Betűtörténet 1.: Bevezető és alap fogalmak
Copyrigh© 2023.artificium-artis.blogspot.com
A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
John Baskerville AENEIS kiadása. |
Bevezető
Tipográfiatörténet
jegyzetemben, nem elsősorban a betűtípusokat vizsgáltam, hanem az írásbeliség
kialakulásával, azoknak a betűknek a formáit, alakját, amelyeket a későbbi valódi tipográfia használt a nyomtatás során. Érdekes megfigyelni, hogy a
rajzolásból hogyan alakult ki az írás, az emberi kultúra fejlődése során, hogy
lett a festésből betűírás és a rajzolt jelekből betűvésés. Ezek a korai
írásbeli emlékek nagyon szoros kapcsolatban álltak az épített környezettel,
műemlékekkel szobrokkal a nagy ókori kultúrákban. Később ezen alapeszközök, a
szellemi fejlesztésekkel átalakultak, amikor a szövegeket sokszorosítani
kellett. Hogyan erednek a nyomtatási módok Ázsiából, mi a hasonlóság az ázsiai
fametszetes eljárások és a nyugat-európai nyomtatások között? Mi az, amit ma
már Gutenberg-galaxisként tartunk számon? Hogyan jelentek meg, Mátyás királyunk
csodálatos udvari kultúrájában és az általa megrendelt világméretű Corvina
Könyvtár, kézzel írott és rajzolt pompás kódexei? És nagyjából ezzel egy időben és a
török uralom alatt, a nyomtatott sajtó termékei Magyarországon? Csupa érdekes
kérdés, amibe belepillanthatunk, de alaposan csak nagyon sokára ismerhetünk
meg.
Hogyan határozzuk meg a tipográfiát?
Baskerville Old face rajza. |
A tipográfia fogalmát régen, a grafikai betűtervezéssel és a nyomdászattal hozták kapcsolatba. Napjainkban a számítógépek és a digitális technika elterjedése, lehetővé tette, hogy tipográfiának nevezzünk, bármilyen írott és formailag elrendezett anyagot, amellyel bárki kísérletezhet, aki kedvet érez hozzá.
Az írás módja lehet a kézzel írott, de az írott nyelvhez, használhatunk nyomdát, számítógépet, Internetet, e-mailt, nyomtatót, faxgépet és a hagyományos írógépet is. Az írás szoros kapcsolatban van a tipográfiával, ez utóbbi egy szabályokra épülő tevékenység, amely az üzenet tartalmát közvetíti. Ahhoz, hogy megértsük a tipográfiát, szükségünk van annak a nyelvezetnek az elsajátítására, hogy azt különböző kommunikációs helyzetekben alkalmazni tudjuk.
A tipográfia szakértőit a régi
időkben, amikor a betűket öntötték betűkészítőknek, betűtervezőknek és vésőknek nevezték. Ma tipográfusok
és grafikusok foglalkoznak ezzel a nem akármilyen nehézségeket, de egyben
szépségeket is rejtő szakmával. A könyvnyomatás nyomaiba erednek még a kutató
történészek, a művészettörténésznek, az epigráfusok és a paleográfusok. Továbbá tevékenykednek
ezeken a területeken törvényszéki szakértők, írásszakértők, filozófusok,
nyelvészek, grafológusok és pszichológusok is.
A
tipográfus legfontosabb feladatai
A tipográfus az a szakember,
aki az oldalon, képernyőn, bármely sík, vagy térbeli felületen ábrázolt betűk megjelenítésével,
az információ közvetítésének a hatékonyságával foglalkozik.
Munkájához tartozik a betűformák
és ékezetek, az írásjelek és különleges szimbólumok alakjának,
vonalvastagságának és méretének a meghatározása, a karakterek, szavak és
írásjelek közötti térköz, sorközök és margók kialakítása, a fejléc és
oldalszámozás helye, mérete, súlyozásának a megállapítása, főcímek és alcímek,
a hivatkozások formájának a kiválasztása. Kiadványokban előforduló diagramok és
táblázatok kialakítása, amit meg kell tervezni és képaláírásokkal ellátni.
Deák Ferenc: Betű és rajz című könyvéből, fotó: Kocsis Nagy Noémi. |
A jó tipográfiai munkához
szükség van alapos grafikai és tipográfiai hagyományok ismeretére, a szokások
és az előítéletek ismeretére, de figyelembe kell venni napjaink igényeit, a
könyv mellett a technikát, a modern táblagépeket, okostelefonokat és minden
olyan alkalmazást, ahol a grafikai és betűtörténeti tudás, korszerű formában is
megjelenhet.
