Betűtörténet 18: Baskerville a Lunártikus
Baskerville tipográfus portréja, festette James Millar 1774-ben. |
Copyright© 2012.artificium-artis.blogspot.com
A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
(1706-1775) Baskerville vagy 1705 végén vagy 1706. január 28-án született, a közép-angliai Worcestershire-ben található Wolverleyben. Baskervilleről egy barátja William Hutton a következőt írta 1835-ben: Ha zsémbesnek mutatkozott is, vegyük tekintetbe, hogy a jó természet és az elmélyült gondolkodás nem feltétlenül találtatik együtt.
A legjelentősebb angol
betűtípus tervezése fűződik a nevéhez, pontosabban az ő munkásságához. Az
általa alkotott barokk, angol antikva a korabeliek legsikerültebb változata, de
tipográfusok úgy tartják, hogy magában a barokk
betűművészetben is a legkiemelkedőbb.
A Baskerville által kiadott Ótestámentum. |
Ami leginkább
elmondható az ő művészetéről, hogy betűi különleges
világosságukkal tűnnek ki, amit
az igen pontosan és élesen metszett vonalak által körülzárt, nagyobb fehér
felületekkel hoz létre. A kerek betűelemek tengelye függőleges és majdnem
központi elhelyezésű. A vékony és a vastagabb vonalak között erőteljesebb a
különbség, mint más barokk betűtípusoknál. Mivel Baskerville antikva betűtípusa előfutára, a XVIII.
századi betűknek, ezért a klasszicizmus tipográfusai és mesterei Bodoni és
Didot előszeretettel használták példaképül antikva típusaiknál.
Baskerville a betűmetszésen kívül, birminghami
műhelyében igen fontos könyvnyomtató tevékenységet is folytatott. A
kiadványairól esztétikai igényesség és nagyon alapos kivitelezés mondható el.
Művei könyvgrafikai szempontból is
kiemelkedőek, mert a grafikai hatást kizárólag az igényes betűválasztással és a
laptükörben való elhelyezéssel akarta elérni. Az elrendezésnek ezt a módját
később Giambattista Bodoni itáliai betűművész fejlesztette tökélyre.
Baskerville AENEIS kiadása. |
Baskerville az a XVIII.
századi polihisztor, aki betűtervezéssel foglalkozott ugyan, de nem volt nagy
jövedelme belőle, mert ezzel a munkájával inkább felélte a pénzét. Legalább
olyan sokoldalú személyiség volt, mint az Amerikai Függetlenségi Nyilatkozat
megalkotója Benjamin Franklin, aki nyomdászként, tudósként, filozófusként és postaügyi
miniszterként is ismert volt és aki John Baskerville-t is személyesen ismerte.
Vagy, mint a magyar betűtörténeti polihisztor Misztótfalusi Kis Miklós.
Baskerville
vállalkozásai, élete, fontosabb művei
Feltételezik, hogy noha Baskerville családja elég jólszituált volt, fiatalemberként inasként dolgozott, majd sírkő betűfaragóként. A Birminghami Központi Könyvtárban, van egy tábla a következő szöveggel: Sírkövek John Baskervill SZÉPÍRÁSMESTER vésetei- ír erről könyvében Simon Loxely. A táblán díszes kézírással, kiskapitálissal, gót betűvel és kurzív nagybetűvel vannak a feliratok. Nagy gyakorlata lehetett szép betűformák létrehozásában. A Royal Society of Arts és a Lunar Society egyesületeknek is tagjává választották.
A Lunar Society épülete a Soho House Hanswort-ban, Birminghamban. |
A birminghami Lunar Society egy olyan klub volt, amelyben Közép-Anglia legjelentősebb iparmágnásai, természetfilozófusai és egyéb entellektüeljei gyülekeztek. Rendszeresen találkoztak az 1765 és 1813 közötti években Birminghamban, Angliában. Először Lunar Circle-nek nevezték a társaságot, majd 1775-től Lunar Societynek. Nevét onnan kapta, hogy mindig holdtöltekor találkoztak. A tagok magukat gyakran lunarticks-nak nevezték, ami a lunátikus (holdkóros) kifejezésből ered.Az alábbi linken megtekinthetünk egy kis filmet a Lunar Societyről valamint az ipari forradalom feltalálóinak a személyeiről.
http://www.youtube.com/watch?v=2tKIIE3HDc4&feature=player_detailpage
http://youtu.be/bdcIPUC-4XY
Baskerville vállalkozásait tekintve saját betűvágó és betűkészítő műhelyét igazgatta és sok hasonló megjelenésű betűtípusát tervezte. 1738-tól apja halála után, japán lakkozással kezdett foglalkozni, amit fém háztartási tárgyakra alkalmaztak: gombokra, kis szelencékre, piszkavaskra, képkeretekre, amitől mahagóninak, vagy teknőchéjnak hatottak a tárgyak. Mivel Birminghamben ezek jövedelmező dolgok voltak, ezáltal vagyonra tett szert.
1751-ben kezdett
nyomtatással foglalkozni, ezen belül is a papírral, festékkel, az általa
használható betűkkel kapcsolatos kísérletek érdekelték. Baskerville célja a
tipográfia magasabb szintre emelése volt, hiszen ekkoriban William Caslon
betűtípusai voltak divatosak. Azt tűzte ki célul, hogy a betűöntöde
rendelkezzen saját nyomdagépekkel.
Baskerville. |
Baskerville mivel jól
ismerte a japán lakkozást, ezért szakmai szempontból fontosnak tartotta a jó
minőségű fekete festék kikísérletezését. A papír gyártására is gondot
fordított. Melegsajtolással a papírt rézlemezek, vagy hengerek közé helyezte,
ezáltal nagyfokú simaságot ért el. A papírt a lakkozásban elsajátított módszer
alapján, a sajtolás után kifényesítette. Ez szakmailag nagy előrelépés volt, de
üzletileg nem.
1748-ban jövedelméből
vett egy házat, az Easy Hill-t,
amelyet vállalkozása helyeként jelölt meg és ahova odaköltöztette ötgyermekes
kedvesét Sarah Eaves-t, akit férje korábban elhagyott. 1758-ben John Baskerville megismerkedett Benjamin Franklin-el, aki ekkor adta ki Vergilius műveit, amivel a korban nagy
népszerűségre tett szert. Betűtípusai, Benjamin Franklin legnagyobb csodálatát
váltották ki. Ugyanebben az évben John Baskerville az University of
Cambridge-nek nyomtatott munkákat.
Easy Hill 1791-ben, a William Dargue- History of Birmingham Places & Placenames weboldalról. |
1763-ban annak ellenére, hogy
ateista volt, egy nagyszerű folio Bibliát is készített.
1764-ben Saraht, csak korábbi férjének halálakor, a megismerkedésük után tizenhat évvel tudta elvenni.
1764-ben Saraht, csak korábbi férjének halálakor, a megismerkedésük után tizenhat évvel tudta elvenni.
Baskerville
munkáját irigy versenytársai gyakran kritizálták, de ezek szerencsére nemsokára
eltűntek, kiestek a megrendelők kegyeiből. Baskervillnek tulajdonítható számos fontos
nyomdászati találmány, papír és új tinták, nyomdafesték termékek. Kialakította a
fehérebb papír és a sötétebb betűnyomtatás technikáját. Baskerville abban is
úttörő volt, hogy egy tökéletesen új stílust hozott létre a tipográfiában azzal, hogy
széles margókat és megfelelő sortávolságokat alkalmazott.
Kritikusai a szemére
vetették, hogy túl hegyesek a betűi és
túl fehér a papírja, ami természetesen olyan vélemény, amit olyanok
fogalmaznak meg általában, akik nem csinálnak semmit. Baskerville betűtípusa,
ma egy átmeneti betűtípusnak számít,
a Caslon Old Style-hoz képest, ami barokk antikva, vékonyabbak és vastagabb
szárak közötti nagyobb különbséggel. Baskerville kiadványait sajnos nem
vásárolták olyan nagy mennyiségben, mint a Caslon műveket és ez anyagi gondokat
okozott neki. Horace Walpole képviselőnek 1762-ben írott levelében panaszkodott
pénzügyi nehézségeire, mert kevés megrendelést kapott a könyvkereskedőktől.
Baskerville, Terence című művének a borítója, napjaink egy könyvárverésén. |
Különös
megpróbáltatás, hogy ne kapjak kenyeret a saját hazámban (és külföldre menni
már túl késő), miután kitűnő hírnévre tettem szert az emberiség által ismert
leghasznosabb művészetben, miközben aki csak játékosként, hegedűsként,
táncosként stb. jeleskedik, az nem egyszerűen jólétben él, de még vagyont is
gyűjthet.1.
Baskerville sikertelensége feletti elkeseredésében felajánlotta munkásságát a franciáknak, de nemzeti kincstárukat kimerítette a hétéves háború (1756-1763). Végül Baskerville megvált nyomdájától, az 1760-as évek végén, s egy munkása Robert Martin vette át.
Az 1760-as évek vége felé fedezték fel Angliában a Baskerville-t, mivel ebben a korban tipográfiai stílusváltásról volt szó, de amint látjuk haláláig nem hozta meg neki a várva várt sikert.
