, új látványt teremtettek a magyar grafikai és könyves kultúrában. Aubrey Beardsley hatása kétségtelen, amit az Iparművészeti Múzeumban akkoriban megrendezett kiállítás is erősített. Továbbá fontos megemlítenünk azokat a páratlan, későszecessziós jellegű rajzokat, könyvborítókat, amik Ady Endre szimbolista verseihez készített tustollal. Ezek a keretbe foglalt kompozíciók a népművészet ihletését is mutatják, de érezhető rajtuk a már említett angol Aubrey Beardsley illusztrációinak, Edgar Allen Poe műveihez készült rajzainak hatása is.
1907-ben készítette rajzait a Lapis Refugii ház berendezéséhez, amelyeknél azt
tapasztaljuk, hogy ugyanolyan külső és belsőépítészeti egységben gondolkozott,
mint William Morris és társai a Philipp Webb által tervezett Vörös Ház esetében. A népi építészetből kiinduló formavilág, a természetes anyagok, kő, tégla, fa a tervezés harmóniája minden kis apró részletben.
Az első komolyabb, számottevő grafikai munkája Utolsó
ábrándok – Melódiák című tollrajz-gyűjtemény, amely 1908-ban jelent meg. Stílusa alapján a kompozíciók szimbolistának nevezhetők. A rajzok
mindegyikét keret szegélyezi, amihez a népművészetből átvett díszítőmotívumokat használta. Helyenként a székelykapukra, kopjafákra emlékeztetnek ezek a díszítések. A kompozíciók
témája az ifjúkortól való búcsúzás fájdalma szomorkás ábrázolásokban, amire úgy is tekinthetünk,
mint Kozma Lajos illusztrációinak, könyvművészetének nyitó akkordjára.
1908-ban jelent meg az Ex libris, amiben huszonkilenc művészbarátjának, ismert személyiségnek könyvjegyét tekinthetjük meg. (Ex libris: könyvtábla belsejébe ragasztott, a tulajdonos nevét, címerét, jelképét tartalmazó könyvjegy.)
1909-ben készített a Galilei Kör meghívójához egy tollrajzot. A Körrel a
későbbiekben is együttműködött. E munkájában a népművészeti ornamentika és
szecesszió már tökéletes összhangban volt egymással. 1909-ben Révész Béla Találkozás hamupipőkével című kötetét is illusztrálta, ahol az architektonikus elemekben felfedezhetjük az
átértelmezett emberi alakot, vagy a kopjafát, mint a halál és emlékezés szimbólumát, a szecessziós, kissé szellemszerű figurákat, női és férfialakokat, gazdag ornamentális díszítéssel. Jelképrendszere olyan, mintha a népi kultúra és művészet
szemben állna a városba bekényszerített ember nehézségeivel. Klimt és Aubrey Beardsley
művészetének hatása itt is felfedezhető Kozmánál, de mégis az ő sajátos, az építészethez és gyűjtéseihez
kapcsolódó világáról beszélhetünk.
1909-1910 között illusztrálta Ady Endre verseit, az Úri szűz dicsérete, és a Halálvirág: a Csók címűeket, ahol szecessziós,
szimbolista szellemben próbálta tolmácsolni Ady lírájának jellegét,
hangulatát. 1913-ban illusztrálja Ady Születik a város, című kötetét. A kép központi tengelyétől kissé balra álló női alak mögött egy felállványozott, épülő város részletei, a magasház, toronyház alakja körvonalazódik. Hogy az
illusztrációs téma mellett mennyire volt ez látomása a korszak kissé még őrültnek, utópisztikusnak tűnő, a jövő városait vizionáló
szemléletnek, nem tudhatjuk. Az mindenesetre tény, hogy
Antonio Sant'Elia, futurista művész már akkor megalkotta
csodálatos felhőkarcoló-terveit.
Hogy átéljük, milyen lehetett a hangulata a versnek, amit illusztrált idézzük, Ady Endre Halálvirág: a Csók című csodálatos művét:
Ady Endre
Halálvirág: a Csók
Kozma Lajos a tízes években tanulmányúton járt Franciaországban és kis ideig Henri Matisse mellett dolgozott, akinek szemlélete, oktatási módszerei hatottak rá. A túlburjánzó szecessziós motívumokból táplálkozó szemlélet helyett a letisztult, helytakarékosabb, logikusabban átgondolt szerkesztés irányába indult el. 1911-ben alkotta Móricz Zsigmond Falu és Csáth Géza Délutáni álom című műveinek címlapját. Mindkét könyv a Nyugat Kiadónál jelent meg.
1911-től részt vett a KÉVE munkájában. Az egyesületben ki is állított, mint alkotó és a katalógusokat is
ő tervezte. A katalógusoknál
szintén a magyar népművészet modernizált és jellegzetesen, kissé „kozmais“ módon átértelmezett világát
valósította meg. Ilyenek a somogyi
pásztorvilág faragványaiból inspirálódott
központi virágmotívum, a bokorvirág körbe komponálva, vagy a galamb, mint kedvelt
ábrázolás. Továbbra is elmaradhatatlanok voltak az erdélyi, főként a kalotaszegi motívumok. A KÉVE
számára készült alkotásokon és az építészgrafikákon
kívül a későbbi munkái már a népművészettel
is rokon magyar reneszánszban és barokkban gyökereztek.
Ide kapcsoljuk a Kner nyomdával és azon belül is a Kner Imrével való szoros együttműködését és igen
gyümölcsöző kapcsolatát. Nagyon fontos Kner Izidornak a Kozma Lajoshoz kapcsolódó munkássága. 1917-ben ismerkedtek össze és közös munkájuk nyomán született meg a gyomai Kner nyomda egyedülálló tipográfiai sorozata, ami mintegy negyven kötet díszítését
jelentette. Kozma Lajos sok könyv címlapját, díszítését tervezte meg.
Híres a Kner nyomda Kner-Kozma barokk korszaka. Ennek az 1920-ban létrehozott tipográfiának az volt a célja, hogy
megvalósítsa a szép magyar könyvet. Kozma Lajos tervezésében készültek fametszetek és barokk könyvdíszek.
Kner és Kozma nem a díszek miatt választották a barokk kort, hanem ebben a
stílusban találták meg az értelmes, kifejező szövegelrendezést,
tolmácsolást, a mondanivaló leghatékonyabb olvasók elé tárását. Figyelembe vették a
szöveg gondolatmenetét, hangsúlyait, logikai
felépítését.
Az illusztrációkat és a
címlapokat a klasszicista és a barokk hagyományok architektonikus felépítése szerint
hangsúlyozták. Fontos művek alkottak együtt, Három csöppke könyvecske című sorozat, Az Almanach, Monumenta Literatum, vagy a Kner-Klasszikusok.
Kozma grafikai munkásságának másik részét azok a belsőépítészeti, elsősorban rajz és akvarell technikával készült képek alkotják, amelyeket a villa-terveihez készített. Ezeken a nagyon aprólékosan, precízen, rendkívül modernül megrajzolt belsőépítészeti térrajzokon, amely stílus ma reneszánszát éli, a tehetség, a kreativitás és a tudás tükröződik.
A kor rendkívüli érdeme az,
hogy ezeket a Kozma által nagyon precízen megrajzolt belsőépítészeti terveket ugyanolyan tökéletesen
kivitelezték a villák berendezéseiben. Természetes volt, hogy amit az építész mondott szentírás
volt, a kivitelezők számára. Kozma Lajos tekintélyét felkészültségének, rugalmas személyiségének és
sokoldalúságának köszönhette.
Érdekes tipográfiai emlék az Átrium Ház mozijának felirata is, amit szintén ő tervezett nagyon modern szellemben.
Kocsis Nagy Noémi
Copyright© 2015.artificium-artis.blogspot.com
Kozma Lajos: Lapis Refugii üvegablak terve a hallhoz, 1907. |
Kozma Lajos: Lap egy írott könyvből. |
Kozmának a Megfagyott muzsikus-ban publikált rajzai egyesítik a korábban említett szempontokat, amik új ízt, új látványt teremtettek a magyar grafikai és könyves kultúrában. Aubrey Beardsley hatása kétségtelen, amit az Iparművészeti Múzeumban akkoriban megrendezett kiállítás is erősített. Továbbá fontos megemlítenünk azokat a páratlan, későszecessziós jellegű rajzokat, könyvborítókat, amik Ady Endre szimbolista verseihez készített tustollal. Ezek a keretbe foglalt kompozíciók a népművészet ihletését is mutatják, de érezhető rajtuk a már említett angol Aubrey Beardsley illusztrációinak, Edgar Allen Poe műveihez készült rajzainak hatása is.
Kozma Lajos: Lapis Refugii külső látványterv. |
Kozma Lajos: Feketekapu, az építészeti jellegzetességek ezen az illusztráción is a kompozíció szerves részei. |
Kozma Lajos: Utolsó ábrándok-Melódiák 1908. Tollrajz gyűjtemény. |
1908-ban jelent meg az Ex libris, amiben huszonkilenc művészbarátjának, ismert személyiségnek könyvjegyét tekinthetjük meg. (Ex libris: könyvtábla belsejébe ragasztott, a tulajdonos nevét, címerét, jelképét tartalmazó könyvjegy.)
Kozma Lajos: Ex Libris. |
Kozma Lajos: Feketekapu. A művész tustollrajzán Aubrey Beardsley hatását látjuk. |
Kozma Lajos munkája, Ady Endre Halálvirág: a Csók című verséhez, 1913. Egyértelműen látszik, hogy Aubrey Beardsley grafikáinak stílusa megihlette a magyar építészt. |
Ady Endre
Halálvirág: a Csók
Fekete pillangók fogatján
Megyek majd az utolsó csókra.
Az asszonyom: Halálvirág,
Még sohse láttam: legkülömb,
Tavasszal nyíló őszirózsa.
Halálvirág, ha majd az első
Májusi Hold az égre följön,
Ringó ágyadon pihenek.
Vigyázz, vigyázz, Halálvirág,
Minden kis szirmod tündököljön.
Szent test-kelyhed nyisd ki a Holdnak,
Had ámuljon el csodaverten
S amíg mi összetapadunk,
Minden kis bokrot zengjen át
Nászmuzsika a forró kertben.
Kis virágok súgjanak össze:
"Ez volt itt a csóknak Lázárja,
Holott csók-úrnak született,
Méltó csókokat nem kapott,
Most aztán csókol utoljára."
Hajad, karod, szemed tüzeljen,
Ajkad, csípőd, isteni melled,
Bársonybőr-lábad, mindened.
Édesítsd meg, Halálvirág,
Nekem az utolsó szerelmet.
Fekete pillangók fogatja
Térjen vissza üres batárral,
Halálvirág, szaladj te is,
Ne tudd meg, hogy én egyedül
Mit beszélek majd a halállal.
Kozma Lajos a tízes években tanulmányúton járt Franciaországban és kis ideig Henri Matisse mellett dolgozott, akinek szemlélete, oktatási módszerei hatottak rá. A túlburjánzó szecessziós motívumokból táplálkozó szemlélet helyett a letisztult, helytakarékosabb, logikusabban átgondolt szerkesztés irányába indult el. 1911-ben alkotta Móricz Zsigmond Falu és Csáth Géza Délutáni álom című műveinek címlapját. Mindkét könyv a Nyugat Kiadónál jelent meg.
Kozma Lajos: Meseillusztráció. |
Kozma Lajos: Lapis Refugii, Zeneszoba. 1907. |
Kozma Lajos: Vitéz Miklós, Évforduló, színjáték három felvonásban. |
Kozma Lajos: Levéldísz, stilizált népi ornamentikából. |
Kozma Lajos: Levéldísz, 1907. |
Kozma Lajos: Iniciálék. |
Kozma grafikai munkásságának másik részét azok a belsőépítészeti, elsősorban rajz és akvarell technikával készült képek alkotják, amelyeket a villa-terveihez készített. Ezeken a nagyon aprólékosan, precízen, rendkívül modernül megrajzolt belsőépítészeti térrajzokon, amely stílus ma reneszánszát éli, a tehetség, a kreativitás és a tudás tükröződik.
