Betűtörténet 16: Claude Garamond a példakép
Copyright© 2015.artificium-artis.blogspot.com
A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
![]() |
Claude Garamond portréja, P. Gusman metszete. |
Claude Garamondot úgy tartjuk számon, mint a Francia
Reneszánsz Antikva megteremtőjét és mint olyan betűtervezőt, aki már a korában is sokan másoltak és azóta is, ezért szakember legyen a talpán aki tökéletesen átlátja az eredeti és a másolatok közötti különbségeket.
A tipográfus Garamond a hozzávetőleges datálások
alapján vagy 1480-ban, vagy 1500-ban született, pontos források hiányában
azonban nem tudunk biztosat mondani róla. A legtöbb betűtervezőhöz hasonlóan
korán kezdte el tanulni a szakmát, a családon belül az apjától és másoktól
leste el annak részleteit. Első matricáját, 12-es betűméretben, tizenöt évesen
készítette, ami abban a korban nem számított rendkívüli dolognak.
![]() |
Garamond típusok, forrás wikipedia. |
A XVI. század első
negyedében, francia metszők és nyomdászok az itáliai nyomdászok által
létrehozott Reneszánsz Antikva hasonmását kívánták elkészíteni. Ez a törekvés
új szemlélet volt a könyvkiadásban, mert a modern
könyv alap betűje a korban, az antikva volt. Az Aldus Manutius és a Griffo-
féle Antikva mintaképe, típusa Franciaországban is elterjedt, a Pietro Bembo
típusával együtt.
![]() |
Garamond matricák. Fotóforrás: Polgárdi Ákos. |
Claude Garamondot
méltán nevezhetjük, a franciaországi betűmetszés megalapítójának, aki
meghonosította hazájában a Francia Reneszánsz
Antikvát és az Italikát (Italica)
betűtípust. Abban az időben a Római kapitálist és a Karoling betűtípust
használták a levelezésben, ami a kódexek sajátossága volt korábban. A
centralizált (a királyság irányítása alatt álló) Franciaországban, a feltételek
jóval kedvezőbbek voltak ehhez a
munkához, mint a korabeli Itáliában, vagy Németországban.
Első fontjait az Aldus Manutius által tervezett antikva alapján hozta létre, amit Rotterdami Erasmus írásainak
1530-as kiadásához metszett. Az első antikva, amit valójában Garamondnak tulajdonítanak, egy szélesebb (valószínűleg a
neve alapján), kövér betűtípus, a Gross-Roman, amellyel Eusebius munkáinak egy
kiadása történt, illetve Robert Estienne írásait adták ki vele, 1544-ben.
![]() |
Garamond egyik könyve, egy hasáb latinul, egy hasáb görögül szedve. Fotóforrás: Polgárdi Ákos. |
![]() |
Garamond könyvrészlet. Fotóforrás: Polgárdi Ákos. |
1545 után Claude
Garamond kiadóként is működött, Pierre Gaultier és Jean Barbé kollégáival
együtt. Úgy tartják, hogy Garamond a Gutenberg-féle könyvnyomtatás utáni legsikeresebb és legismertebb betűtervező. Ezért a
francia király, I. Ferenc is megbízta, a kivételes és különleges Grecs du Roy elkészítésével. A király
kifejezetten erre a feladatra alkalmazta őt. Akkoriban nagy sikert aratott vele.
Claude Garamond a hírét és pozícióját, ennek a betűtípusnak a megtervezésével alapozta meg. Annyira népszerű volt, hogy sokan másolták is műveit, mégsem keresett vele jól igazából. Tervei halála után szétszóródtak, s majdnem kétszáz évig nem is emlékezett rá senki. A XIX. században úgy kelt életre, hogy a Francia Nemzeti Nyomda a korábbi Királyi Nyomda betűtípusainak kutatását tűzte ki célul, konkrétan azokat a betűket, amit Richelieu bíboros használt írásainak kiadásához. Erről derült ki a későbbiekben, hogy ez egy bizonyos Garamond.
Claude Garamond a hírét és pozícióját, ennek a betűtípusnak a megtervezésével alapozta meg. Annyira népszerű volt, hogy sokan másolták is műveit, mégsem keresett vele jól igazából. Tervei halála után szétszóródtak, s majdnem kétszáz évig nem is emlékezett rá senki. A XIX. században úgy kelt életre, hogy a Francia Nemzeti Nyomda a korábbi Királyi Nyomda betűtípusainak kutatását tűzte ki célul, konkrétan azokat a betűket, amit Richelieu bíboros használt írásainak kiadásához. Erről derült ki a későbbiekben, hogy ez egy bizonyos Garamond.
![]() |
Garamond: Grecs du Roy. |
Az eredeti Garamond
típusának feltérképezésekor, az amerikai ATF-hez tartozó Paul Beaujon kutató-tipográfus
derítette ki, hogy honnan is származik ez a font, amit Richelieu is használt.