Baskerville, Terence című művének kiadása napjaink árverésén. |
1777-ben felesége
Sarah, akit a korban nagyon okos nőnek tartottak, kiadott egy
Baskerville-betűmintakönyvet, 1779-ben meg eladta a papírkészítési eljárásokat, Beaumarchais francia drámaírónak (A Sevillai borbély, és a
Figaro házassága). Beaumarchais célja
a Voltaire művek kiadása volt, a Baskerville betűkkel. Amikor Sarah meghalt, a
patricák Franciországba kerültek és a Gazette
Nationalt, ami a Francia Köztársaság hivatalos lapja volt, azzal
nyomtatták. Az angliai sikertelenséget, csak franciaországi sikerek tudták
felülmúlni, sajnos csak a halála után.
Halála
legalább olyan bonyolult volt, mint élete
A Baskerville betűkkel nyomtatott Gazette National, az 1791. november 14-i száma, kiadó: Philip Morin Freneau, hetente kétszer jelent meg. Képforrás: wikipedia. |
Baskerville-t, aki
ateista volt, 1755-ben saját kérésére temették el, megszenteletlen földbe easy
hill-i házának kertjében. John Baskerville birminghami házát, az 1791-es zavargásokban leégették. Amikor a földjén keresztül csatornahálózatot
vezettek át, a terület későbbi tulajdonosa kiemelte a koporsót és átadta a
rokonoknak 1820-ban, hogy temessék el, de azok nem törődtek vele és a tetemet
egy raktárhelyiségben őrizték, ahol pénzért mutogatták. 1893-ban viszont megint elkezdtek kutatni a
holttest után, amit Talbot Baines nevű tudós Baskerville-vel kapcsolatos
előadása után tettek meg. Sok évvel később titokban elhelyezték egy kriptában,
a Christ Church templomban, amit
1899-ben lebontották Birminghamben. Ennek katakombáiban találták meg. Az
érckoporsóban lévő holttest háborítatlan maradt- ír erről Simon Loxely.
Baskerville Folio Bibliájának egy oldala 1763-ban. |
Később megint
áthelyezték, a kripta más halottaival együtt, felszentelt katakombákba Warstone Lane-ben. Birmingham emlékezése Baskervillre: az Easy Hill
helyén, ma fontos háborús műemlék áll és itt egy szobrot is emeltek, az ő
emlékére. Az 1930-as Baskerville Ház felújítását 2004-ben kezdték meg, amikor
Simon Loxely a könyvét írta.
Baskerville
könyveinek különlegessége
1.Első osztályú minőséget követelt meg az előállításban.
2.A betű és tördelés
remekműnek számít.
3.Címlapok szedése nagy betűközökkel történt, ami a korban
szokatlanul elegáns volt.
4.Elsősorbani szempont számára
a betűk szépsége volt.
5.Annyira igényes volt,
hogy kétszáz darabos nyomtatványból, ötvenet kidobott, ha nem volt minőségileg
tökéletes.
6.Maga korrektúrázott
mindent a saját tapasztalatai alapján.
7.A nem általa
kivitelezett, de az ő neve alatt futó kiadványok, már nem voltak olyan
tökéletes minőségűek.
8.Vergilius kiadása olyan magas minőséget képviselt, hogy Benjamin Franklin rögtön hat darabot vett meg.
Baskerville típusának jellemzői
Legfőbb jellemzője,
hogy átmeneti betűtípus, ami azt jelenti, hogy nagyobb a fő és összekötő
vonalak vastagsága közötti kontraszt, mint az Old Style betűtípusoknál.
Caslon betűtípusai az
Old Stylehoz tartoznak, a Baskerville betűk pedig az átmenetiekhez.
Baskerville a maga
korában nagyon újszerű volt, mert a megszokottnál szélesebb betűtípusokat használt.
Baskerville kiadása a The Book of Common Prayer-hez, azaz az Anglikán Egyház hivatalos imakönyvéhez, ami 1662-ben jelent meg, de a nyomdász 1762-ben készítette el saját kiadásában. |
Egy korabeli méltatója
szerint: a papír és a betű harmóniája,
nem látszik többnek az egész egymás
fölé helyezett verzálbetűk, középre zárt sorainál, mintha csak a logikus
elrendezést és a szabályokat követte volna.
Gondosan rendezett és
megfelelő betűfokozatokat, betűközöket és helyes sortávokat alkalmazott, ami
kétségtelen példaként lebegnek mai napig a tipográfusok előtt.
Baskerville
későbbi változatok
A későbbi változatok közül a Fry’s
Baskerville a leghíresebb (Isaac Moore) a Fry and
Pine betűöntödéből. Ezzel a betűvel szedték a Treatyse of Fysshinge with an
Angle című könyvet (1827-ben újranyomták).
Az 1920-as évektől sok
új fontot megvalósítottak a Linotype és Monotype és más betűkészítő cégek –az
ő munkássága újjáéledt és ezeket Baskerville betűtípusoknak nevezték el. Az Emigre nyomda 1996-ban élesztette fel típusait, s egy
általa terveztetett új változatot Mrs. Eaves –nek neveztek el,
Baskerville felesége, Sarah Eaves után.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése