Betűtörténet 4.: Égei kultúrák és írás, ógörög írás
Copyright©
2016.artificium-artis.blogspot.com
Égei kultúrák, művészet és írás
Kikládikus
művészet: Kr.e 2800 – 2200, az Égei-tenger fontos szigetein (Théra
= Szantorini), Szirosz, Naxos, Parosz, Mélosz, Tinosz.
A Kréta szigetén uralkodó
Kr. e. 2500-ban virágkorát élő civilizációt feltételezések szerint anatóliai
telepesek hozták létre. A minoszi kultúra egyébként sok rokonságot mutat az
egyiptomival, abban a tekintetben, hogy hajózási módokat és hajófelépítést, ami
a kereskedelemhez szükséges volt, tőlük vettek át. Legfontosabb városaik: Knosszosz,
Malia és Phaisztosz, ahol paloták is épültek, a csatornázás, padlófűtés, fürdők
szolgálták e települések lakóinak kényelmét. Itt a kereskedelemmel összefüggő s az ebből a gazdagságból fakadó, magas színvonalú művészet létezett. A vallás
rendkívül fontos volt e kultúrában és női istenséget imádtak, a társadalmat is nők
irányították, akik elsősorban a keleti országokkal kereskedtek a mediterrán
térségben. A Kr. e. 2000 és 1450 közötti időszakot aranykornak is nevezik, mert
ekkor folytak a legnagyobb palotaépítkezések.
Mivel a görögöt indoeurópai nyelvnek tartják, átalakították, a főníciai ábécét, mert a sémita írásban nem voltak magánhangzók. A sémita alef-ből lett az alfa, béth-ből a béta, gimel-ből a gamma, daleth-ből a delta és így tovább. Magánhangzónak, a fölöslegesen használt mássalhangzókat átalakították: a H-ból lett az E, a J-ből lett az I, az ajint O-nak ejtették, a főníciai V.
Fontos fordulópont az írás történetében
Egyszerű, egyvonalas vésetek, vagyis Sans serifek, azaz talp nélküliek. Itt a kultúrtörténetben összekapcsolódott a talp nélküliség, az egyiptomi elegancia egyszerűségével. A festők és az építészek korábban már használták a talp nélküli betűtípusokat, de az ógörög írás megismerésével a dolog felértékelődött. Ez azokban az időkben történt, amikor az 1700-as években Görögország területére is irányultak az európai régészeti ásatások.
Kocsis Nagy Noémi
Eredetileg a görög írás nem használt semmilyen diakritikus jelet. Hosszú magánhangzót csak egyet ismernek, az ómegát, amelynek külön írásjele van (a két o összetételéből ligatúrásodott ω), hasonlóképpen a nyelvben előforduló zöngés–zöngétlen–sziszegő–felpattanó hangzópárokat (p/b, t/z/sz, stb.) is önálló betűkkel írták le. A hangsúlyok jelölése akkor vált fontossá a görögség számára, amikor irodalmuk elterjedt az ismert világban, mivel így könnyebb volt az írás élő nyelvi ejtését megtanulni és alkalmazni. A hellenisztikus korra egy igen gazdag hangsúlyjel-rendszer alakult ki, amely az újgörög (dímothikí) államnyelvként elfogadása után szűnt meg végérvényesen, így csak az éles ékezet használata maradt meg. Kezdetben mindegyiknek volt külön jelentősége, azonban ez az idő folyamán inkább csak "hagyományként" szilárdult meg abból az okból, mert ez a "tradíció" kiválóan alkalmas volt az összetéveszthető betűk, szószerkezetek megkülönböztetésére. Azonban ennek megértése mind az anyanyelvi beszélőjének, mind a nyelvtanulónak módfeletti türelmet igényel. Ezeket a jeleket a ϱ-n (rho) kívül csak a magánhangzóknál alkalmazzák.
Ezeknek a jeleknek három típusa van: a hehezet (latinul: spiritus), az hangsúlyjel (accentus), és végül a magánhangzó alá írt ióta. 2.
A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
Égei kultúrák, művészet és írás
Phaisztoszi korong, Kréta. |
Minószi
kultúra: első Kr. e. 2700 – 2000,
Korai
minószi kultúra: Kr. e. 2000- 1550,
Késői
minószi kultúra: Kr. e. 1550-1110 (Trója, Knósszosz,
Phaisztosz, Hagia Triada).
Mykéné
(Mükéné) művészete: Kr.e.1600-1000.
Kréta
(Minószi kultúra)
A knosszoszi palota felülnézetből, makett. Fotóforrás: gorogorszagklub. |
A minószi kultúra legendája
úgy szól, hogy Minosz, Zeusz fia elvette a Nap leányát Pasziphaét, aki az
Istenek bosszúja szerint bikával hált. Ebből a nászból született a bikafejű,
félig állat, félig ember testű szörny Minotaurusz, aki a labirintusba bezárva
élt. Minotaurusz évente tíz athéni ifjút és athéni lányt pusztított el. Amikor Thészeusz
megküzdött a szörnnyel és legyőzte, akkor Ariadné fonalával kijutott a labirintusból.
Minotaurusz bika fej szobor, a bika szent állat volt e térségben. fotóforrás: sulinet.hu |
A legenda eredete mind a mai napig vitatott. A minószi kultúra végét
elsősorban egy Kr. e. 1500-ban, Szantorini szigetén kitört vulkán s az ezt
követő szökőár jelentette, ami elpusztította nem csak magát Thérát (Szantorinit),
hanem Kréta északi részét is. A civilizáció pusztulásának azonban lehettek más
okai is, háborúskodások lázadások, tűzvészek. Fennmaradt egy fontos írásos
emlék a Phaisztoszi korong.
A csodálatos delfineket ábrázoló freskó a knosszoszi palotából, fotóforrás: gyermekaldas.blog.hu |
A rajta lévő jeleket, mind a
mai napig nem fejtették meg, így sajnos többet nem tudunk meg erről a
kultúráról, mint ami a régészeti leletekből, szobrokból, palotamaradványokból,
festményekből fennmaradt. A Phaisztoszi korongon, középről kifele haladva, jól
olvashatóan, kifaragott dúcú pecsétnyomókkal helyezték el a minoszi hieroglifákat.
Ezek a mozgatható betűk előzményei voltak, magas technikai színvonalon
megoldva. A terrakotta korongon a krétai hieroglif írás negyvenöt jele található,
aminek jelentésére mindmáig nincs magyarázat. Találtak néhány hasonló piktogrammot
tartalmazó jelet, amit szintén nem fejtettek még meg, de feltételezik, hogy
vallással kapcsolatos szöveg volt. A későbbi időkben is használták Krétán a
korongokra való írást, mely felület kommunikációs eszközként működött. 1.
A mükénei kultúra legcsodálatosabb darabja, az Agamemnón aranymaszkja. Feltárta Heinrich Schilemann. Athén, Archeológiai Múzeum. Fotó: Kocsis Nagy Noémi. |
A bélyegzők anyagai lehettek
általában: - kő, fa, fém. Ezek pecsétek és betűbélyegzők voltak, az ó és
középkorban aláírásra és különféle jelzésekre használtak. A krétai kultúra lehanyatlása után, annak helyét a mükénei vette át.
Archaikus
kor: Kr. e. 7 – 6. század, az egyiptomi művészet hatása alatt
álló szobrászat, Polümédosz szobra, archaikus mosolyú női és férfi szobrok.
Klasszikus
kor:
Kr. e. 5 – 4. század, pl. Delphoi
kocsihajtó Kr.e. 470, Polükleitosz: Lándzsavivő
Kr.e. 450, Myron (Müron): Diszkoszvető Kr.e.
450.
Pheidiasz:
Az athéni Akropolisz
Parthenon frízének domborművei, Hégészo síremléke.
Hellenisztikus
kor:
Kr. e.323 - 100. Milói Vénusz,
Szamothrakéi Niké, Érosz és Pán. Laokoón- szoborcsoport, pergamoni Zeusz oltár
(Berlin, Pergamon Múzeum). Ezen az oltáron Zeusznak mutattak be áldozatokat.
Kr.e.
5
– 4 században, vagyis a klasszikus kor idején éltek festők, akinek a művei
elpusztultak, ilyen festők voltak a leírások szerint Appollodórosz, Zeuxisz,
Apellész, akik rendkívül természet közeli ábrázolásokat készítettek
növényekről, állatokról. A városállamok megerősödésével
Görögország vette át a vezető hatalmat, főleg Athén, ahol a főniciai írásból a
görögök kifejlesztették a saját írásukat. A görög abc-ben a krétai, de a
ciprusi kultúra is érvényesült.
Polykleitosz: Lándzsavivő, Kr. e. 450. |
Pheidiasz: Hegeszo (Igiszo) síremléke, Athén: Arheológiai Múzeum, fotó: Kocsis Nagy Noémi. | Tetején felirat. |
Mivel a görögöt indoeurópai nyelvnek tartják, átalakították, a főníciai ábécét, mert a sémita írásban nem voltak magánhangzók. A sémita alef-ből lett az alfa, béth-ből a béta, gimel-ből a gamma, daleth-ből a delta és így tovább. Magánhangzónak, a fölöslegesen használt mássalhangzókat átalakították: a H-ból lett az E, a J-ből lett az I, az ajint O-nak ejtették, a főníciai V.
Delphoi kocsihajtó, Kr. e. V.-IV. század. Klasszikus. |
A legfontosabb fejlődés Szolón
idején (Kr.e. 640-560) történt. A régi írások iránya: a bal felé dőlés, folyás
volt, mert a jobb kézzel való írásban ez volt a természetes. A sémita népek,
napjainkban is jobbról balra írnak. A mód akkor változott meg, amikor tintával
kezdtek írni és akkor az írnoknak vigyáznia kellett, hogy ne maszatolja el a
tintát. Ebből a mindennapi és egyszerű problémából következett, hogy az írás
irányát meg kellett változtatni. Így sok betű alakja és formája is átalakult.
Fontos fordulópont az írás történetében
Pergamoni Zeusz oltár, archív felvétel. |
Pergamoni Zeusz oltár, Berlin: Pergamon Múzeum. Fotó: Kocsis Nagy Noémi. |
Kr. e. 403. a régi törvények
kiadása ion írással történt. Ezeket a törvényeket és az írást
a többi görög állam is átvette, amiből az alapvető írásjelek alakultak ki: a
kör, az egyenes vonal, a háromszög, a derékszög. Ezek a mértani formák a
folyóírás kialakulása szempontjából voltak fontosak, mert könnyebben össze
lehetett kötni őket.
A
görög betűk
Egyszerű, egyvonalas vésetek, vagyis Sans serifek, azaz talp nélküliek. Itt a kultúrtörténetben összekapcsolódott a talp nélküliség, az egyiptomi elegancia egyszerűségével. A festők és az építészek korábban már használták a talp nélküli betűtípusokat, de az ógörög írás megismerésével a dolog felértékelődött. Ez azokban az időkben történt, amikor az 1700-as években Görögország területére is irányultak az európai régészeti ásatások.
A görög írásokat kőtáblákba
vésték, ezért ezt felirat-írásnak (Hegeszo síremléke)
nevezzük. A mindennapi élet, a levelezés, a kereskedelem írása viszont a kurzív volt. A kurzívból alakult ki, az
Kr. e. III. századtól ismert, a gondosan elrendezett művészi unciális, amit magas
művészi igényességéről lehetett felismerni. A létrejöttének körülményeit, a
fejlődők gazdaság és virágzó kereskedelem teremtette meg, amiből a művészetre
is lehetett áldozni. Az irodalom, az építészet, a szobrászat és a festészet is
kiváló alkotókkal büszkélkedhetett, ugyanakkor szükség volt feliratokra az
épületeken, a vallás színhelyein. A görög társadalom három
fontos kulturális újítása:a felírat írás, kurzív és
az unciális.
Ebből a görög ábécéből alakult ki, a latin ábécé, illetve a
cirill-írás is. Összefoglalásként elmondhatjuk,
hogy a Kr. e. minószi kultúra megfejthetetlen hieroglifái után, a görögök a Kr.
e. XI. században vették át a főniciai írást. Az ógörög minuszkula a IX. században. A Kr.e. VII. században a milétoszi
írás terjedt el. A görög írás típusai a következők: Ógörög kurzív betűk a Kr.
előtti V. században. Ógörög kapitális írás
(klasszikus alfabetikus) Kr. e. a IV. században. Az ógörög unciális (egyforma magas és egymástól jól
elkülönített) betűk a Kr. előtti III. században. Ennek az a jellemzője, hogy betűket összekötötték már egymással, oly
módon, hogy létrejöttek a felfelé és lefelé nyúló betűszárak. A középkorban is
használták, így ismerték meg a művelt emberek az ógörög irodalmat.
Szamotrakei Niké, hellenisztikus kor: Kr. e. 323-100. |
- Ez 4392 embernek tetszik itt a blogon!
- Köszönjük!
