Betűtörténet 3.: Egyiptomi írás és sinai írás
Copyright© 2012.artificium-artis.blogspot.com
A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
Egyiptom művészetének kronológiai felosztása 1.
I.
Óbirodalom: Kr.e. 2635-2155,
II. Átmeneti kor: Kr.e. 2155-2040,
III. Középbirodalom: Kr.e. 2040-1785,
IV. II. Átmeneti kor: Kr.e. 1785-1552,
V. Újbirodalom: Kr.e.1552- 1070,
VI. III. Átmeneti kor: Kr. e. 1070-712,
VII. Kései kor: Kr.e. 712-332,
VIII. Görög-római kor: Kr.e. 332 – Kr. u. 395.
II. Átmeneti kor: Kr.e. 2155-2040,
III. Középbirodalom: Kr.e. 2040-1785,
IV. II. Átmeneti kor: Kr.e. 1785-1552,
V. Újbirodalom: Kr.e.1552- 1070,
VI. III. Átmeneti kor: Kr. e. 1070-712,
VII. Kései kor: Kr.e. 712-332,
VIII. Görög-római kor: Kr.e. 332 – Kr. u. 395.
A fáraók által irányított Egyiptomban, az uralkodók isteni eredetűnek számítottak és az ő akaratuk végrehajtóinak tekintették magukat. Legfontosabb építményeik között a piramisokat tartjuk számon, amelyek közül a leghíresebbek a Kheopsz (Kr. e. 2600-2500 körül, IV. dinasztia), a Kheprén (más néven Hafré Kr. e. 2600, IV. dinasztia, 143, 5 méter magas) és Mykerinosz. Valamint a Szfinx műemlék, ami szintén Kr. e. a IV. dinasztiában épült és Gizában található e piramisok mellett. Ezenkívül tudomásunk van még sok más, a fáraóknak épített piramisokról, amelyek Memphistől északra, vele egy vonalban és délre, a Nílus deltája és termékeny területe mellett helyezkednek el. Ezek közül a legfontosabbak: Dzsószer szakkarai lépcsős piramisa a III. dinasztia korából, Szehemhet szintén lépcsős piramisa, Első és Második Pepi piramisai és még délebbre a Sznofrunak épült Vörös Piramis és a Tört Piramis. Csupa érdekes és izgalmas építmény, síremlék.
Piramis felülnézetből, szatelit piramisokkal. |
A piramisok gúla alakú építmények, a négy égtájhoz igazítva, funkciójuk a temetkezés volt. A piramishoz tulajdonképpen egy épület együttes csatlakozott, mint főpiramis a fáraó sírkamrájával és szarkofágjával, azt megelőzően egy halotti templom állt, a szertartások elvégzéséhez.
A halotti templom előtti nyitott oszlopcsarnok szobrokkal, felvezető út, ahol a fáraó az élők birodalmából átment a túlvilágba, völgytemplom, ami a hajókikötővel volt összeköttetésben és itt végezték a mumifikálást, illetve hajón szállították ide, az építkezéshez szükséges mészkő és gránittömböket.
Az
egyiptomi írás
Hórusz, II. Ramszesz, Anubisz. |
Hieroglifás mélyrelief. |
Amikor az angol hadsereg
Nelson admirálisa, megverte a francia hadiflottát, 1801-ben az alexandriai
szerződés aláírásával, a hadi kincsek mind az angolokhoz kerültek. A British
Múzeumba szállították a híres rosette-i
kő nevezetű műtárgyat. A hétköznapi írás, a démotikus, rendkívül leegyszerűsödött jeleket használt, ami az
olvashatóságot már-már akadályozta. A hieroglifákat a középkorban nem vették
komolyan, nem tartották írásnak, csak onnantól kezdve, hogy a napóleoni háborúk
idején megtalálták a rosette-i követ, amely három nyelven tartalmazta
ugyanazt a szöveget.
A rosette-i kő. |
Elsősorban sírfeliratként
Kr. e. 3400-ban már használtak kurzív hieroglifákat, de Kr.e. 3000-ben még a
hagyományosat, mert az egyiptomi papok konzervatív gondolkodásúak voltak. Az
egyszerűbb hétköznapi írást sokáig a felsőbb körök nem akarták elfogadni, csak
Kr.e. VII. században. Ekkor az egyiptomi vallási könyveket is ezzel írták,
ebből lett a hieratikus írás
kifejezés. A felsőbb egyiptomi körök hieroglifáival írtak, míg a
hétköznapi ember démotikus írással és göröggel. A démotikus írás megjelenése Kr. e. a VIII. században jelent meg. Az írás iránya a vízszintes sorokban jobbról balra történt, de találunk olyan feliratokat is, ahol függőleges sorokban felülről lefelé helyezték el az információt.
Hieratikus írás. |
Fontos feliratos kőemlék még
a Szenemnut és Noferuré hercegnő szobra, a XVIII. dinasztiából Kr. e. a XV. sz.
első feléből. Karnakban találták meg ezt a gránit szobrot az Ámon templomban,
ahol az egyiptomi birodalom egyik legnagyobb szoborgyűjteménye rejtőzött.
1903-ban fedezte fel mindezt a Gaston Maspero mellett dolgozó Georges Legrain,
akinek leletei után az elkövetkező években még körülbelül húszezer szobrot és
más tárgyakat találtak.
Azért volt ilyen óriási számú a lelet, mert az
évszázadok folyamán újabb és újabb szobrokat állítottak a templomban, és ami
korábbról maradt, azt az Ámon templom hetedik pülonja és főtengelye közötti
udvar vermében helyezték el. Az 1903. december 26-i lelet után a Legrain
mellett dolgozó munkások rengeteg kincset, fa és bronzszobrokat, kő és fémedényeket,
obeliszkeket találtak. 1905-ben a leleteket a kairói Egyiptomi Múzeumba
szállítottak, komoly védelem mellett hajókon és vasúti kocsikon. Mégis
számtalan műtárgyat elloptak, ami később más múzeumokban bukkant fel a világ
számos pontján.
Hatshepsut fáraónő temploma, Deir-el-Baharinál Egyiptomban, tervezte Szenemnut építész. kép: Wikipedia |
Hatshepsut fáraónő temploma, Deir-el-Baharinál Egyiptomban. Tervezte Szenemnut építész. kép: Wikitravel |
Hieratikus írás dombormű, Kákossy kutatásaiból, feltárásaiból. |
Szenemnut építész és Noferuré hercegnő szobra, Berlin, Egyiptomi Múzeum. |
Az egyiptomi feliratok a kőbe
vésett és a piramisok sírkamráinak festett sávjai mellett, papiruszon, viasszal
bevont kis fatáblákon és anyagtáblácskákon maradtak meg. Nagyon jó minőségű
tintát és tust használtak, amit mind a mai napig el tudunk olvasni.
Mivel az egyiptomi művészet
egyik legfontosabb jellemzője a stilizálás volt, a hieroglifák kialakításában
is ez a gondolkodási mód játszotta a legfőbb szerepet. Ezekben a jelekben
növények, emberek, állatok, tárgyak jelképei bukkantak fel. Fontos növények
voltak a papirusz és a lótusz, amelynek stilizációi, mint díszítő motívumok a
leggyakrabban előfordultak.
Hieroglifák és hieratikus írás. |
Királyi nevek és tulajdonságok. |
Kr.e. a II. évezredben, a könnyebb és olvashatóbb görög ábécé kezdett terjedni.
A főniciaiakhoz az írást, egy harcos, sémita-népcsoport, a hükszoszok közvetítették, akik Egyiptomot meghódították, Kr.e. 1800 körül. A sinai írásban két jel a hieroglifákból származik. A sémita ábécében, amelyet 1905-ben fedezték fel, 22 jel volt, aminek az alapjait a hieroglifák adták ezt kiegészítették hangértékekkel és rajzi jelekkel, a krétai kultúra hatásaival.
A sinai írásokhoz tartozott:
- főniciai
- kánaáni
- arameus
A sinai írásnak nincs
konkrét változata, az arameus írás tovább fejlődött változata a héber quadrata,
a szíriai és arab írás, amit minden iszlám országban meg lehet találni.
A konzervatívabb gondolkodású egyiptomiakhoz képest, a főniciaiak a hieroglifákat és a mezopotámiai ékírást szótag és hangírássá alakították át. Mivel a főniciaiak kereskedők voltak és az áru és pénz forgalma miatt sok helyen megfordultak, egyértelmű volt az ő írásuk terjedése. Nagyjából Kr. e. 2000-ben alakult ki az un. fonetikus írás a főniciai kereskedő városokban, ami alfabetikus írássá változott a korábbi ékírásból.
Összeállította: Kocsis Nagy Noémi
Ez 4156 embernek tetszik itt a blogon!
Köszönjük!
Jegyzetek:
1. Imrehné Sebestyén Margit: A képzelet világa, 39. oldal.
2. Wikipedia: Szenemnut.
Felhasznált szakirodalom:
Benda Kálmán-Irinyi Károly: A négyszáz éves debreceni
nyomda (1561-1961), Budapest, 1961, 25.-28.
A Kézisajtó Kora, a Bornemissza-Mantskovit Műhely, az Országos Széchenyi
Könyvtár honlapján.
Tóth Samu: A nyomtatott betű, Irodalmi Könyvkiadó, Bukarest, 1969.
Anette Laming: Őskori barlangművészet, Lascaux, Gondolat Kiadó, Budapest, 1969. Fordította Vajda Endre: 10-12. o. 46-49. o.
Haiman György: Tótfalusi Kis Miklós, a betűművész és a tipográfus, élete műve betűinek és nyomtatványainak tükrében. A bibliográfiát összeállította Soltész Zoltánné, Magyar Helikon, Budapest, 1972
Magyar Művészet 1890-1919, Akadémiai Kiadó, 1981, Garas Klára: A könyvművészet és az illusztráció, 445-453.
Deák Ferenc: Betű és rajz, Kriterion, 1988.
Pálfayné Dan Ildikó: Szíria. A civilizáció bölcsője. Második otthonom. Kőpress Nyomdaipari Kft., Budapest. Felelős vezető: Budai Gyula. 50-51 o.
Történelmi Világatlasz, Kartográfiai Vállalat, 1991.
Bakos Ferenc: Idegen szavak szótára, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1994.
V. Ecsedy Judit: A régi Magyarországi nyomdák betűi és díszei 1473-1600, Balassi Kiadó, Országos Széchenyi Könyvtár, 2004.
Tóth Samu: A nyomtatott betű, Irodalmi Könyvkiadó, Bukarest, 1969.
Anette Laming: Őskori barlangművészet, Lascaux, Gondolat Kiadó, Budapest, 1969. Fordította Vajda Endre: 10-12. o. 46-49. o.
Haiman György: Tótfalusi Kis Miklós, a betűművész és a tipográfus, élete műve betűinek és nyomtatványainak tükrében. A bibliográfiát összeállította Soltész Zoltánné, Magyar Helikon, Budapest, 1972
Magyar Művészet 1890-1919, Akadémiai Kiadó, 1981, Garas Klára: A könyvművészet és az illusztráció, 445-453.
Deák Ferenc: Betű és rajz, Kriterion, 1988.
Pálfayné Dan Ildikó: Szíria. A civilizáció bölcsője. Második otthonom. Kőpress Nyomdaipari Kft., Budapest. Felelős vezető: Budai Gyula. 50-51 o.
Történelmi Világatlasz, Kartográfiai Vállalat, 1991.
Bakos Ferenc: Idegen szavak szótára, Akadémiai Kiadó, Budapest, 1994.
V. Ecsedy Judit: A régi Magyarországi nyomdák betűi és díszei 1473-1600, Balassi Kiadó, Országos Széchenyi Könyvtár, 2004.
Virágvölgyi Péter: A tipográfia mestersége számítógéppel, Osiris Kiadó, 2004.
Type A Visual History of Typefaces and Graphic Styles, 1628-1900, 1901-1938 Taschen, edited by Cees W.de Jong, With texts by Jan Tholenaar and Cees W.de Jong. Volume I., Volume II.
Type A Visual History of Typefaces and Graphic Styles, 1628-1900, 1901-1938 Taschen, edited by Cees W.de Jong, With texts by Jan Tholenaar and Cees W.de Jong. Volume I., Volume II.
Ady Endre összes versei, Osiris Kiadó Budapest, 2006.
Simon Loxely: titkok és történetek a betűk mögötti világból, London, 2004, fordító: Kertész Balázs, Láng Zsuzsa, 2007
David Jury: Mi is az a tipográfia? fordító: Gebula Judit, Kovács Balázs, Scolar Kiadó, 2007.
Simon Loxely: titkok és történetek a betűk mögötti világból, London, 2004, fordító: Kertész Balázs, Láng Zsuzsa, 2007
David Jury: Mi is az a tipográfia? fordító: Gebula Judit, Kovács Balázs, Scolar Kiadó, 2007.
Füzesné Hudák Julianna, Erdész Ádám: Egy nyomdaműhely titkaiból: Gyomai Kner Nyomda. Gyomaendrőd: Gyomai Kner Ny. Zrt. (2007).
Storm Type Foundry, Etelka Hairline, Real Store (Czech).
Wikipedia az egyes szócikkekhez.
Ring Graphic Crew weboldal, 2009.es május 18-i frissítés.
Wikipedia az egyes szócikkekhez.
Ring Graphic Crew weboldal, 2009.es május 18-i frissítés.
Romanek Imre: Mobil eszközök hatása a tervezőgrafikára, szakdolgozat, KREA
Kortárs Művészeti Iskola, Budapest, 2012. március 6. Konzulens tanár: Kocsis
Nagy Noémi
A víz alatti piramisok titka
A Yonaguni-sziget partjait nyaldosó hullámok egy máig tisztázatlan misztériumot rejtenek: alig 25 méterrel a vízszint alatt szabályos, piramis-szerű sziklatömbök hevernek titkuk megfejtésére várva. A tudósok legtöbbje egyet ért abban, hogy a szabályos képződmény a természet műve, néhány kutató azonban egy letűnt civilizáció nyomait véli felfedezni.
Egy természettudósokból álló
búvárcsoport 1986-ban váratlanul rejtélyes víz alatti kőtömbökre bukkant
a Japánhoz tartozó Yonaguni-sziget partjainál. Alig 25 méteres
mélységben, háromszázszor százötven méteres területen piramishoz
hasonló, lépcsőzetesen elrendezett sziklákra leltek. A régészeti
felfedezés jelentőségét azóta is vitatják. Bár számos merülést hajtottak
végre a helyszínen, jobbára a kíváncsi turisták tekintették meg a
„Japán Atlantiszt”. A szakemberek még most is szkeptikusan állnak hozzá,
és csupán a természet csodájának tartják a szabályosan kivájt
kőtömböket. Akkoriban a Yonaguni-szigettől nem messze még két helyen
bukkantak víz alatti leletekre. Okinawa mellett egy kerek, kőből készült
építményt találtak az óceán rejtekében, Aguni szigeténél pedig hosszan
húzódó falakat fedeztek fel.
Az Okinawa-szigeti Ryukyu Egyetem geológia professzora, Maszaki Kimura immár 15 éve foglalkozik a Yanaguni-monuments-ként ismert romok kutatásával. Kimura az első perctől kezdve bizonyos abban, hogy nem természetes képződményekkel van dolga. Létrehozásukat 5-8000 évvel ezelőttre datálja, ami azt jelentené, hogy ezek a világ legősibb épületei. A professzor a kőtömbökön megmunkálásra utaló jeleket talált; véseteket, karcolatokat, sőt, elmosódó állatábrázolásokat is. Az emberi kéz nyomait bizonyítandó, a titokzatos elsüllyedt város épületeit szintén felfedezni vélte: egy kastélyt, egy szent helyet, s egy sziklába faragott utat, mely megkerüli az adott létesítményt.
Kimura számos követőre talált: Robert Schoch geológus, John Anthony West egyiptológus, Robert Bau és Graham Hancock, valamint Tonu Otuchi szeizmológus professzor mind úgy gondolják, erózió és földrengés nem képes ilyen alakzatokat létrehozni. Megegyeznek abban, hogy az épületegyüttest az 1771-es hatalmas szökőár süllyesztette el. A legtöbb szakember azonban nem fogadja el Kimura elméletét, bár itt hozzá kell tennünk, hogy sokan nem is jártak még a víz alatti épületek között. A japán kormányzat is a szkeptikusok oldalán áll, így bárki szabadon megtekintheti a kőtömböket, és azért sem kap büntetést, ha szuvenírként hazavisz magával egy-egy darabkát.
Kimura azonban kitart merész feltételezései mellett, és úgy látja, kapcsolat lehetett az ókori egyiptomi, illetve az amerikai civilizációk, s ezen elsüllyedt város között, mely a japán kultúrával aligha összeegyeztethető. „Hogy biztos eredményt kapjunk, annak egy módja van: újból és újból visszatérni a helyszínre, és leleteket, bizonyítékokat kell gyűjteni.” – hangoztatja. Egy dolog azonban kétségtelen: ha egy letűnt civilizáció nyomairól van szó, az gyökeresen megváltoztatja az eddigi történelmi ismereteinket.
Magyar Nyelv http://www.facebook.com/media/set/?set=a.283804735015712.69538.100001585639962&type=3
Az Okinawa-szigeti Ryukyu Egyetem geológia professzora, Maszaki Kimura immár 15 éve foglalkozik a Yanaguni-monuments-ként ismert romok kutatásával. Kimura az első perctől kezdve bizonyos abban, hogy nem természetes képződményekkel van dolga. Létrehozásukat 5-8000 évvel ezelőttre datálja, ami azt jelentené, hogy ezek a világ legősibb épületei. A professzor a kőtömbökön megmunkálásra utaló jeleket talált; véseteket, karcolatokat, sőt, elmosódó állatábrázolásokat is. Az emberi kéz nyomait bizonyítandó, a titokzatos elsüllyedt város épületeit szintén felfedezni vélte: egy kastélyt, egy szent helyet, s egy sziklába faragott utat, mely megkerüli az adott létesítményt.
Kimura számos követőre talált: Robert Schoch geológus, John Anthony West egyiptológus, Robert Bau és Graham Hancock, valamint Tonu Otuchi szeizmológus professzor mind úgy gondolják, erózió és földrengés nem képes ilyen alakzatokat létrehozni. Megegyeznek abban, hogy az épületegyüttest az 1771-es hatalmas szökőár süllyesztette el. A legtöbb szakember azonban nem fogadja el Kimura elméletét, bár itt hozzá kell tennünk, hogy sokan nem is jártak még a víz alatti épületek között. A japán kormányzat is a szkeptikusok oldalán áll, így bárki szabadon megtekintheti a kőtömböket, és azért sem kap büntetést, ha szuvenírként hazavisz magával egy-egy darabkát.
Kimura azonban kitart merész feltételezései mellett, és úgy látja, kapcsolat lehetett az ókori egyiptomi, illetve az amerikai civilizációk, s ezen elsüllyedt város között, mely a japán kultúrával aligha összeegyeztethető. „Hogy biztos eredményt kapjunk, annak egy módja van: újból és újból visszatérni a helyszínre, és leleteket, bizonyítékokat kell gyűjteni.” – hangoztatja. Egy dolog azonban kétségtelen: ha egy letűnt civilizáció nyomairól van szó, az gyökeresen megváltoztatja az eddigi történelmi ismereteinket.
Magyar Nyelv http://www.facebook.com/media/set/?set=a.283804735015712.69538.100001585639962&type=3
Megjegyzések
Megjegyzés küldése