Copyright©
2015.artificium-artis.blogspot.com
A szöveg semmilyen
részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
|
William Morris: A Kelmscott Press kolofónja. |
A blogon korábban szót
ejtettünk az Arts and Crafts alkotók sokoldalúságáról. Most igyekszünk a betű
és könyvtörténetben betöltött szerepüket elmondani. Angliában a tizenkilencedik
században az ipari fejlődés túlsúlyba került, amit az ott élő emberek egy jó
része a Viktoriánus korral azonosított és ez sokakból haragot, utálatot váltott ki, mert minden nyomorúság forrását ebben látták. Kétségtelen tény azonban, hogy Anglia
(Nagy-Britannia) tekintélye ekkor nőtt meg igazán. Ekkor rendelkezett számos gyarmattal, ekkor tette le névjegyét az angol kultúra számos olyan országban, ahol azóta is erre közigazgatásra, társadalmi berendezkedésre tekintenek példaként. A kort az uralkodóról nevezték el, hiszen ebben időszakban
uralkodott minden idők egyik legmeghatározóbb személyisége, Viktória angol
királynő (London, 1819. május 24.- London, 1901. május 22.). Az ő hatvanhárom
éves regnálása alatt Anglia világhatalommá vált. A királynői teendői mellett
kilenc gyermeket szült, ezzel is példát mutatva a világ előtt. Harmincnégy
unokája közül huszonhat a világ összes kontinensén, különböző országok nemesi
családjaival házasodott. Viktória Nagy-Britannia és Írország Egyesült
Királyságának volt az uralkodója és 1876. május 1-én India császárnőjévé is
koronázták, a tisztséget haláláig töltötte be.
|
Viktória angol királynő (London, 1819. május 24.- London, 1901. május 2.) |
A tizenkilencedik
század iparának túlzott volta, főként a szegényebb néprétegeknek inkább
megterhelést jelentett, mert a mindennapi munka mellett nem részesültek a
jólétből. Az istenhit háttérbe szorult és a gyári tömegtermelés soha nem látott
méreteket öltött, a tárgyak is ott készültek és a munkába belefáradt embereknek
már ideje sem maradt arra, hogy otthonukat maguk szépítsék és rendezzék be. Az
olyan gazdag családok fiaiból, mint amilyen William Morris is volt, ez
ellenállást váltott ki. Neki és hasonló gondolkodású barátainak az volt az
elképzelésük, hogy szép és igényes lakberendezési tárgyakat, könyveket hozzanak
létre, hogy a mindennapi kultúráért tegyenek valamit. Mint később látni fogjuk
ezért, a Raffaello előtti időkhöz kívántak visszatérni (preraffaeliták,
nazarénusok), amikor az ember még harmóniában volt a természettel, maga
osztotta be az idejét és saját szerszámaival készítette, azokat a tárgyakat,
amire szüksége volt.
|
William Morris grafikája. |
Természetesen ez a múlt
idealizálása volt, William Morris társaival mégis egy rendkívül népszerű és
sokrétű mozgalmat indított el. Az általa és barátai által előállított
iparművészeti termékek és képzőművészeti alkotások igényességüknek és vonzó
megjelenésüknek köszönhetően a szegényebb néprétegek komfortérzetét növelte
volna, a széppé tett környezetükben. Továbbá kulturális fejlődést tett volna lehetővé
számukra. Utópisztikus és idealista elképzeléseik közül sok megvalósult és ma
is csodálattal tekintünk az általuk létrehozott alkotásokra, tárgyaik azonban túl
drágának, megfizethetetlennek bizonyultak a célközönségnek. A korban hasonló
szellemiséggel alkotó társaságok céhekbe tömörültek és műhelyekben dolgoztak. A William Morris által
elképzelt és leírt bezöldített
városok, ahol virágtenger és legelésző állatok veszik majd körül a lakókat
szintén elképzelés maradt csak, de a modern építészet mai igényeiben, ahol a
zöldfelület és a város elviselhetővé tétele már fő tervezési szempont
(Nyugat-Európában, Arab Államok, Ázsia, de most már Magyarországon is van erre elképzelés) elő-elő bukkannak ezek az ötletek.