Ógörög nyelv:
Eredetileg a görög írás nem használt semmilyen diakritikus jelet. Hosszú magánhangzót csak egyet ismernek, az ómegát, amelynek külön írásjele van (a két o összetételéből ligatúrásodott ω), hasonlóképpen a nyelvben előforduló zöngés–zöngétlen–sziszegő–felpattanó hangzópárokat (p/b, t/z/sz, stb.) is önálló betűkkel írták le. A hangsúlyok jelölése akkor vált fontossá a görögség számára, amikor irodalmuk elterjedt az ismert világban, mivel így könnyebb volt az írás élő nyelvi ejtését megtanulni és alkalmazni. A hellenisztikus korra egy igen gazdag hangsúlyjel-rendszer alakult ki, amely az újgörög (dímothikí) államnyelvként elfogadása után szűnt meg végérvényesen, így csak az éles ékezet használata maradt meg. Kezdetben mindegyiknek volt külön jelentősége, azonban ez az idő folyamán inkább csak "hagyományként" szilárdult meg abból az okból, mert ez a "tradíció" kiválóan alkalmas volt az összetéveszthető betűk, szószerkezetek megkülönböztetésére. Azonban ennek megértése mind az anyanyelvi beszélőjének, mind a nyelvtanulónak módfeletti türelmet igényel. Ezeket a jeleket a ϱ-n (rho) kívül csak a magánhangzóknál alkalmazzák.
Ezeknek a jeleknek három típusa van: a hehezet (latinul: spiritus), az hangsúlyjel (accentus), és végül a magánhangzó alá írt ióta. 2.
1.
1. Kertész István: Ez történt Hellaszban, Az ókori
Görögország története, Tóth Könyvkereskedés és Kiadó Kft.,
Debrecen, 12. o.
2. Wikipedia: Ógörög nyelv.
Felhasznált szakirodalom:
Benda Kálmán-Irinyi Károly: A
négyszáz éves debreceni nyomda (1561-1961), Budapest, 1961, 25.-28.
A
Kézisajtó Kora, a Bornemissza-Mantskovit Műhely, az Országos Széchenyi Könyvtár
honlapján.
Tóth
Samu: A nyomtatott betű, Irodalmi Könyvkiadó, Bukarest, 1969.
Anette
Laming: Őskori barlangművészet, Lascaux, Gondolat Kiadó, Budapest, 1969.
Fordította Vajda Endre: 10-12. o. 46-49. o.
Haiman
György: Tótfalusi Kis Miklós, a betűművész és a tipográfus, élete műve betűinek
és nyomtatványainak tükrében. A bibliográfiát összeállította Soltész Zoltánné,
Magyar Helikon, Budapest, 1972
Magyar
Művészet 1890-1919, Akadémiai Kiadó, 1981, Garas Klára: A könyvművészet és az
illusztráció, 445-453.
Deák
Ferenc: Betű és rajz, Kriterion, 1988.
Pálfayné
Dan Ildikó: Szíria. A civilizáció bölcsője. Második otthonom. Kőpress
Nyomdaipari Kft., Budapest. Felelős vezető: Budai Gyula. 50-51 o.
Történelmi
Világatlasz, Kartográfiai Vállalat, 1991.
Bakos
Ferenc: Idegen szavak szótára, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1994.
V.
Ecsedy Judit: A régi Magyarországi nyomdák betűi és díszei 1473-1600, Balassi
Kiadó, Országos Széchenyi Könyvtár, 2004.
Virágvölgyi
Péter: A tipográfia mestersége számítógéppel, Osiris Kiadó, 2004.
Type A Visual History of Typefaces and Graphic Styles, 1628-1900, 1901-1938
Taschen, edited by Cees W.de Jong, With texts by Jan Tholenaar and Cees W.de
Jong. Volume I., Volume II.
Ady
Endre összes versei, Osiris Kiadó Budapest, 2006.
Simon Loxely: titkok és történetek a betűk mögötti világból, London, 2004,
fordító: Kertész Balázs, Láng Zsuzsa, 2007
David Jury: Mi is az a tipográfia? fordító: Gebula Judit, Kovács Balázs, Scolar
Kiadó, 2007.
Füzesné
Hudák Julianna, Erdész Ádám: Egy nyomdaműhely titkaiból: Gyomai Kner Nyomda.
Gyomaendrőd: Gyomai Kner Ny. Zrt. (2007).
Storm Type Foundry, Etelka
Hairline, Real Store (Czech).
Wikipedia az egyes szócikkekhez.
Ring
Graphic Crew weboldal, 2009.es május 18-i frissítés.
Romanek Imre: Mobil eszközök hatása a tervezőgrafikára,
szakdolgozat, KREA Kortárs Művészeti Iskola, Budapest, 2012. március 6.
Konzulens tanár: Kocsis Nagy Noémi
Megjegyzések
Megjegyzés küldése