Eredetileg azt egy Jean Jannon nevezetű XVI. századi nyomdász készítette, aki betűtervezőként és metszőként is tehetséges volt, de ő is Garamondot vette alapul, ami semmit nem von le az érdemeiből. Jannont a tipográfust a XVI. század első fele, francia betűtörténetének meghatározó egyéniségeként tartják számon.
Eredetileg azt egy Jean Jannon nevezetű XVI. századi nyomdász készítette, aki betűtervezőként és metszőként is tehetséges volt, de ő is Garamondot vette alapul, ami semmit nem von le az érdemeiből. Jannont a tipográfust a XVI. század első fele, francia betűtörténetének meghatározó egyéniségeként tartják számon.
![]() |
Jean Jannon portréja. |
Jannon 1580-ban
született Svájcban. Párizsban árkészítő, lyukasztógép készítő szakemberként
tevékenykedett.
1610-től nyomdászati üzemben dolgozott, protestáns lévén, az észak – franciaországi, sedani Kálvinista Akadémián dolgozott, ahol elnyerte a „Imprimeur de son Excellence et de l’Academie Sédanoise” címet.
Saját betűkészletén 1615-ben kezdett el dolgozni, azonban ez nem egy párizsi, holland, vagy német betűkészítő műhely megrendelése volt, ezért meglehetősen nehéz volt kiadni.
Az oka a betűi nehezen fellelhetőségének, vagy újrakészítésének az az, hogy az eredeti készlete nagyon elkopott.
Helyreállításuk nagyon gondos, alapos munkát igényelne, s ha mégis valaki elkészítené, szem előtt kellene tartania a tényt, hogy az eredmény silány utánzata lenne az eredeti készlet, semmi mással nem összehasonlítható eleganciájának.
1610-től nyomdászati üzemben dolgozott, protestáns lévén, az észak – franciaországi, sedani Kálvinista Akadémián dolgozott, ahol elnyerte a „Imprimeur de son Excellence et de l’Academie Sédanoise” címet.
Saját betűkészletén 1615-ben kezdett el dolgozni, azonban ez nem egy párizsi, holland, vagy német betűkészítő műhely megrendelése volt, ezért meglehetősen nehéz volt kiadni.
Az oka a betűi nehezen fellelhetőségének, vagy újrakészítésének az az, hogy az eredeti készlete nagyon elkopott.
Helyreállításuk nagyon gondos, alapos munkát igényelne, s ha mégis valaki elkészítené, szem előtt kellene tartania a tényt, hogy az eredmény silány utánzata lenne az eredeti készlet, semmi mással nem összehasonlítható eleganciájának.
![]() |
Garamond Grec du Roy rekonstruált változat. |
1621-ben Jean Jannon
kiadta Római antikváját és Italicaját, amelyek Garamond típusaiból erednek.
Később a XX. század elején Jannon betűtit tévesen Garamondnak nevezték, mert
ez első ránézésre ugyanúgy nézett ki, mint az eredetije. Jean Jannon
Korai Barokk Római betűtípusa azonban a
kontrasztokban és nagyobb formáiban különbözik a Garamondtól.
Jannon Italicája kilóg a sorból kora hasonló betűtípusai közül, mert formái elegánsak és
brilliánsan metszettek. Az övé a legkisebb létező betű, az ötpontosnál
kisebb kurzív és antikva. Abban az időben, XIII. Lajos francia király
uralkodása idején lépett hivatalába Richelieu bíboros. A hugenottákkal
kapcsolatos vallási csatározások révén, lefoglaltatta a Kálvinista Akadémia
könyvtárát, irományait és betűtípusait.
![]() |
A sokarcú Richelieu (Philippe de Champaigne festménye, 1642) |
![]() |
Változatok |
Rosszallotta ugyan Jannon
meggyőződését, de csodálta munkásságát, amit fel is használt, a Királyi
Nyomdában. A kutató Beaujon ezekre az összefüggésekre, a British Musem Északi
Könyvtárában talált írások és a párizsi Mazarin Könyvtárban talált dokumentumok
alapján jött rá. Meg arra is, hogy a Garamondnak,
mi a valódi eredetije.
![]() |
Garamond Italicák. |
A Garamond betűtípus és néhány más típushoz is kapcsolódó félreértés
A XX. században, az első világháború után sokféle Garamond-típust kísérleteztek ki, legalábbis, amit a tipográfusok annak neveztek:
- az
American Type Founders (ATF) változata.
- 1921-ben
Frederick Goudy is tervezett egy változatot.
- Angliában
a Monotype adott ki egyet, 1924-ben.
- majd
a Linotype, amit Granjonnak neveztek.
