Mit olvasok? Utas és holdvilág

Felkérését kaptam, hogy 7 napon át 7 könyvet osszak meg kedvenc olvasmányélményeim közül. Ma Szerb Antal Utas és holdvilágát hoztam nektek. Hogy miért szeretem? S miért olvastam el 16 éves korom óta két-három évente újra? Mert mindig mást mond nekem! Művészettörténeti tanulmányaim újbóli felidézésében is segít, hogy Itáliát az ő szemén keresztül lássam. Misztikum, kultúra, szerelem, emberi kapcsolatok, jóság, gyarlóság, pont az jelenik meg Szerb Antal világában, amit én is gondolok a művészetről, az irodalomról, a fájdalomról, a barátságról. Az 1937-ben íródott könyv főhőse Mihály, egykori bölcsész, aki apja kereskedelmi cégénél dolgozik. Nászútra indul feleségével Erzsivel Itáliába, amikor is az utazás során feltörnek belőle a régi-régi emlékek, amelyekről azt hiszi rég elfelejtette őket, s feleségét faképnél hagyva tinédzserkori álmai nyomába ered. Azonban az utazás egyfajta bujdosás, benne van a veszendőség érzés, a szomorúság, megrohanják a régi emlékek, ideálok, szerelmek, barátságok érzései. 
Sokáig az író Szerb Antal egy fajta önvallomásaként, önéletrajzaként értelmezték, mert sok a párhuzam az életével. Azonban ennél sokkal több és ezért szeretik ennyien ezt a regényt. Mert a korszak leírásán túl parabola és feltevődik a kérdés, hogy visszahozhatjuk-e, ami szép, ami elmúlt? A múlt nyomába eredve visszanyerjük-e régi önmagunkat? Vagy valami teljesen mással szembesülünk és esetleg csalódás vár ránk? Az emlékeink sokfélék és egészen másképp emlékezünk ugyanazokra a dolgokra. Régi szerelmekre, barátságokra, kalandokra, kötődésekre. Mindenkinek ajánlom, aki még nem olvasta és annak is, aki már igen, mert minden alkalommal mást mond. Nagyon sok nyelvre lefordították, külföldön is nagyon kedvelt és sikeres mű. Tudjuk mi ezt lassan száz éve, hisz azóta rajongunk ezért a regényért, hogy megjelent. 

Kocsis Nagy Noémi 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések