Betűtörténet 20: Giambattista Bodoni a szépségorientált olasz
Copyright©
2012. - 2021. kocsisnagynoémi
A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
Ha tetszett a bejegyzés, akkor kérlek, hogy kövess a szerzői oldalamon:
https://www.facebook.com/noemi.kocsisnagy
Giambattista (Giovanni Battista) Bodoni (Saluzzo, 1740. február 26. – Parma, 1813. november 29.) olasz metsző,
tipográfus és könyvkiadó, mai napig az általa létrehozott tipográfiai
karakterekről ismert, amik ezen a néven szerepelnek a könyvekben, Internetes fontcsomagokban. Mivel típusainak sok másolata, variációja készült halála óta, érdemes kezdetben mindig az eredetivel ismerkedni és csak utána foglalkozni a számos híres tipográfus ilyen jellegű munkájával. Talán a leghitelesebb ezek közül, az amerikai Morris Fuller Benton munkája ebben a kérdésben, aki teljes szakmai alázattal és nagy szakértelemmel újította fel a régi változatokat.
Bodoni tipográfiájának további fontos jellemzői
Giambattista Bodoni olasz tipográfus portréja. |
Giambattista
Bodoni 1740-ben született Saluzzo-ban. Nyomdász apja már
kisgyerek korától tanította neki a mesterséget. Kamasz éveiben Rómába költözött, hogy a Congregazione
per la Propagazione della Fede nyomdájában dolgozzon. Ezt XV. Gergely pápa alapította 1622-ben azért, hogy megerősítse a katolikus egyház tanításait az egész világon.
Az egyesületi, vagy a nyomda főnöke, aki Bodoni mestere is volt egyben,
öngyilkosságot követett el akkoriban, amikor az ifjú tipográfus már új stílust
kezdett el kialakítani magának. Elhatározta, hogy új
esélyt ad az életének azzal, hogy Angliában próbál szerencsét. Amikor megállt
Saluzzoban, hogy elbúcsúzzon a családjától egy hirtelen rosszullét, betegség
arra kényszerítette, hogy lemondjon az utazásról. Amikor az egészsége
helyreállt, akkor Ferdinánd, Parma hercege, kinevezte pármai Királyi Tipográfiájának élére.
Giambattista Bodoni: Manuale Tipografico. |
Parmaban Bodoni
felügyelte, az elegáns és klasszikus könyveknek a kiadását. Például a híres
példányt az Oratio Dominica kiadványból
1806-ban. Ugyanígy a VII. Pius pápa, Párizsba tartó útjának az írásos emlékét,
ami Napoleon Bonaparte koronázása alkalmából történt. Bodoni
franciául, olaszul és latinul írt prológust saját betűivel és egy ajánlást Eugenio
Beaumarchais hercegnek, aki finanszírozta a kiadást. A mű a százötvenöt nyelvre
lefordított Miatyánkot tartalmazta és egy terjedelmes, alfabetikus katalógust,
a betűtípusaiból, amit korábban soha ki nem adott.
Giambattista Bodoni Manuale Tipograficojának Görög nagybetűi. |
Bodoni saját maga metszette és öntötte ki a matricákat. A könyv minden oldala maga a mestermű, elegancia és
tipográfiai építészet, a logikusan egymásra épülő rendszere miatt. Bűvös
sorrendje a legkülönfélébb betűknek és karaktereknek, különböző korábban
ismeretlen nyelvekből. Mindez a XIX. század eleji Európában Bodoni halála után, a
legnagyobb fokú elragadtatást váltotta ki az emberekből mindenhol a világon.
Il Manuale Tipografico, a Tipográfiai Kézikönyv
Bodoni kiadásai hatalmas sikert értek el, köszönhetően
azok első osztályú minőségének, amelyeket gazdag illusztrációkkal és elegáns
tipográfiával látott el. Az európai arisztrokrácia tagjai, gyűjtők, nagy tudású
emberek és tudósok használták betűtípusait a saját könyveikben, írásaik
kiadásához, amelyhez ő maga (Bodoni) keverte ki a nyomdafestéket, a legjobb és
legkiválóbb minőségű papírt használta, elegáns oldalakat tervezett, rajzolt,
kinyomtatta és nagy igyekezettel kötötte be azokat. A pápa, különféle
európai királyok és Párma városa kitüntetésekkel halmozta el. Külön Bodoni
számára létrehoztak egy díjat.
Tudomásunk van egy közte és Benjamin Franklin
közötti levelezésről, tipográfiai témákban. 1798 körül Bodoni egy nagyon kontrasztos
karaktert hozott létre a saját vonalaival, ami egy olyan megmásíthatatlan
extrémitás, ami forradalom a tipográfiai világ számára és a modern betűtípusok
(karakterek) kiindulási pontját képezi. Bodoni felesége Margeritha, aki 1813-ban
özvegyen maradt, öt évvel férje halála után kiadta a nagy művét az Il Manuale Tipografico-t, vagyis a Tipográfiai Kézikönyvet, 1818-ban.
Giambattista Bodoni Manuale Tipograficojának Gótikus betűtípusa. |
Gimabattista Bodoni: Manuale Tipografico. |
A Tipográfiai Kézikönyv (Manuale Tipografico), több mint 600
metszetet tartalmaz, latin és egzotikus nyelvek betűkaraktereit, ezer
díszítőmotívumot és címkét, a nagy tipográfus tervezésében. Könyvének valódi
értékét nem annak köszönheti, hogy csodálatosan nyomtatták és még talán annak sem, hogy igazi
ritkaságszámba megy a korban vagy, hogy testámentuma a korszak legfontosabb tipográfiájának.
Inkább annak, hogy tartalmazza az első modern és leghaladóbb, kifinomult
betűtípusokat. Bodoni szellemiségében hű maradt ahhoz az ideálhoz, amire mindig
példaként tekintett, John Baskerville mukásságához.
Ő nem annyira
szigorúan és szabályosan viszonyult ehhez a kérdéshez, mint a nagy francia
riválisa Firmin Didot,aki másképpen rajzolta, szerkesztette meg
betűit. Egy másik fontos aspektusa ennek a munkának, az a stílusegység, ami
általában jellemzi. Mindez az esztétikai egységét tekintve példaként szolgál és
a benne megfogalmazott elvek, napjainkig érvényesek. A kézikönyv előszavában, Bodoni megemlíti a négy
legfőbb szempontot, amik a tipográfiai karakterek, betűtípus családok szépségét
alkotják. Az olasz művészeti szellem évszázadokon keresztül a művészet minden
területén, így a tipográfiai tervezésben is a szépséget tartotta szem előtt.
Giambattista Bodoni Manuale Tipograficojának Héber betűtípusa. |
Giambattista Bodoni Manuale Tipograficójának, 1918-as kiadása. |
Az első szempont a
rajz szabályossága és egysége volt, ami magában foglalta a betűk többségét ábc
sorrendben, olyan közös elemeket, ami minden darabjára és kis részletére ezek közül egyenként
jellemző. A második szempont az éles körvonalak egységes eleganciája volt,
avagy a betűk metszésének szabályossága. Ehhez hozzá tartoztak a végső munkák
aprólékos simításai (mint amikor a ruhán el kell varrni a szálakat), azaz a
matricák (öntőformák) tökéletességéből,
tiszta és kényes kivitelezéséből fakadóan jól kivehető és olvasható
betűtípusokat hozott létre.
Bodoni példaképe Didot portréja. |
A harmadik
szempont a jó ízlés volt: a jó tipográfusnak hűnek kell maradni a tiszta
egyszerűséghez és soha nem elfelejtkezni a
kötelességéről, vagyis a múltban használt legjobb betűiről, illetve a
múltban írott leveleiről, (valószínűleg itt arról van szó, hogy Bodoni
levelezéseiben, többek között Benjamin Franklinnel, megfogalmazta a
tipográfiáról vallott elveit). A negyedik és egyben utolsó szempont az az
állítás, hogy Bodoni maga a varázslat, ő maga a kvalitás, a minőség. Ez a
szemlélet jelen van azokban a levelekben, amik azt a benyomást keltik, hogy
élvezettel és megfontoltan, nyugodtan fogalmazta meg őket, mint egy szerelmi
aktust. Mentalitásában tükröződik a báj és a szellem, az olaszok életszeretete.
Giambattista Bodoni Manuale Tipograficojának Illir betűtípusa. |
Bodoni, John Baskerville nagy csodálója volt, de
ugyanakkor részletesen tanulmányozta Pierre-Simon
Fournier és François Ambroise Didot
rajzait, jóllehet az ő rajzi karakterei ezeknek a grafikusoknak a műveiből
inspirálódtak, főképp a Didotéból, nincs kétségünk afelől, hogy Bodoni saját és
egyedülálló stílust alakított ki, köszönhetően elsősorban a nyomtatása magas színvonalának.
Napjainkban is több, mint 25.000 eredeti metszetet őriznek tőle. Néhány a
Bodoni betűtípusok modern változatai közül / Alcuni dei disegni moderni dei
caratteri Bodoni sono:
Az 1790-as Bodoni rajzok révén készült Janice Fisman 1994-es változat, szerző jogok: International Typeface Corporation. |
- A Garamond és a Bodoni összehasonlítása
fAz
írásos törésvonal és csepp alakú befejezőforma helyett, körökből szerkesztett és
pontocskákban végződő görbület.
i A kezdővonal
kiegyenesedik.
u A befejezővonal
kiegyenesedik.
o A ferde tengely függőlegessé válik.
n A lapidáris betűtalpakat egyenes vonalkák váltják fel.
A betűk három
évszázadon keresztül alakultak. Ehhez hozzájárult a nyomtatás feladatainak, anyagainak
és technikájának a változása. A kezdetekhez (Gutenberghez) képest a nyomtatott könyvek
száma, a XVII. századra ugrásszerűen megnőtt. Az XVIII. században az olvashatóság
és a nyomtatás tisztasága vált fontossá. Olyan betűket kellett szerkeszteni, amik
jól viselik a igénybevételt és ennek tiszta nyoma maradt a papíron. A papír
jóval fehérebb lett, mint korábban Baskerville munkásságának is köszönhetően és
fejlődött a betűmetszés és a nyomtatás, ez viszont Bodoninak volt az érdeme. A
nagyméretű könyvek helyett, használhatóbb méretű, hétköznapibb tárggyá vált a
könyv. A szép betűk metszéséhez hozzájárultak a művészi rézmetszetek és
rézkarcok, amik természetes módon elősegítették a fejlődést.
A Bodoni által csodált Didot egyik könyvének részlete. |
Simon Loxely remek
tipográfiai könyvében, amire már többször hivatkoztunk itt a blogon (80. oldal)
idéz egy könyvből (Françis Meynell: English Printed Books, London 1946),
amelyben szerepel egy Bodonit érintő anekdota: „Paul Valery meséli, hogy
Stendhal egyszer meglátogatta Parmában Bodonit, akit a látogatás épp egyik tipográfiai diadalának
pillanatában ért: akkor fejezte be azt a címlapot, amelyen az OUVRES szót
középre zárta, a DE névelő fölött elhelyezve, alatta pedig BOILEAU-DESPREAUX, a
szerző neve szerepelt. – Nézze csak uram!- kiáltott fel önelégülten Bodoni.
–Boileaux- Despreaux egyetlen nagybetűs sorban! Hat hónapig tartott, amíg
sikerült rábukkannom erre az elrendezésre!” Bodoni még életében – a
többi tipográfushoz viszonyítva – jól keresett, például a leírások szerint
Napoleontól volt, hogy 300 frankot is kapott munkájáért. Őt azonban azért nem
annyira méltányolták a korában, mert a klasszikus betűtípusokat nem a XIX.
századi szemnek megfelelően alakította át, csak a huszadik század második
felében kezdték el Bodonit valóban értékelni.
Volt még egy fontos
kiadvány, amit újból megjelentettek facsimile kiadásban, ez pedig a nagy
itáliai szerző Dante művének a La
Vita Nuova (Új élet)-nek
a kiadása. Elsőként Bodoni betűkkel adták ki, az Officina Bodoni-nál 1925-ben.
Ennek jelenlegi fontja, a digitális Bodoni, amit a Monotype adott ki,
1999-ben.
1.
A hagyományos betűformáló jegyeket, körzővel-vonalzóval szerkeszthető formák
váltották fel.
2.
A
kézírás és a tollvonásokból származó kezdő és befejező vonalak kiegyenesednek.
A ferde tengelyű kerek betűk, függőleges szimmetriatengelyekre épülnek.
3.
A
lapidáris betűtalpakat egyenes vonalkák helyettesítik. Jellegzetessége, hogy
könyök nélküli, derékszögben kapcsolódó betűtalpakat használt.
4.
A
betűk vékony vonalai erősen elvékonyodnak, a vastagok jóval vastagabbakká
válnak.
Bodoni tipográfiájának további fontos jellemzői
A felületet nagy helyeken fehéren és szabadon hagyja.
Tágasra
vette a betűközöket.
Kevés
díszítést használt, a Baskerville elveknek megfelelően.
A
klasszicista betűtípust alapul véve, az ő betűi korszerűnek számítottak, de
közvetlenül Romains du Roy ( XIV.
Lajos francia király számára készül) betűtípusból indult ki. Kevesen
alkalmazhatták a betűtípust munkásságukban, csak Pierre Simon Fournier és Pierre François
Didot, de ők is csak módosított változatokat, mert a királyi házon kívüli
használatát törvény tiltotta.
Romains du Roy. |
Bodoni
csodálta Fourniert és munkásságában alkalmazta is. Bodoni újítása a talpak
teljes elvékonyítása volt, ezért a talpak
a betűk vékony száraihoz kezdtek hasonlítani.
Bodoninak
a huszadik századi megítélése az, hogy modern és hűvösen elegáns. Nagy divatházak szívesen alkalmazzák ezt a
betűtípust, mint a Coco Chanel és a Christian Dior.
A
XX. század első felében, de főleg az azt megelőző évszázadokban, még nem
tekintették sem szépnek, sem elegánsnak Bodoni tipográfiáját, mert elég
megvetően nyilatkoztak róla.
Bodoni felújított változatok
A Bodoni egyik új
változata az American Type Founders-nél jelent meg, amelyet Morris Fuller Benton tervezett. Kicsit megvastagította a
vékony vonalakat, a kor nyomtatási lehetőségeit figyelembe véve. A Monotypenál
is előkerült egy ilyen betűtípus. A legnagyobb sikert a német Bauer öntöde
betűtípusa érte el, amelyet a Heinrich
Jost (1889-1948) öntöde
készített. Angliában is elkezdődött a betűk reformja, a betűtalpakat
megvastagították:
Clarendon
– vastag, íves kapcsolódású betűtalppal.
Egyptian
– könyökkapcsolódás nélküli. Ezek a betűtípusok abból fakadtak, hogy a XIX. század
első felében, a rövid és hatásos reklámszövegek voltak a kelendőek.
Bodoni, Morris Fuller Benton tipográfus által felújított változatai 1933-ból, digitális változatát 1992-ben készítették el. |
- ATF Bodoni de M.F. Benton (1907-1915)
- Mergenthales Linotype Bodoni (1914-1916)
- Bauer Bodoni de Louis Hoell (1924)
- Berthold Bodoni (1930)
- A Stempel AG. német betűgyár elkészítette a Hass-féle Bodoni változatot.
- Haas Bodoni (1924-1939)
A megvastagodott szárú
és talpú betűk igényét a címfestők alakították ki, mert a kifinomult stílusú
Baskerville vagy Bodoni nem annyira szolgálta jól ezeket a célokat. A betűöntök
létrehozták a lineáris és talpas betűket. A Bodoni változatokat a végsőkig
variálták, kövér betűk formájában, például nagyon megvastagították a
betűtalpakat, a betűszárakhoz képest, ezeknek az összefoglaló neve Wild West.