Jó lenne ehhez visszatérni egy kicsit a mindennapjainkban.
|
William Morris: Tapéta terv. |
William Morris, akire
elsősorban az iparművészet megújítójaként tekintünk, Angliában komoly kézműves
céhek inspirációját adta, lakberendezési, szőnyeg, textiltervezési,
bútorkészítési tárgyakról ismert, a betűtörténetben is számottevő munkásságot
hagyott hátra. Főként alkotói korszaka második felében beszélhetünk tipográfiai
ténykedéséről. A Kelmscott Pressnek dolgozott és az eszméi Európán kívül
Amerikában is elterjedtek, sok ottani nyomdász, betűtervező tekintette őt
példaképének.
|
William Morris portréja. |
William Morris, 1834. március 24-én született és 1896. október 3-án halt
meg. Úgy tartjuk számon a művészettörténetben, mint angol művészt, írót, szocialista aktivistát,
tipográfust, designert. Nevét az Arts and Crafts mozgalommal kapcsoljuk össze
annak jellegzetes stílusjegyei alapján. Olyan elméleti szakemberként tartjuk
számon, aki a gyakorlatban is megvalósította elgondolásait. Legfőbb szakterületei
a következők voltak: ólomüveg készítés, csempefestés, finomnyomás, tapétakészítés,
szövés, kárpittervezés, könyvkötés és tervezés. Újraélesztette a növényi festés
hagyományát is, ami Keleten, a japán fametszeteknél évszázados hagyomány volt
és Európában is. Az idők során elfelejtkeztek róla, mert az ipari festékgyártás
már a XIX. század második felében uralta a piacot.
|
William Morris: párnák, ágytakaró. |
Az új lakberendezési tárgyak
készítéséről és a díszítőművészetekről, ami ekkor kezdett a képzőművészettől
különválni (design) mind a gyakorlatban, mind az ezzel kapcsolatos könyveiben
olvashatunk. A textil
történetének tudósává vált, mert hosszasan tanulmányozta saját munkái miatt a
korábbi évszázadok kárpit, szőnyegkészítési terveit, leírásait. Verseket és
novellákat írt, északi családregényeket fordított le, minden érdekelte, ami
Anglia ősi múltjával kapcsolatos volt és az ebből leszűrt tudás soha nem látott
gazdag motívumvilágot eredményezett munkásságában. William Morris továbbtanulásánál
elsődleges szempont volt, hogy a elmélyülhessen a tervezésben, hogy valóra
váltsa álmait. Elsőként, a maga korában szokatlanul, műemlékvédőként állt ki
azért, hogy a középkori templomok eredeti formáját megőrizzék az utókor számára.
Együttműködött a szocialista mozgalommal. Halálakor orvosa így búcsúztatta: Tíz
ember számára elég eredményt ért el életében.
|
William Morris: Tapéta. |
Élete
William Morris egy
gazdag család legidősebb gyermekeként született, s mint kiderült ez a
tehetősség megadta neki azt a lehetőséget, hogy egész életében azzal
foglalkozhasson, amit szeret.Tanulmányait az Oxfordi Egyetemen végezte, ahol
életre szóló barátságot kötött Edward Burne-Jones-szal, teológia szakos
hallgatótársával. Mindketten elhatározták, hogy építészeti tanulmányokat
folytatnak, míg Burne – Jones Londonba költözött festést tanulni és az új
preraffaelita testvériség tagja lett – magát a középkorral kapcsolatos tudásnak
szentelte.
|
William Morris arcképe egy könyvborítón. |
William Morris
tervezőirodája is Londonba költözött, így a barátok újra találkoztak. Morris
megismerkedett Dante Gabriel Rossetti festőművésszel, akinek hatása alá került
és az ő rábeszélésére feladta az építészetet a festészetért. Rossetti volt az,
aki a művészek egy csoportját szervezte meg az új Oxford Union épületfreskóinak
elkészítésére. Morris csatlakozott ehhez a mozgalomhoz és Artúr király
legendájának egy jelenetét festette meg, amely témát utána könyveiben és más
terveiben sokszor felhasználta.
|
Dante Gabriel Rosetti festőművész portréja, 1828-1882. |
Ebben az időben
találkozott Jane Burdennel, akit barátai Janeynek szólítottak. Ugyanakkor Jane, Dante
Gabriel Rossetti a festőművész modellje is volt, egy korabeli szépség, akinek
sötét haja és halvány bőre mindenki érdeklődését felkeltette. Arctípusát
és alakját a festő többször meg is örökítette, aki szintén szerelmet táplált a
nő iránt és ez a későbbiekben Morris házasságának végét jelentette. De ne
rohanjunk annyira előre, amikor William Morris úgy döntött, hogy a lányt
feleségül veszi barátai nem voltak elragadtatva az ötlettől és miután hozzá
képest alacsony sorból származott, a családja azzal fejezte ki véleményét, hogy
nem mentek el az esküvőjükre. William Morris és Janey 1859-ben házasodtak össze és a művész barátját Philipp Webbet kérte meg, hogy
megtervezze otthonukat, ami a Vörös Ház (Red
House) néven lett híres, vörös építőkövei miatt.
|
Dante Gabriel Rosetti: Jane Morris. |
A Vörös ház jelképi
mivolta abban nyilvánul meg számunkra is, hogy szemmel láthatólag a fiatal magyar építészek (Fiatalok), mint
Kozma Lajos, Kós Károly, Thoroczkai Wigand Ede és Zrumecky Dezső a
népművészetből és a nyugati mintákból inspirálódva a századfordulón hasonló eredményekre jutottak. Minden bizonnyal, mint sok más művész a világon, úgy tekintettek erre a házra, mint egységes alkotásra, amelyben megvalósul a külső és belső harmóniája,
a minden részletre odafigyelő tervezésben.
|
Philipp Webb: Vörös ház, Morrisék lakóháza. |
A Vörös ház Kent vidéki házainak stílusában épült-
kissé nagyobb méretekben. Tágas, fényes terek voltak benne és nagy belmagasság,
építőanyaga egyszerű tégla volt, masszív tölgyfából készült lépcsői, faragványai,
ablakkeretezései révén vált különlegessé. Kívülről festői gótikus látványt
nyújtott. A gótika különben is, a saját stílus korától kezdve egy örökké visszatérő elem volt az angol építészetben és a XIX. század végéig folyton épültek gótikus stílusú épületek. William Morrisék gondolkodásában fontos szerepet játszott a W. A. Pugin által tervezett londoni neogótikus parlament, amelyik a Temze partján álló festői látványával a magyar Parlament előképe is lett.
|
Dante Gabriel Rosetti: Jane Morris, 1868. |
Az oxfordi emlékek
és tanulmányok hatására William Morris saját dolgozószobáját a jól ismert Artúr
király mondájának jeleneteivel díszítette. Ehhez saját maga festette a
növényzetet és a madarakat, ahogyan a régi tapétákon, gyűjtései során korábban
látta. Saját, a felesége és barátaival való együttműködésben készültek hímzett
falikárpitok, ólomüveg ablakok, csempék, bútorok, fém és üvegmunkák. William
Morris felesége Janey egyébként képzett hímző és fafaragó volt, s ez
nagymértékben hozzájárult a ház szépségéhez. A házaspár ekkoriban nagyon boldog
volt, mert két kislányuk is a vidéki házukban született.
|
Philipp Webb: Vörös ház Kentben, 1859. |
Morrisnak tovább
kellett képeznie magát a nyersanyag és a köztes anyag megmunkálásában, és a
tervezése az erők és a minőségek megértésével bontakozott ki. Gyakran
vendégeskedtek Morrisék házában barátok, mint Edward Burne-Jones a festő és
felesége Georgina, Rossetti és felesége Lizzie, Philipp Webb a házuk építésze,
Ford Maddox Brown, Arthur Hughes, Charles Faulkner és nővére Kate, aki később
tervezett is a társaság számára. A költő, Algernon Charles Seinburne, és Janey
nővére, Bessy, a gyakorlott hímző. Mulatozásaik alkotókedvükre is nagy hatással
volt ekkor jött létre az elképzelés, hogy egy olyan céget hozzanak létre, ami
dekoratív tárgyak készítésével foglalkozik.
|
Philipp Webb: Vörös ház lépcsője és emelete, 1859. |
Némi változtatások
után ez a Morris& Co nevet kapta végül a cég. Sajnálatos módon ekkorra már
el kellett hagyniuk a Vörös Ház épületét, vállalkozásuk számára jobban
használható hely érdekében. De az egyetlen ház melyhez Morris igazán kötődött
még, a Kelsmcott Manor volt, a Temze felső folyásánál. 1867-ben Rossetti újra modellnek
kérte Janeyt és ez végzetesnek bizonyult házasságuk szempontjából. Míg Rossetti
Kelmscott-ban volt, Morris hosszú utazásokat tett északra, ahol az északi
mondák után kutatott. Janeyt a többiek gyakran kiközösítették és William magát
okolta azért, hogy képtelen volt boldoggá tenni gyönyörű feleségét. Így minden energiáját
a munkájába ölte, ami a magánéleti kudarcokkal szemben, szép lassan meghozta
számára a várva várt sikert.
|
William Morris: Tapéta. |
Szerelem és
szépség volt Morris számára a két legfontosabb szempont és az egyszerűséget is szem előtt tartotta: Soha nem voltam még olyan gazdag család
otthonában, ami nem nézett volna ki sokkal jobban, egy kertben, a berendezés
9/10-edének elégetésével rendezett tűzijáték után.
|
William Morris: Kompozíció. |
A hagyományos
problémamegoldási módok nem léteztek Morris számára. Abban hitt, hogy a tárgyak
alakját meghatározza anyaguk és funkciójuk. Ezért mielőtt nekiállt volna egy
tervezésnek meg kellett értenie az anyag megformálásának teljes folyamatát,
erővonalait és egyéb tulajdonságait. Elvben azt szerette volna, hogy az alkotó
művész (legyen az képző, vagy iparművész) és a tárgy közti szoros kapcsolatból
alakuljon ki a végeredmény, hogy a készítő saját képzeletének egy részét adja bele
a folyamatba. Ezt a megoldást a középkori szakembereknél találta meg, mert
akkor még a természettel harmóniában éltek, onnan inspirálódtak, saját
szerszámaikkal dolgoztak és saját idejükkel rendelkeztek. Tulajdonképpen erre
épül az egész Arts and Crafts filozófiája is. A mozgalom, melyre művészete
erősen hatott, egész Nyugat-Európában, Közép-Európában és Észak-Amerikában
elterjedt.
|
William Morris: Arthur király és Sir Lancelot. Üvegablakterv, 1862. |
A mintakészítési
stílus, melyet Morris kifejlesztett, nagyban különbözött a viktoriánus
korszakból fennmaradtaktól, melyeket a valósághűen modellezett beállítások és
erős színek jellemeztek. Morris ugyan a természetet használta inspirációként,
de nagy lelkesedéssel fordult a középkori kéziratokban talált mintákhoz.
Gyűjtötte ezeket az általa csodált hímzéseket és tapétákat.
|
William Morris: Eperlopó, Arkansas Art Center. |
Az eperlopó – a címe az egyik leghíresebb és gyakran használt
mintájának, amit Kelmsott Manorban találta ki. Ötletét az adta, hogy Morris a
madarakat figyelte, ahogyan az ágak közt a szemeket szedegetik az eperfáról.
Valamivel korábban részletes kutatást folytatott a madarak viselkedésével
kapcsolatban, és egy terv-sorozatot is készített, benne a madár
madárszövetmintával. A kitűnő megfigyelései nagyon átjönnek a kompozíción. Ezek a vizuális tapasztalatai arra
ösztönözték, hogy elgondolkozzon azon, hogyan használhatná fel a megfigyeléseit
és arra a meggyőződésre jutott, hogy szerkezet nélkül a tervezésnek nem sok
értelme van, a kompozíció nem használható. Erre a történelmi kárpitok
megismerésével jött rá, ahol a pontos tervezés adta a látnivaló pontosságát és
harmóniáját. Morris óriási inspirációs bázist hagyott ránk tervei révén és
művészeti megközelítésében. Az általa megalkotott, a textillel, hímzésekkel
kapcsolatos szabályok más mesterségek esetében is érvényesek, szerinte nincs értelme bármi olyan dologgal
foglalkozni, ami nem feltűnően szép.
|
William Morris: Tapéta, vagy textilminta. |
Ami a
könyvművészetét illeti, viszonylag későn kezdett el tipográfiával foglalkozni,
akkor amikor megismerte Emery Walkert (1851-1933), aki rézmetszéssel és
nyomtatással foglalkozott. William Morris részt vett egy előadáson, amit a
metsző tartott 1888-ban Londonban, a Regent Streeten, az Új Galériában (New
Gallery) és amelyre elment a kor nagy írója, Oscar Wilde is, aki a Pall Mall Gazette
tudósítójaként volt jelen. Az előadás témája arra az időszakra vonatkozott,
amikor a holland nyomdászatban megjelent az Elzevir ház és amikor Misztótfalusi
is alkotott, csak akkor még Jansonnak hitték. Akkoriban egyre többen kezdtek
olvasni, valamint szó esett William Csalonról és Baskerville-ről is, akinek
akár William Hogarth angol festő is tervezhette a betűit.
|
William Morris, részlet egy könyvből. |
William Morris
elhatározta, hogy ő is tipográfiával akar foglalkozni, mert egyre nagyobb volt
az igény az olvasásra, ugyanakkor a művész úgy tapasztalta, hogy a tipográfiai
minőségben egy fajta silányság, igénytelenség kezd eluralkodni, s ez ellen is szeretett
volna tenni valamit. Üdítő kivételt jelentett a Chiswick Press nyomda, amelyik
az ő verseit nyomtatta ki, kiemelkedő minőségben. Az új vállalkozásához Emery
Walkert kérte fel, de ő nem szeretett volna részt venni benne csak, mint
tipográfiai tanácsadó. Létrejött a Kelmscott Press, ami merített papírra, saját
tervezésű betűkkel készített kiadványokat.
|
William Morris: Kelmscott Press. |
William Morris
nevéhez több betű is kapcsolható. A Kelmscott Press kiadványaként saját írását,
a The Story of the Glittering Paintet
adta ki, amit a saját betűjével szedtek. Ehhez egy a betűtörténetben korábban
kétszer használt betűt alkalmazott, tervezett át, nevezetesen Nicolas Jenson
egy típusát, amit a nagy előd a Plinius
című művében, majd Jacobus Rubeus a Historia
Florentinában használt.
|
William Morris: Troy és Golden. |
Morris szakmai
társa Walker a korabeli fotózási módszerekkel lefényképezte a kódexek betűit, felnagyította,
majd a művész újratervezte azokat. Az első betűkészlete a Golden volt és arról az Arany Legendáról (Golden Legend) nevezte el, amit
korábban ki szeretett volna adni. Kereskedelemben nem volt kapható ez a
betűtípus, így a többi kiadó rákényszerült, hogy felkutassa Jenson eredetijeit
és újraterveztesse. A divat Amerikára is átterjedt, ahol az ATF is piacra
dobott egy változatot (1895, Dickinson Foundry).
|
William Morris: Könyvborító, forrás: Libri Wox. |
William Morris további
betűtípusai, a Troy (Trója), amivel
Froissat Krónikák című művét adta ki
és a Chaucer nevű másik betűt, amivel
a The Works of Geoffrey Chaucer című
munkáját jelentette meg, 1896-ban pár hónappal a Morris halála előtt.
William Morris: Iniciálék.