Az egyik legkorábbi a
könyvnyomtatásról szóló könyv, Joseph Moxon: Mechanik Exercises (Nyomdászat a gyakorlatban, 1863) című
kézikönyve, ami tartalmazza a jó tipográfus ismérveit. Ezek között találjuk
azt, hogy a tipográfus feladata
a: szerző gondolatának érthető közvetítése az
olvasó felé, fontos, hogy a munka tetszetős legyen és a szöveg olvasása kellemes. Ezek az aranyszabályok mind
a mai napig érvényesek.
A
mai tipográfia annyira különbözik, akár a húsz évvel ezelőttitől, hogy
megértéséhez figyelembe kell vennünk a digitális technológiát, aminek esetében
változtak a módszerek és a művelők köre is. A másik legfontosabb
és az utóbbi évek meghatározó szakmai és magyar nyelven is előforduló könyve,
Virágvölgyi Péter: A tipográfia
mestersége számítógéppel. Ebben minden olyan, a szakmához köthető
feladathoz pontos leírásokat és meghatározásokat találunk fejezetekre bontva,
mint: Betűköz, Szóköz, Sorköz, A térközök optikája, Számok, Szedés, behúzás,
Olvashatóság, Tipográfiai mértékrendszer, Betűtorzítás, Betűkeverés, Élőfej,
Képméretezés, Képtördelés. Érdekes dolgokat olvashatunk a 61. oldalon a
tipográfiában használatos pontrendszer eredetéről:
Deák Ferenc: Betű és rajz című könyvéből, fotó: Kocsis Nagy Noémi. |
A nyomdai pontrendszer kialakítása
Pierre-Simon Fournier nevéhez köthető az 1730-as évek táján. Az ő munkájának
egyik folytatója Firmin Didot, aki 1770-ben a francia királyi láb 6X12X12-ed
részeként határozta meg a pontot, a tizenkettes számrendszer szerint…. Ma már
tipométerrel ciceró-centi és pica méretekkel, az amerikai-angol tipográfiai
pica-pontrendszerrel tudjuk összehasonlítani az egyes szövegek betűtípusainak
méretét.1.
Deák Ferenc: Betű és rajz című könyvéből, fotó: Kocsis Nagy Noémi. |
Az utóbbi pár évben az okostelefonok piacra kerülésével olyan szembeötlő
változás ment végbe a tipográfiában, hogy a szakembereknek teljesen új
ismeretekre van szüksége ahhoz, hogy tudásukat új módon tudják alkalmazni és az
olvasók elé tárni. Tipográfiai
szempontból nagyon jól használható az Ipad. Lehetőség van ugyanazokra a
finomságokra, precíz, hozzáértő tervezői megoldásokra, mint egy nyomtatott
anyag esetében. Természetesen más egy elektronikus platform háttere, itt muszáj
redukálni a fájlméreteket, ha már hiper sebességű is lesz az Internet, vagy a
hardverek teljesítménye, az ésszerűség akkor is megkívánja a kompromisszumot.
Míg egy gyártásra előkészített magazin mérete, nagy felbontású fotókkal,
raszteres grafikákkal elérte a többszáz megabájtot, lényegtelen volt a
végterméket illetően, hiszen a tervezőkön kívül legfeljebb a nyomdának kellett
olyan hardveres környezettel rendelkeznie, amely képes befogadni ezeket a méretű
fájlokat. Ha a tartalomfogyasztás is elektronikusan történik elkerülhetetlen a
méretredukció, így nem véletlen, hogy a weben is a programozók minél inkább
algoritmusokba próbálják átalakítani a vizuális tartalmat.2.
A fent idézett részletből az derül ki, hogy ma már egy tipográfus nem
egyszerűen csak betűt, könyvet tervez, hanem a tudását kiszélesítve és bővítve
a modern kor igényeinek megfelelően alkalmazza, és ha piacképes kíván maradni,
akkor azt alkalmazzák a korszerű platformon.
Tipográfiai alapfogalmak
Alapvonal:
olyan képzeletbeli vonal, amelyen a betűk állnak
Antikva:
normál álló, nem kurzív, talpas, váltakozó vonalvastagságú betű. Ugyanis, ha valami normál álló betű, attól még lehet
talp nélküli és akkor már nem nevezzük antikvának, hanem groteszk lesz.
ASCII:
olyan szövegformátum, amely a karaktereken kívül, a bekezdésjelöléseket is
tartalmazza, de más információkat a szöveg formálására vonatkozólag nem.
Automatikus
sortávolság: alapértelmezett sorköz a szövegszerkesztő
rendszerekben és tördelőprogramokban. Általában a betű törzsméretének 120%-a,
de el lehet ettől térni.
Balra
zárás: a szövegnek olyan fajta elrendezése, ahol a szöveg egy
képzeletbeli baloldali margóhoz van rendezve, a jobb széle szabadon kifut, a
kézíráshoz hasonlóan.
Barokk
betű:
a medievál (középkori) és a klasszicista betű közötti átmeneti jegyeket viselő
betűk típusai (Baskerville).
Behúzás: a
bal margótól beljebb kezdődik, általában bekezdések jelölésére használják.
Betűcsalád: egy
adott betűtípus változatai világos, félkövér, kurzív, kis kapitális.
Betűritkítás
vagy sűrítés: a betűk közötti távolság beállításának azon
módja, amikor egyszerre állítjuk be a betűket, a szöveg több karakternyi
kijelölt részén.
Betűtalp
(Szerif): a betűk keresztirányú kiszélesített végződése. A betűk
talpa lehet kerekített, ék alakú, szögletes.
Bitmap
kép:
képpontokból felépülő, vagy sorokba és oszlopokba rendezett, o vagy 1 állapotú
bitek által meghatározott kép.
Cím
és reklámbetű: a figyelem felhívására létrehozott
betűtípusok.
Diftongusok: két magánhangzót megjelenítő jelek æ, Æ,
ce, CE.
Digitális
megjelenítés: a betűket elektronikus úton tárolják.
Ezeket megjelenítik a képernyőn vektografikus adatok segítségével, vagy bitmap
képekkel.
Díszpont: egy
teli pont (.) Felsorolásokban
használják, egy új elem megjelenésének kezdetekor.
Döntött
betűk (Oblique): A talp nélküli betűtípusok, megdöntött
tengelyű, de a vonalvezetésben, formájában, az állóval azonos változata.
DPI
= dots per inch = Pont / hüvelyk: Ezt a mértékegységet szkennelésnél,
nyomtatásnál és a levilágítás felbontásánál használják.
Egalizálás
(Kiegyenlítés): a szavak vagy karakterek közötti térközök
beállítása.
Et
jel:
Az „és” rövidítése: &.
Expert
set:
olyan betűkészlet, ami a különféle abc-k, betűtípusok alap jelkészletét
egészítik ki. Tartalmaz ugráló számokat, törteket, ligatúrákat.
Fattyúsor: a
bekezdés utolsó sora, ami egyben az új hasáb, vagy oldal első sora is.
Felbontás: az
oldalakon, egy adott területen a képet alkotó pontok sűrűsége, gyakorisága.
Felismerhetőség: az
a tulajdonság, ahogy a betűalakokat megkülönböztetjük.
Felnyúló
betűszár: a betű középmagassága fölé nyúló, felső szárak, a b, h,
k, t, f betűknél.
Fonetika: az
emberi beszéd hangjainak a tanulmányozása.
Fonéma: a
beszéd legkisebb hangegysége.
Font:
eredeti kifejezésben found, ami angolul betűöntödét jelent. Egy adott betűtípus
karakterkészlete.
Formátum: a
kiadványok, könyvek, plakátok, magazinok, egyéb nyomtatványok alakja és mérete.
Gilfa:
egy adott karakter, ékezet, szimbólum megjelenésének a formája.
Gót
betű:
a kódexekben alkalmazott, tollal és kézzel írott, rajzolt betűket jelenti.
Hasábszélesség: a
szedett sor hossza (sorhossz).
Jobbra
zárás: a szöveg elrendezésének azon módja, amelynél a szöveget
egy jobb oldali képzeletbeli margó mentén rendezzük, bal széle kifut a
kézíráshoz hasonlóan, így a sorok hossza váltakozik.
Kacskaringó: a
szövegben a betű díszítésére való, csavart, cifra, díszített vonal.
Kenyérszöveg: a
szövegnek azon tömbszerű változata, amelybe nem tartoznak bele képaláírások,
oldalszámok.
Kiskapitálisok: a
kisbetűvel megegyező vonalvastagságú NAGYBETŰK. Ezek a magasságukban a
kisbetűkkel harmonizálnak.
Klasszicista
betű:
olyan betűtípusok, betűcsaládok, amelyekben váltakozik a vonalvastagság,
például a Bodoni.
Kompressz
szedés: sorritkítás nélkül, saját törzsre szedett szöveg (pl.
10/10 vagyis 10 pontos betű, 10 pontos sorközzel).
Középmagasság: a
kisbetűk betűszemének a magassága, az x magassága.
Középre
zárás: a szöveg tengelyszimmetrikus elrendezése.
Kurrens: kisbetűk,
a középkori kézzel írt betűkből kialakult betűformák.
Kurrens
számok: medievál (középkori) vagy ugráló számok, amelyek fel és
lenyúló szárakkal rendelkeznek. 1234567890.
Kurzív: az
álló (antikva) betűk döntött kézírásra emlékeztető változata.
Latin
ábécé: a római ábécén nyugvó, Európa és a világ számos
országában használt ábécé.
Lenyúló
betűszár: a g, j, ly, y, q, p betűk lefele nyúló szára.
Ligatúra:
két vagy három egymáshoz kapcsolt betűből álló jel. Œ,Æ, æ.
Magasnyomás: olyan
nyomtatási mód, ahol a papír, csak kiemelkedő, festékezett nyomófelülettel
érintkezik, például ilyen a linómetszet is.
Majuszkula
(Kapitális): a nagybetű jelentése.
Medievál
betű:
a reneszánsz és barokk betűtípusok, enyhén balra dőlő betűtengellyel, amelyben
csak kis mértékben, vagy alig változik a vastagság: Garamond, Janson, Caslon.
Medievál
számok: középkori kódexekből származó számok, amelyek azonosak
a kurrens számokkal.
Minuszkulák:
kisbetűk. A korai középkor kódexeiből származnak, a jellegzetességük, hogy az
antik kor betűihez képest, fel és lenyúló száraik vannak.
Nagybetűk
(Verzál): a római kor kapitálisaiból alakultak ki,
jellegzetességük, hogy egyforma magasságúak.
Piktogram:
szimbólum, amelyek embereket vagy tárgyakat jelenítenek meg, pl. mosdó,
szálloda, parkoló, étterem, aluljáró stb.
Pixel: az
a legkisebb pont, ami a képernyőn megjelenik.
Pontméret: a
betűtörzs méretét adja. Ez lehet Didot-pont: ami 0,376 mm, vagy pica-pont, ami
0,351 mm.
Preferencia
ablak: egy olyan ablak a számítógépen, amelyen az
alapértelmezett beállításokat, párbeszéd formájában átalakíthatjuk.
Sans
serif: szó szerint
„talp nélkül” talp nélküli betűtípus, vagy más néven groteszk.
Sorkizárt: egyenlő
hosszúságú sorokból álló szöveg, amelyben a szóközök méretének változtatásával
érhetjük el az egyenlő hosszúságú sorokat.
Sortávolság: a
sorok közötti térköz.
Speciális
jelek: olyan készlet, ami szimbólumokból és piktogramokból
áll.
Soft
return: olyan sortörés, ami a bekezdésen belül van, amivel tulajdonképpen
új sort hozunk létre, de nem új bekezdést.
Soregyen: a
szövegben végigvonuló segédvonal rendszer. Feladata az, hogy az egymás mellett
elhelyezkedő hasábok és azok sorai egyenlő magasságban helyezkedjenek el és így
a szöveg sorai a papír két oldalán is fedésbe kerülnek.
Stílustalp:
Olyan szövegszerkesztési segédeszköz, amely a szöveg formázását segíti.
Jellegzetességei: a szöveg egységes formázását segíti, átláthatóvá válik általa
a szöveg szerkezete, illetve követhetővé válik. Ha beállítjuk a stílustalpat, a
szöveg tulajdonságait is könnyen be tudjuk állítani.
Szabadsoros:
olyan szöveg, amelyben a szóközök egyforma méretűek, de a sorok jobbra, vagy
balra zártak.
Szemantika: olyan
tudományág, amelyben a nyelv jelentéseit tanulmányozzák.
Szerzői
jog:
a szellemi tulajdon feletti rendelkezés joga.
Szín: az
oldal szövegének tonális (színtónusban kifejezhető értéke).
Szoftver: a
számítógépet működtető programok, a hardvert irányító programok összessége.
Szövegformázás: annak
a módja, ahogyan a szöveget formázzuk, vagyis a szedéstükör, a betűméret, a
betűtípus, a sorköz kialakítása.
Tabulált
számok: olyan számok, amelyeket táblázatban használunk, azonos
magasságúak és helyi érték szerint egymás alatt állnak.
Tervezés: megfelelő
grafikai megoldások kidolgozása és felhasználása.
TIFF
(Tagged Image File Format): egy képfájl formátum, amelybe a
beszkennelt, mentett, nagyfelbontású, színre bontott, osztott képek
elmenthetők.
Törzs: a
betű által elfoglalt négyszögletű terület.
Összeállította: Kocsis Nagy Noémi
Ez 1880 embernek tetszik itt a blogon!
És hatan osztották meg a facebookon!
1. Virágvölgyi Péter: A tipográfia mestersége számítógéppel, Osiris Könyvek. 2004. 61.oldal.
2. Részlet:
Romanek Imre: Mobil eszközök hatása a tervezőgrafikára, szakdolgozat, KREA
Kortárs Művészeti Iskola, Budapest, 2012. március 6. Konzulens tanár: Kocsis
Nagy Noémi
Felhasznált szakirodalom:
Benda Kálmán-Irinyi Károly: A négyszáz éves debreceni
nyomda (1561-1961), Budapest, 1961, 25.-28.
A Kézisajtó Kora, a Bornemissza-Mantskovit Műhely, az Országos Széchenyi
Könyvtár honlapján.
Tóth Samu: A nyomtatott betű, Irodalmi Könyvkiadó, Bukarest, 1969.
Haiman György: Tótfalusi Kis Miklós, a betűművész és a tipográfus, élete műve betűinek és nyomtatványainak tükrében. A bibliográfiát összeállította Soltész Zoltánné, Magyar Helikon, Budapest, 1972
Magyar Művészet 1890-1919, Akadémiai Kiadó, 1981, Garas Klára: A könyvművészet és az illusztráció, 445-453.
Deák Ferenc: Betű és rajz, Kriterion, 1988.
V. Ecsedy Judit: A régi Magyarországi nyomdák betűi és díszei 1473-1600, Balassi Kiadó, Országos Széchenyi Könyvtár, 2004.
Tóth Samu: A nyomtatott betű, Irodalmi Könyvkiadó, Bukarest, 1969.
Haiman György: Tótfalusi Kis Miklós, a betűművész és a tipográfus, élete műve betűinek és nyomtatványainak tükrében. A bibliográfiát összeállította Soltész Zoltánné, Magyar Helikon, Budapest, 1972
Magyar Művészet 1890-1919, Akadémiai Kiadó, 1981, Garas Klára: A könyvművészet és az illusztráció, 445-453.
Deák Ferenc: Betű és rajz, Kriterion, 1988.
V. Ecsedy Judit: A régi Magyarországi nyomdák betűi és díszei 1473-1600, Balassi Kiadó, Országos Széchenyi Könyvtár, 2004.
Virágvölgyi Péter: A tipográfia mestersége számítógéppel, Osiris Kiadó, 2004.
Type A Visual History of Typefaces and Graphic Styles, 1628-1900, 1901-1938 Taschen, edited by Cees W.de Jong, With texts by Jan Tholenaar and Cees W.de Jong. Volume I., Volume II.
Type A Visual History of Typefaces and Graphic Styles, 1628-1900, 1901-1938 Taschen, edited by Cees W.de Jong, With texts by Jan Tholenaar and Cees W.de Jong. Volume I., Volume II.
Ady Endre összes versei, Osiris Kiadó Budapest, 2006.
Simon Loxely: titkok és történetek a betűk mögötti világból, London, 2004, fordító: Kertész Balázs, Láng Zsuzsa, 2007
David Jury: Mi is az a tipográfia? fordító: Gebula Judit, Kovács Balázs, Scolar Kiadó, 2007.
Simon Loxely: titkok és történetek a betűk mögötti világból, London, 2004, fordító: Kertész Balázs, Láng Zsuzsa, 2007
David Jury: Mi is az a tipográfia? fordító: Gebula Judit, Kovács Balázs, Scolar Kiadó, 2007.
Füzesné Hudák Julianna, Erdész Ádám: Egy nyomdaműhely titkaiból: Gyomai Kner Nyomda. Gyomaendrőd: Gyomai Kner Ny. Zrt. (2007).
Storm Type Foundry, Etelka Hairline, Real Store (Czech).
Wikipedia az egyes szócikkekhez.
Wikipedia az egyes szócikkekhez.
Romanek Imre: Mobil eszközök hatása a tervezőgrafikára, szakdolgozat, KREA
Kortárs Művészeti Iskola, Budapest, 2012. március 6. Konzulens tanár: Kocsis
Nagy Noémi
Megjegyzések
Megjegyzés küldése