Ezek
a talp nélküli betűtípusok összefoglaló nevei. Díszes kontúros, háromdimenziós
térbeli hatást nyújtanak a Viktória kor reklámcéduláin. Nagyméretű betűk,
amelyeket nem fémbe véstek, hanem fába metszettek. Ezekre a betűtípusokra azért
volt szükség, mert rengeteg árút gyártottak Nagy – Britanniában és ezt
feltűnően kellett reklámozni.
Kocsis Nagy Noémi
Ez 2658 embernek tetszik itt a blogon!
Ketten osztották meg a facebookon!
Köszönjük!
Felhasznált szakirodalom:Kocsis Nagy Noémi
Ez 2658 embernek tetszik itt a blogon!
Ketten osztották meg a facebookon!
Köszönjük!
Bodoni Stencil, Achaz Reuss változata, az URW cégnek. Létezik nyugati, keleti, török, balti, román font csomag is. |
Benda Kálmán-Irinyi Károly: A négyszáz éves debreceni
nyomda (1561-1961), Budapest, 1961, 25.-28.
A Kézisajtó Kora, a Bornemissza-Mantskovit Műhely, az Országos Széchenyi Könyvtár honlapján.
Tóth Samu: A nyomtatott betű, Irodalmi Könyvkiadó, Bukarest, 1969.
Haiman György: Tótfalusi Kis Miklós, a betűművész és a tipográfus, élete műve betűinek és nyomtatványainak tükrében. A bibliográfiát összeállította Soltész Zoltánné, Magyar Helikon, Budapest, 1972
Magyar Művészet 1890-1919, Akadémiai Kiadó, 1981, Garas Klára: A könyvművészet és az illusztráció, 445-453.
V. Ecsedy Judit: A régi Magyarországi nyomdák betűi és díszei 1473-1600, Balassi Kiadó, Országos Széchenyi Könyvtár, 2004.
A Kézisajtó Kora, a Bornemissza-Mantskovit Műhely, az Országos Széchenyi Könyvtár honlapján.
Tóth Samu: A nyomtatott betű, Irodalmi Könyvkiadó, Bukarest, 1969.
Haiman György: Tótfalusi Kis Miklós, a betűművész és a tipográfus, élete műve betűinek és nyomtatványainak tükrében. A bibliográfiát összeállította Soltész Zoltánné, Magyar Helikon, Budapest, 1972
Magyar Művészet 1890-1919, Akadémiai Kiadó, 1981, Garas Klára: A könyvművészet és az illusztráció, 445-453.
V. Ecsedy Judit: A régi Magyarországi nyomdák betűi és díszei 1473-1600, Balassi Kiadó, Országos Széchenyi Könyvtár, 2004.
Virágvölgyi Péter: A tipográfia mestersége számítógéppel, Osiris Kiadó, 2004.
Type A Visual History of Typefaces and Graphic Styles, 1628-1900, 1901-1938 Taschen, edited by Cees W.de Jong, With texts by Jan Tholenaar and Cees W.de Jong. Volume I., Volume II.
Simon Loxely: titkok és történetek a betűk mögötti világból, London, 2004, fordító: Kertész Balázs, Láng Zsuzsa, 2007
David Jury: Mi is az a tipográfia? fordító: Gebula Judit, Kovács Balázs, Scolar Kiadó, 2007.
Storm Type Foundry, Etelka Hairline, Real Store (Czech).
Wikipedia az egyes szócikkekhez.
Type A Visual History of Typefaces and Graphic Styles, 1628-1900, 1901-1938 Taschen, edited by Cees W.de Jong, With texts by Jan Tholenaar and Cees W.de Jong. Volume I., Volume II.
Simon Loxely: titkok és történetek a betűk mögötti világból, London, 2004, fordító: Kertész Balázs, Láng Zsuzsa, 2007
David Jury: Mi is az a tipográfia? fordító: Gebula Judit, Kovács Balázs, Scolar Kiadó, 2007.
Storm Type Foundry, Etelka Hairline, Real Store (Czech).
Wikipedia az egyes szócikkekhez.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése