Beszélgetés Guthné Lovasi Tünde íróval azaz Stephanie Forddal
![]() |
Stephanie Ford (Guthné Lovasi Tünde): Véres lábnyomok a levegőben. |
Guthné Lovasi Tünde íróval, szerzői nevén Stephanie Forddal a Publio Kiadó révén ismerkedtem meg. Személyesen pedig a második Publio Írói Klubon találkoztunk a MÜSZI-ben, ahol a vendég a magyar író "pápa" Nemere István volt. Azóta sokat beszélgettünk írásról és megtisztelt azzal, hogy elküldte nekem a Tündérhegy legendája című művét, amit elolvastam. Érdekessége az, hogy hasonlóképpen misztikusan gondolkozik az írásról, mint én, de természetesen más stílusban és módon. Ennek kapcsán beszélgettünk.
KNN. Mióta írsz? Kérlek, mesélj az olvasóimnak egy
kicsit magadról. Megjelent könyveidről.
GLT. 11 éves
koromban kezdtem írni saját kézzel, de ekkorra már jó néhány történet, vers
volt mögöttem. Ezekből egyetlen versikét jegyzett fel az édesanyám. Csakúgy,
mint édesapám, ő sem értékelte sokra az efféle „szövegelést”. Mindketten
paraszti családból jött gyári munkások voltak, és bár édesanyám szeretett
olvasni, az én munkáim hidegen hagyták.
Nagyon
korán, 15 évesen kezdtem dolgozni. Több szakmát is szereztem, a mozigépészre és
a tanítói diplomámra vagyok a legbüszkébb. Számtalan munkakörben megfordultam, szerettem
az irodában, de takarítottam is, ha csak az akadt. 18 éves korom óta férjnél
vagyok, három gyermekem felnőtt, a legkisebb autista és súlyos értelmi
fogyatékos. Őt gondozom, és közben, ha marad időm és energiám, szórakoztató
regényeket írok.
2006-tól a
Virtus lapjain jelentek meg az írásaim. Rengeteg apró szösszenet mellett készült
el első regényem, az Éva naplója, ami egy egyedülálló anya világgá menetelével
és talpra állásával foglalkozik. Szerintem rózsaszín képet fest a világról, az
olvasóim viszont nagyon szerették.
2007-től
2015-ig íródott a Támadás, vagy ahogy a kiadó elnevezte: Vendég a múltból
tetralógia. Ennek első része most is kapható nyomtatásban, a többi csak
e-könyvben, illetve a befejező rész ebben a pillanatban még simogatás alatt áll
(korrektúra, szerkesztő beleszólásai, stb.). Ez egy lazán összefüggő sci-fi
jellegű történetfüzér egy titokzatos nőnemű vendéggel a középpontban, akiről a
végére kiderül, hogy nem is vendég.
Szintén a
Virtus lapjain jelent meg először 2007-2008-ban az Epizódok a sarokházból című
disztópiám. A várost ismeretlenek támadják meg, a történet 18 menekült életéről
szól a támadástól a házból való kiszabadulásig. Ezzel a kisregénnyel 2008-ban
elnyertem a Tollinga portál nívódíját.
A Véres
lábnyomok a levegőben 2010-ben jelent meg nyomtatásban. Sokan kriminek hiszik,
pedig elsősorban a nyomozónő új országba érkezéséről és beilleszkedéséről szól,
a krimi-szál csak másodlagos.
2013-ban
jelent meg a Tündérhegy legendája című novellám.
KNN. Én eddig a Tündérhegy legendáját olvastam tőled,
mely nagyon misztikus és felkavart. Milyen indíttatásból írtad?
GLT.A Tündérhegy
egy nyaralás után született. Hatással voltak rám a bejárt hegyek, erdők,
eldugott rétek, romok és kőhalmok, az időjárás, mindaz, amit végül sikerült is
megörökítenem a történetben. A Tündérhegy álomból született írás. A titokzatos
férfi a piacon, majd a lakótelepen Emese ablaka alatt, a szálloda alatti
tisztás, ahonnan kilátás nyílik a szemközti hegyekre, a heggyé növő kisfiú,
később, ahogy a kocsit vezeti, miközben valaki instruálja, a hegyoldali
gombamező, később a beteg fiú és a telefont elhajító Emese, az üvegtetőről
végignézett koncolás – ezeket a képeket láttam, és pótoltam ki kerek egész
történetté.