A rövid ideig
működő Kelmscott Press nagyon nagy hatású volt, számtalan kiadvánnyal,
részletes és szép illusztrációkkal, dekorációkkal, amiket nagyon alaposan
készítettek el a könyvek számára. 1891 és 1898 között ötvenhárom könyvet adtak
ki és ezt a csodálatos folyamatot Morris viszonylag korai (hatvankét éves)
halála akasztotta meg. A könyveiben az elkötelezett szocialista eszméket valló
Morris, utópisztikus társadalom eszméi, amivel a korabeli Londont egy virágzó
természetközeli várossá szerette volna visszaváltoztatni, illetve az az
elképzelése, hogy az emberek maguk teremtik meg környezetüket szép tárgyakkal,
nem valósult meg, csak részben. Hiszen ma is vannak olyan klubok, művészemberek, akik vagy professzionálisan, vagy hobbiból szeretnek kézimunkát, kerámiákat,
vagy textileket készíteni, de ez mégsem általános. Ugyanakkor az általa nagyon
magas minőségben, de drágán előállított könyvek, csak a leggazdagabb gyűjtők
kezébe kerültek.
|
William Morris: Trója betűtípus. |
|
Az Angol Parlament. |
|
Arts and Crafts stílusú csempe.Az Arts and Crafts mozgalmán belül több korszakot is meg tudunk különböztetni időrendi sorrend szerint. Első szakaszához tartozik a William Morris (1834-1896) vezette időszak, melyben a formai inspirációt elsősorban a természetben látott madarakból, növényekből és egyéb állatokból merítették. E hatások megjelentek a korabeli tapétákon, kárpitokon és más anyagokon, amelyeket a lakberendezésben, de az öltözködésben is használtak. |
A Kelsmcott Press
révén sok magánnyomda létesült, Angliában: ennek a nyomdának a leszármazottja a
Dove Press lett 1893-tól. 1901-ben Emery Walker is betársult a
könyvkötészetbe Thomas Cobden
Sandersonnal (1840-1929) között hozták létre ezt a kiadót. Amerikában Daniel Berkeley Updike Bostonban hozta létre a Merrymount Presst. Will
Bradley Springfiledben, Massachussetsben, a Wayside Presst. Kocsis Nagy Noémi
Ez 1718 embernek tetszik a blogon!
4-en osztották meg a facebookon!
Köszönjük!
|
William Morris: Iniciálé. |
Felhasznált szakirodalom:
Benda Kálmán-Irinyi Károly: A négyszáz éves debreceni
nyomda (1561-1961), Budapest, 1961, 25.-28.
A Kézisajtó Kora, a Bornemissza-Mantskovit Műhely, az Országos Széchenyi
Könyvtár honlapján.
Tóth Samu: A nyomtatott betű, Irodalmi Könyvkiadó, Bukarest, 1969.
Haiman György: Tótfalusi Kis Miklós, a betűművész és a tipográfus, élete műve
betűinek és nyomtatványainak tükrében. A bibliográfiát összeállította Soltész
Zoltánné, Magyar Helikon, Budapest, 1972
Magyar Művészet 1890-1919, Akadémiai Kiadó, 1981, Garas Klára: A könyvművészet
és az illusztráció, 445-453.
V. Ecsedy Judit: A régi Magyarországi nyomdák betűi és díszei 1473-1600,
Balassi Kiadó, Országos Széchenyi Könyvtár, 2004.
Virágvölgyi Péter: A tipográfia mestersége számítógéppel, Osiris Kiadó, 2004.
Type A Visual History of Typefaces and Graphic Styles, 1628-1900, 1901-1938
Taschen, edited by Cees W.de Jong, With texts by Jan Tholenaar and Cees W.de
Jong. Volume I., Volume II.
Ady Endre összes versei, Osiris Kiadó Budapest, 2006.
Simon Loxely: titkok és történetek a betűk mögötti világból, London, 2004,
fordító: Kertész Balázs, Láng Zsuzsa, 2007
David Jury: Mi is az a tipográfia? fordító: Gebula Judit, Kovács Balázs, Scolar
Kiadó, 2007.
Füzesné Hudák Julianna, Erdész Ádám: Egy nyomdaműhely titkaiból: Gyomai Kner Nyomda. Gyomaendrőd: Gyomai Kner Ny. Zrt. (2007).
Storm Type Foundry, Etelka Hairline, Real Store (Czech).
Wikipedia az egyes szócikkekhez.
|
William Morris, Mary Isobel: Függönyminta. |
Kiadói oldal 1:
Kiadói oldal 2:
Artificium és Gerda Green könyvek szakmai oldal:
Megjegyzések
Megjegyzés küldése