- a
második világháború idejére a német Stempel készített egyet Stempel Garamond néven.
![]() |
Irodai Garamond típusok. |
1.A több évszázados betűtípusok, azok az eredetieknek,
a tulajdonképpen XX. századi rekonstrukciói.
2.A Plantin
nevű betűt, Robert Granjon (aki 1545 és 1588 között működött) metszette, de
Cristopher Plantin nyomdász soha nem használta.
3.A Baskerville,
a későbbi barokk betűmetsző változatai is a huszadik században
készültek, a valódi Baskervillenek az eredetihez nem sok köze van, mert egy
XVIII. századi kalóztermék, amit Fry’s
Baskerville néven ismerünk.
4.A
Jansont, amit 1937-ben újraterveztek,
a holland Anton Jansonról kapta a nevét, akinek ehhez a betűtípushoz semmi köze
nincs, mert a betűt a magyar Misztótfalusi Kis Miklós (1650-1702) műve alapján
hozták létre.
Több Garamond nevű betűkép létezik. Néhány ezek közül a híres XVI. századi Garamond változatokból ered, ami alapvetően a reneszánsz szerif betűcsaládba tartozik.
![]() |
Garamond Nr. 5. |
Más betűképek, mint például American Garamond vagy Elegant Garamond Jean Jannon típusai alapján készültek. A Garamond dőlt betűs változatai közül, egy sem Garamond eredeti munkája közül való; általában Robert Granjon művei (Garamond azon fiatalabb munkatársáé, aki műhelyében tevékenykedett). Abban az időben nem volt szokás a dőlt betűket és az állókat párosítani, ezek szerint ő sem tette ezt.
A modern Garamond
megjelenik, a Jan Tschichold féle Sabonban és Sabon Next-ben, amit Jean
François Porchez készített.
Kocsis Nagy Noémi
Ez 1359 embernek tetszik itt a blogon!
Köszönjük!
Kocsis Nagy Noémi
Ez 1359 embernek tetszik itt a blogon!
Köszönjük!
![]() |
Garamond Condensed. |
Felhasznált szakirodalom:
Benda
Kálmán-Irinyi Károly: A négyszáz éves debreceni nyomda (1561-1961), Budapest,
1961, 25.-28.
A
Kézisajtó Kora, a Bornemissza-Mantskovit Műhely, az Országos Széchenyi Könyvtár
honlapján.
Tóth
Samu: A nyomtatott betű, Irodalmi Könyvkiadó, Bukarest, 1969.
Magyar
Művészet 1890-1919, Akadémiai Kiadó, 1981, Garas Klára: A könyvművészet és az
illusztráció, 445-453.
V.
Ecsedy Judit: A régi Magyarországi nyomdák betűi és díszei 1473-1600, Balassi
Kiadó, Országos Széchenyi Könyvtár, 2004.
Virágvölgyi
Péter: A tipográfia mestersége számítógéppel, Osiris Kiadó, 2004.
Type
A Visual History of Typefaces and Graphic Styles, 1628-1900, 1901-1938 Taschen,
edited by Cees W.de Jong, With texts by Jan Tholenaar and Cees W.de Jong.
Volume I., Volume II.
Simon
Loxely: titkok és történetek a betűk mögötti világból, London, 2004, fordító:
Kertész Balázs, Láng Zsuzsa, 2007
David
Jury: Mi is az a tipográfia? fordító: Gebula Judit, Kovács Balázs, Scolar
Kiadó, 2007.
Storm
Type Foundry, Etelka Hairline, Real Store (Czech).
Wikipedia
az egyes szócikkekhez.
Copyright© 2012.artificium-artis.blogspot.com
A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
Copyright© 2012.artificium-artis.blogspot.com
A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
Szia Noé!
VálaszTörlésGratula!!!!!megtaláltalak...pont a betűtörténetet keresve találtalak meg...wahahaha....még ilyet...és pont görögországban vagyok.....ááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááááágrafikára járok okj-s re....he he decemberben vizsgázom......tanulgatok.....köszi az infót,remélem jól vagy!!!www.torpedotattoo.com,vagy a torpedotattoo1@gmail.com- on megtalálsz!!!!puszi:Edo
Drága Edokám, ezer éve kereslek, örülök, hogy megtaláltalak. Millió puszi és jó olvasgatást! :-)
TörlésNoémi
Csak egy kis kiegészítés e remek kis dolgozathoz: Beatrice Warde, Paul Beaujon néven publikálta tanulmányát, akit azóta (nem véletlenül), a tipográfia First Lady-jeként is emlegetnek.
VálaszTörléshttp://en.wikipedia.org/wiki/Beatrice_Warde
Kedves Amondó!
TörlésNagyon szépen köszönöm, mindenképpen meg fogom nézni.
Puszillak sok szeretettel:
Noémi