A képeket
annyira élethűnek éreztem, mintha magam is ott lettem volna a jelenetekben.
Alig 5 nap alatt készült el a novella, ez az eddig leggyorsabban megírt
történetem.
KNN. Mi inspirált az elején lévő titokzatos férfi
megírására?
GLT. Az álomkép,
ahogy először megláttam őt a piacon. A tekintetétől megrémültem, és úgy
gondoltam, egy ilyen erős érzelem jó indítása lehet egy rövidebb lélegzetű
írásnak.
KNN. Miért volt számodra fontos a főszereplő hölgy
érzéseit a város és a vidéki táj közti kontrasztban kihangsúlyozni?
GLT. Az
írásaimban általában a másik végletet szerepeltetem: a természet szépségeit
idealizálom a szereplők által. Emese az eddigi karaktereim ellentéte,
megrögzött városi, ahogy a neve is mutatja. Érdekessége, hogy egy városszéli
lakótelep utolsó házában lakik, az ablakai egy szemetes területre és azon túl
erdősávra nyílnak.
KNN. A kis 13 éves Viktor személyét megálmodtad,
kitaláltad, vagy egyszerűen csak "úgy jött"?
GLT. Megálmodtam.
Amikor megpróbáltam összhangba hozni a rendelkezésre álló szereplőket, azon
gondolkodtam, mi legyen a fő mozgatóerő. A misztikum valahogy adta magát, azon
nem kellett gondolkodnom, de az első oldalakon még nem tudtam, hogy a fiatal
fiú és a felnőtt férfi a végére eggyé olvad.
KNN. Amikor rákérdez a főszereplőnél, hogy orvos-e,
valami ősi félelmet fogalmaztál meg az orvosokkal kapcsoaltban? Voltak-e ilyen
jellegű nyomasztó élményeid?
Vagy csak előrevetíted a történet baljóslatúságát?
GLT. Nem. Arra
céloztam, amit később le is írtam, hogy tudott a főorvos üzelmeiről, ez elől
menekült, tudta, mire megy ki a nagy hitegetés, miszerint a következő műtét
után elmehet a kórházból. Féltette az életét, a barátai életét, de nem tudta,
mitévő legyen.
Nyomasztó
emlékeim természetesen vannak orvosokról és másokról, és valamilyen szinten
ezek meg is jelennek az írásaimban. De ettől elvonatkoztatva is szeretek
nyomasztó történeteket írni, aminek a végkicsengése azért mindig vidám, vagy
legalább megnyugtató.
KNN. A sebnek kézzel való érintése utalás esetleg Tamás
tamásságára, amellyel Krisztus sebébe nyúlt?
GLT. Bevallom,
eszembe sem jutott Krisztus, bár valóban, ez is lehet egy értelmezés.
Viktor
gyerekkorában a vallásos nevelés nagy hangsúlyt kapott, csakhogy Emese nem
vallásos. Az elutasításban inkább a városi emberek elpuhultsága jelenik meg,
elzárjuk magunkat a betegek, fogyatékosok látványától, valahogy nem természetes
a ma emberének a másság. Viktor úgy érzi, Emese nem hisz neki, az érintéssel a
valódiságát akarja igazolni. A nő ellenáll, mintha ő is érezné a helyzet nem
evilági voltát.
Kérlek
mesélj az Artificium olvasóinak a három legkedvesebb könyvedről:
A
legkedvesebb egy sci-fi jellegű novella Gyerekjáték címmel.
http://adamobooks.com/termek-Tetteneres-417.html
(ingyenes kiadvány)
Ennek az
írásomnak a lényege: néha mások a dolgok, mint aminek látszanak. Egy olyan
időszakban írtam, amikor egyszerre sok barátban csalódtam. A barátság a novellában
is megjelenik, az elszakadás fájdalmát, a barátság befejezésének
visszavonhatatlanságát igyekeztem benne megjeleníteni. Mindemellett valamelyest
a mai világ leképezése, a gyerekjátékok olykor kegyetlen világát, a szülők és
gyerekeik elhidegült viszonyát is érinti.
A második
legkedvesebb a Véres lábnyomok a levegőben.
http://publioboox.com/hu_HU/veres-labnyomok-a-le vegoben
Egyrészt
azért szeretem, mert ez volt az első nyomtatásban megjelent könyvem, másrészt mert
27 évig dédelgettem a gondolatát. És van még egy ok, amit a keletkezésének
történetében is elmeséltem.
Imádott apukám munkából hazajövet
a helyi mozi műsorplakátja előtt haladt el. Gyerekként azt hittem, mindig vet
rá egy-egy pillantást, olykor meg is áll előtte, és elolvassa az első betűtől
az utolsóig. Ennek megfelelően naponta bombáztam a kérdésemmel:
- Apu, mit adnak ma a moziban?
Ő persze sosem tudta. Örült, ha 8 óra fáradtságos gumigyűrű-gyártás után valahogy megtalálta a hazavezető utat, nemhogy még moziműsort is nézegessen!
Egyszer elunta a kérdéseimet, és azt mondta:
- A Véres lábnyomok a levegőben-t.
Több se kellett, mindjárt megindult a fantáziám, méghozzá fénysebességgel. Estére nagyjából össze is állt a fejemben a különös film története.
Apu addigra megbánta, hogy becsapott, és lehiggasztott. Elmondta, nincs ilyen film, csak kitalálta.
Rosszul esett. Nagyon rosszul. De aztán... belegondoltam. Itt ez a remek cím, és eddig még senki nem írta meg? Na akkor majd én!
13 évesen írtam belőle az első változatot, ami később elveszett.
- Apu, mit adnak ma a moziban?
Ő persze sosem tudta. Örült, ha 8 óra fáradtságos gumigyűrű-gyártás után valahogy megtalálta a hazavezető utat, nemhogy még moziműsort is nézegessen!
Egyszer elunta a kérdéseimet, és azt mondta:
- A Véres lábnyomok a levegőben-t.
Több se kellett, mindjárt megindult a fantáziám, méghozzá fénysebességgel. Estére nagyjából össze is állt a fejemben a különös film története.
Apu addigra megbánta, hogy becsapott, és lehiggasztott. Elmondta, nincs ilyen film, csak kitalálta.
Rosszul esett. Nagyon rosszul. De aztán... belegondoltam. Itt ez a remek cím, és eddig még senki nem írta meg? Na akkor majd én!
13 évesen írtam belőle az első változatot, ami később elveszett.
Elképzelt,
de azért hihető országba képzeltem. (Több másik történet helyszíne is lesz a
közeljövőben.)
A két
főszereplő a tervezés első pillanatától fogva a regényben is megjelenített Alex
Bell és Jackie Simon voltak. Sohasem akartam csak a nyomozásra építeni, a fő
szál mellett nagy teret kapott a főszereplők magánélete is, de nem lett
romantikus. A vázlat 27 halottjához képest a végleges változatban megálltam
tizenegynél.
A regény
elején az új országgal való ismerkedés dominál, bár már itt is történnek
gyilkosságok, de csak a második részben fókuszálok erősebben a bűntényekre.
A harmadik
kedvenc írásom a második legnagyobb sikerem is egyben.
http://www.stephanieford.gportal.hu/gindex.php?pg=35726377
(ingyen olvasható a szerző honlapján)
Az Éva
naplója 2007-ben, a Virtus lapjain jelent meg először. Hétről hétre 17 héten
keresztül követték az olvasók Éva, az ötgyerekes anya küzdelmét a gyerekeiért,
a megélhetésért, az otthonért. Főként a nőolvasókat fogta meg, de szép számmal
akadt férfiolvasója is.
Erről nem
írok többet, akit érdekel, regisztrálás nélkül is elolvashatja.
Bár három
írásról volt szó, én megemlítenék egy negyediket is: az Ikrek harcát.
http://publioboox.com/hu_HU/ikrek-harca
Ennek az első
fele is a Virtuson jelent meg folytatásokban. Ez volt sokáig a legsikerültebb
kalandregényem, és bár rétegműfaj (sci-fi jellegű kalandregény), több mint
ezren olvasták végig. Volt, aki jelezte, hogy letöltötte és kinyomtatva bevitte
a kollégáinak a munkahelyére, ahol szintén többen követték hétről hétre.
Az ott
megjelent fél rész Daniel Nortonnak, a sorozat egyik kulcsfigurájának belépését
meséli el néha mulatságos, máskor komoly formában.
KNN.: Köszönöm az interjút Tünde!
GLT.: Én is köszönöm a lehetőséget.
Kocsis Nagy Noémi http://publioboox.com/gerdagreen
Megjegyzések
Megjegyzés küldése