Kozma Lajos: Szobabelső. |
Kozma Lajos: Átrium ház és aljában a mozi. |
Kocsis Nagy Noémi
Copyright© 2015.artificium-artis.blogspot.com
A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
Ez 1792 embernek tetszik itt a blogon!
Köszönjük!
Felhasznált szakirodalom:
Benda Kálmán-Irinyi Károly: A négyszáz éves debreceni nyomda (1561-1961), Budapest, 1961, 25.-28.
A Kézisajtó Kora, a Bornemissza-Mantskovit Műhely, az Országos Széchenyi
Könyvtár honlapján.
Tóth Samu: A nyomtatott betű, Irodalmi Könyvkiadó, Bukarest, 1969.
Haiman György: Tótfalusi Kis Miklós, a betűművész és a tipográfus, élete műve betűinek és nyomtatványainak tükrében. A bibliográfiát összeállította Soltész Zoltánné, Magyar Helikon, Budapest, 1972
Magyar Művészet 1890-1919, Akadémiai Kiadó, 1981, Garas Klára: A könyvművészet és az illusztráció, 445-453.
V. Ecsedy Judit: A régi Magyarországi nyomdák betűi és díszei 1473-1600, Balassi Kiadó, Országos Széchenyi Könyvtár, 2004.
Virágvölgyi Péter: A tipográfia mestersége számítógéppel, Osiris Kiadó, 2004.
Type A Visual History of Typefaces and Graphic Styles, 1628-1900, 1901-1938 Taschen, edited by Cees W.de Jong, With texts by Jan Tholenaar and Cees W.de Jong. Volume I., Volume II.
Ady Endre összes versei, Osiris Kiadó Budapest, 2006.
Simon Loxely: titkok és történetek a betűk mögötti világból, London, 2004, fordító: Kertész Balázs, Láng Zsuzsa, 2007
David Jury: Mi is az a tipográfia? fordító: Gebula Judit, Kovács Balázs, Scolar Kiadó, 2007.
Füzesné Hudák Julianna, Erdész Ádám: Egy nyomdaműhely titkaiból: Gyomai Kner Nyomda. Gyomaendrőd: Gyomai Kner Ny. Zrt. (2007).
Storm Type Foundry, Etelka Hairline, Real Store (Czech).
Wikipedia az egyes szócikkekhez.
Tóth Samu: A nyomtatott betű, Irodalmi Könyvkiadó, Bukarest, 1969.
Haiman György: Tótfalusi Kis Miklós, a betűművész és a tipográfus, élete műve betűinek és nyomtatványainak tükrében. A bibliográfiát összeállította Soltész Zoltánné, Magyar Helikon, Budapest, 1972
Magyar Művészet 1890-1919, Akadémiai Kiadó, 1981, Garas Klára: A könyvművészet és az illusztráció, 445-453.
V. Ecsedy Judit: A régi Magyarországi nyomdák betűi és díszei 1473-1600, Balassi Kiadó, Országos Széchenyi Könyvtár, 2004.
Virágvölgyi Péter: A tipográfia mestersége számítógéppel, Osiris Kiadó, 2004.
Type A Visual History of Typefaces and Graphic Styles, 1628-1900, 1901-1938 Taschen, edited by Cees W.de Jong, With texts by Jan Tholenaar and Cees W.de Jong. Volume I., Volume II.
Ady Endre összes versei, Osiris Kiadó Budapest, 2006.
Simon Loxely: titkok és történetek a betűk mögötti világból, London, 2004, fordító: Kertész Balázs, Láng Zsuzsa, 2007
David Jury: Mi is az a tipográfia? fordító: Gebula Judit, Kovács Balázs, Scolar Kiadó, 2007.
Füzesné Hudák Julianna, Erdész Ádám: Egy nyomdaműhely titkaiból: Gyomai Kner Nyomda. Gyomaendrőd: Gyomai Kner Ny. Zrt. (2007).
Storm Type Foundry, Etelka Hairline, Real Store (Czech).
Wikipedia az egyes szócikkekhez.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése