A hónap művésze 12.: Gulyás Judit
Copyrigh© 2012.artificium-artis.blogspot.com
A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
![]() |
Gulyás Judit textilművész Individual virágszőnyegei. |
Legutóbb Gulyás Judit textilművésszel volt szerencsém beszélgetni, aki hosszú évtizedek óta nemcsak műveli és alaposan érti is a szakma minden csínját-bínját, de tanítja is. Szenvedéllyel áll a saját munkájához és készíti szőnyegeit nap mint nap. Érdeklődésünk akkor találkozott, amikor elmondtam, hogy csodálom azokat, akik ezzel foglalkoznak, illetve lenyűgöznek az általa készített alkotások, amik páratlan melegséggel és otthonossággal töltik meg a legridegebb tereket is. Olyan egyedi a stílusuk, formaviláguk, színeik, amivel korábban nem találkoztam.
Katalógusában a szőnyeg
több ezer éves hagyományairól ír, arról, amikor a textilsátrak jelentették az
otthont, a szövött és gyapjúból nemezelt darabok a bútort, a szőnyegek
ajtóként, függönyként is funkcionáltak, vagy a hideg padlót borították be és
tették kellemessé a belső környezetet, akár már a honfoglaláskori őseinknél.
A modern környezet, a
sok műanyag és a high-tech berendezések mellé is igénylik az emberek a
természetes anyagokat, amikhez Judit a maga munkáival, az enteriőrökhöz
gondosan tervezett szőnyegekkel tud hozzájárulni. A csökkenő zöldterületek,
erdők-mezők fogyatkozásával, amikor úgy éljük mindennapjainkat, hogy szinte
alig érintkezünk a természettel, akkor talán még nagyobb igény van arra, hogy kellemesebbé
tegyük az otthonunkat és az ott eltöltött időt. Gulyás Judit ebben nagy
segítségünkre van, hiszen gondolkodásmódja és formavilága egy darab természetet
csempész be otthonainkba.
![]() |
Az alkotó, Gulyás Judit textilművész a Max City kiállításon egyik alkotásán üldögél. |
A munka lényegét a
kísérletezésben látja, ez viszi őt előre, újabb és újabb lehetőségeket keres a
megvalósításához. Már Iparművészeti főiskolás korában is (ma Moholy-Nagy
Iparművészeti Egyetem a neve) izgatta a dolog, hogy mit lehetne az akkori évek
lehetőségeiből kihozni. Kiskorától csodálta a keleti szőnyegek mintázatát, így nem véletlen, hogy a Kisképző szobrász szakának elvégzése után a főiskolán textil szakra került. Akkoriban egyfolytában azon törte a fejét, hogy hogyan tudna
kitörni a szövőszék adta keretekből, szó szerint is és átvitt értelemben is. Abban az időben a szőnyeg négyzet alakú tárgy volt, a lakás berendezésének egy része.
Ő már akkor is látta és azóta is vallja, hogy a szőnyeg, mivel a lakásban igen
nagy helyet foglal el, pontos színérzék, stílusismeret és alapos szakmai tudás
nélkül nem készíthető. Vagyis visszatérve a másképpen gondolkodásra,
szándékosan indult el egy olyan úton, ahol a hagyományőrző technikai
kötöttségeket lerázhatta magáról.
![]() |
Gulyás Judit szőnyegművész fekete-fehér kollekciójának egy darabja. |
A diplomázás
időszakában kezdte el illuzionisztikus szőnyegeit készíteni, ahol a színezési
és tartalmi szabályok már másak voltak, de a technika még klasszikus, perzsa
kézi csomózáson alapult, levegős pasztell
és vízszínű átmenetekkel. Azokban az években már megoldásokat keresett a szőnyeg lebegő
felületei, a plasztikusság, a minket körülvevő tér összehangolására.
Következő nagy szakmai
lépését már a mesterdiplomához köthetjük, amikor a körvonalak is megváltoztak.
Akkoriban robbant be Judit még jobban a textilszakmába, a négyzet helyett, kör,
csepp, csigaformájú, amorf és hullámzó szőnyegeivel, amik kitágították a
lehetőségeket abban az értelemben, hogy már bármilyen antik, vagy modern,
irodai, hálószobai, vagy nappaliba helyezett bútorhoz hozzá tudta tervezni a
maga elképzeléseit. A megvalósításban nagy segítségére volt egy hand-tufting
(kézi tűzés) technikával dolgozó műhely vezetője, aki lehetőséget nyújtott
ahhoz, hogy új utakra lépjen és korlátok nélkül valósítsa meg a változatos
formavilágú szőnyegeit.
![]() |
Készül a Meadow Collectionon (Rét-tér projekt) belül, az egyik alkotás. |
A mai napig is 100%-os
gyapjúfonalat használ, a kézi készítésű daraboknál törekszik a megrendelő
személyiségének, igényének, ízlésének a megismerésére, hogy munkáit utána ehhez
tudja igazítani. A szőnyeg lehet összekötő és elválasztó elem, lehet földön,
falon, ágy előtt, mellett, alatta és rajta.
Gulyás Judit gyönyörű
gyermekkori emléke az, amikor az ágyból alvás helyett a perzsaszőnyeg
mintázatát, apró részleteit tanulmányozta. A bútorokra már nem emlékszik
annyira, de a szőnyegre viszont igen. Milyen érdekes, hogy az embereknek mi
ragad meg az emlékezetében. Hogy mennyire fontosak ezek a benyomások, a
szeretet, a kellemes, puha berendezés, a szépségek, amelyek körülvesznek, a
színek, amiket később talán már észre sem veszünk, de a gyermekkor édes méze,
mint ihlető forrás mindig velünk marad.
![]() |
Gulyás Judit: Meadow Collection, Rét-tér projekt egy darabja. |
Nagyon tetszik, amit
mesél a keleti szőnyegeknek a szerepéről, ami alig látszik ki a bútor
alól, amelyen esznek, alszanak, imádkoznak. Oly szépek és olyan finom anyagokból
készültek, de leginkább bonyolult geometriai mintázataikkal nyűgözik le a
szemlélőt. Egy hozzáértő volt kolléganőm, aki szőnyegvásár alkalmával segített
szép afgán szőnyegeket választani, azt mondta, a szőnyeg az otthonosság, a
jó hangulat, a gazdagság szimbóluma és az igazi szőnyegeken mezítláb, vagy
puha papucsokban járnak.
![]() |
Gulyás Judit: Meadow Collection, a Rét-tér projekt egyik darabja. |
Gulyás Judit
művészetének egyik legizgalmasabb pontja a Labirintusok
témakör, amiről ő maga azt mondja, hogy vizuális mozgásformák, erőterek
összekapcsolásából alakította ki. Két alapja volt hozzá, a már sokat emlegetett
keleti szőnyegek különleges geometriája és a kerti labirintusok, a nyugati
kastélyok parkjaiban. Ugyanakkor a kiszáradt föld különös képződményei, a föld
felett látható, kitüremkedő gyökerek és erővonalak és ezeknek a föld alatt
lévő, nem látható részei, vagy a kiömlött és hirtelen megfagyott vizek,
hullámzó vonalaikkal, mind alkotásra sarkallnak.
![]() |
Gulyás Judit: A Fekete-fehér sorozat egy darabja. |
Munkái közül hozzám
leginkább a Rét-tér projekt áll,
aminek a lényege a textilművész számára szintén gyermekkorból fakad, a világra
való rácsodálkozás izgalma, a fűben való fetrengés élvezete, amikor a
virágokat, selymes füvet, bogarakat és harmatcseppeket egészen közelről
szemléljük. Az ebben rejlő összefüggéseket egyik kedvenc költőm versével tudnám
leginkább kifejezni:
Radnóti Miklós: Nem tudhatom
Nem tudhatom, hogy másnak e tájék mit jelent,
nekem szülőhazám itt e
lángoktól ölelt kis ország, messzeringó gyermekkorom világa.
Belőle nőttem én, mint
fatörzsből gyönge ága,
s remélem testem is
majd e földbe süpped el.
Itthon vagyok. S ha
néha lábamhoz térdepel
egy-egy bokor, nevét
is, virágát is tudom,
tudom, hogy merre
mennek, kik mennek az úton,
s tudom, hogy mit
jelenthet egy nyári alkonyon a házfalakról csorgó, vöröslő fájdalom.
Ki gépen száll fölébe,
annak térkép e táj,
s nem tudja, hol lakott
itt Vörösmarty Mihály,
annak mit rejt e
térkép? Gyárat s vad laktanyát,
de nekem szöcskét,
ökröt, tornyot, szelíd tanyát,
az gyárat lát a látcsőn
és szántóföldeket,
míg én a dolgozót is,
ki dolgáért remeg,
erdőt, füttyös
gyümölcsöst, szőlőt és sírokat,
a sírok közt anyókát,
ki halkan sírogat,
s mi föntről
pusztítandó vasút, vagy gyárüzem,
az bakterház s a bakter
előtte áll s üzen,
piros zászló kezében,
körötte sok gyerek,
s a gyárak udvarában
komondor hempereg;
és ott a park, a régi
szerelmek lábnyoma,
a csókok íze számban
hol méz, hol áfonya,
s az iskolába menvén, a
járda peremén,
hogy ne feleljek aznap
egy kőre léptem én,
ím itt e kő, de föntről
e kő se látható,
nincs műszer, mellyel
mindez jól megmutatható.
Hisz bűnösök vagyunk
mi, akár a többi nép,
s tudjuk miben
vétkeztünk, mikor, hol és miképp,
de élnek dolgozók itt,
költők is bűntelen,
és csecsszopók, akikben
megnő az értelem,
világít bennük, őrzik,
sötét pincékbe bújva,
míg jelt nem ír
hazánkra újból a béke ujja,
s fojtott szavunkra
majdan friss szóval ők felelnek.
Nagy szárnyadat borítsd
ránk virrasztó éji felleg.
1944. január 14.
Kedvenc költőm által
írt nagyszerű vers legfontosabb sorai … ki
gépen száll fölébe, annak térkép e táj, s nem tudja hol lakott itt Vörösmarty
Mihály, annak mit rejt e térkép? Gyárat s vad laktanyát, de nekem szöcskét, ökröt, tornyot, szelíd tanyát...
mindent elmond nekünk és kifejezi egyúttal azt is, amit Gulyás Judit a
szőnyegeivel megvalósít. Ahogyan gondolkodik, amilyen szeretettel tekint azokra
az élményekre, amelyek érzésekké és alkotói energiává átalakulva megmutatkoznak
műveiben. Repülőről nézve hatalmas szőnyegek terülnek
el a mélyben, zöldes, okkeresen aranyló fényben játszva. Óriási bársonyos
darabok, melyek finom színátmenetekkel és változatos faktúrákkal
gyönyörködtetnek. Csíkosan szőttek, néhol üdék, néhol kopottak.
![]() |
Gulyás Judit: A Fekete-fehér sorozat egy gyönyörű darabja. |
A Rét-tér projekt
szőnyegeinek készítésében új technikát alkalmaz a művész, amit, ha nem akarunk
emelkedettek lenni, leginkább birkanyíráshoz tudnánk hasonlítani, de ha komolyan
vesszük ezt a nagy tudást és figyelmet igénylő munkát, amit a művész végez,
akkor megtudhatjuk, hogy organikus
nyírást alkalmaz, a szántóföldeket, ligeteket, réteket idéző alkotásain. Juditnak
nagyon kell vigyáznia, mert úgy kell tartania a szőnyegnyíró gépét, amint
elmesélte, hogy csak éppen az izgalmas felületeket vágja bele, mert, ha nem
rendelkezne az évek rutinjával és magas szakmai tudásával, könnyen kárt tehetne
bennük. Így azonban, a mi legnagyobb gyönyörűségünkre, csodálatos felületeket hoz
létre!
![]() |
Gulyás Judit: Ezerszínű virágzás-szőnyegek. |
Ha zöld alapon, lila
hosszanti csíkos nyírt szőnyegére tekintünk, akkor máris azok a levendulamezők
jutnak eszünkbe, amelyeken, ha végigfekszünk, érezzük a semmivel sem
összehasonlítható balzsamos illatot. Innen jutunk el Judit Ezerszínű virágzás-ába, azaz a virágos szőnyegeihez. Az ő
megfogalmazásában: A virágzás egy hosszan érlelődő folyamat csodálatos
végállomása. Vagyis olyan puha, padlót fedő kellemes formák, árnyalatok
kavalkádja, amelyek abba az irányba alakulnak, terjednek ki és azokat a részeket
borítják, amerre nekünk éppen kedvünk van haladni a belső térben. Az íróasztal
mellett és a kanapé előtt is elterülnek, hogy kijelöljék az utat a terasz felé…
Gondolom, nem árulunk el minden műhelytitkot akkor, amikor elmeséljük, hogy a
művész folyamatosan fotózik is a természetben és akvarell vázlatokat is készít
végleges változataihoz, amik úgy tündökölnek ezer színben, mint a természet
maga.
![]() |
Gulyás Judit: Virágszőnyegek. |
Az iparművész munkáinak ismertetését zárjuk, a Szelíd geometria
névre keresztelt sorozattal, melynek lényege, hogy a legyező formájú szőnyegek
a keleti művészet, kultúra és lakberendezés iránti rajongását árulják el. Itt
keverednek a japán selyemkimonók őrülten gazdag virágokat, madarakat,
növényeket ábrázoló hímzéseinek csodálatos hatásai, a felsorolhatatlanul gazdag
színvilággal. A kifinomultság és a több száz éves hagyomány esszenciája
tükröződik Judit finom, rózsaszínes, mályvás pasztellárnyalatokban tobzódó
munkáin, melyek hatására kellő beleérzéssel, a minden apró részeltre igényes japán térbelsőkben érezhetjük magunkat. A legyező sorozat másik darabja, a Sarki fény elnevezésű kék, geometrikus mintájú, legyező alakú szőnyeg egy tizenéves fiú részére készült. Tökéletesen mutat a tágas, napfényes, minden igényt kiszolgáló, modernül berendezett szobában, ahol a büszke tulajdonos még a legmelegebb napokon is mintegy érezheti a messzi észak hűvösségét.
![]() |
Gulyás Judit: Sarki fény, fiúszoba szőnyeg berendezése. |
Gulyás Judit
textilművésszel készült riportunkat az alábbiakban olvashatjátok.
Kocsis Nagy Noémi:
Kedves Judit, a múltkor elkezdett beszélgetésünket folytatva szeretném, ha
mesélnél magadról és a művészetedről egy kicsit. Mi az, ami inspirál jelenlegi
munkáidban az általad jól ismert és szeretett természeti hatásokon kívül? Vagy
most teljesen ennek bűvkörében élsz? Milyen műfajokról beszéltél?
Gulyás Judit: Ezek
olyan dolgok, amiket egyszercsak észrevettem, nem is műfaji csoportok ezek,
hanem olyan témák, amik körül újabb kísérletek adódnak, újabb gondolatok...
Kocsis Nagy Noémi:
Értem. Amitől teljesen le voltam nyűgözve a múltkor, azok az erdős-mezős
környezetet folytató szőnyegek, amik, ahogy mesélted, megadják az embereknek
azt a jó érzést, hogy otthon is természetesen, természeti környezetben
érezhetik magukat.
Gulyás Judit: Ez egy elég
komplex dolog. Ha a katalógusomat elolvasod, akkor láthatod, hogy nem ilyen
egyszerű, hogy ez természeti inspiráció és kész...
![]() |
Gulyás Judit: Sarki fény, fiúszoba szőnyeg berendezése. |
Kocsis Nagy Noémi: Igen
értem. Melyek ezek a műfajok és hogyan választhatók el egymástól?
Gulyás Judit: Szóval,
először az érdekelt, hogy a műfaj határait hogy lehetett és lehet egyre tovább
tágítani, szövőszéken készíthető, négyzet, illetve téglalap alakú szőnyegektől
a szabad formálás felé. Tehát, először a technikákban szerettem volna nagyobb
szabadságot érezni és ez már megvan ezzel a szabad formálású lehetőséggel. Aztán
ez alakította ki azt, hogy mit kezdjek vele? Ami már a személyes szűrő, mert
mindenki mást csinálna ezzel a technikával. A katalógusom első fejezete a
személyes tervezésről szól.
Kocsis Nagy Noémi:
Mondtad is és olvastam is itt, hogy visszavágysz gyermekkorod óta abba a
világba, mint amikor Keleten mindent szőnyeg borított és mellesleg ott most is
úgy van. Engem is mindig lenyűgözött a jurták, keleti sátrak és lakások
berendezése. Valami hasonló érzést szeretnél Te is nyújtani?
Gulyás Judit: Én
szeretek szuverén alkotásokat is tervezni, de nagyon élvezem az alkalmazott műfajt. Minden új lakótér
új probléma. Azután jön az, amit mondasz, hogy ha már szőnyeget tervezek, -
mégha egyedit is - mennyiben marad szőnyeg?
![]() |
Gulyás Judit: Szőnyeglegyezők. |
Kocsis Nagy Noémi: Akkor
itt az egyéni alkotói ambíciók kicsit ütköznek a megrendelőnek dolgozó, a
szakmája iránt alázattal bíró művész-mesterember kettősségében?
Gulyás Judit: Én a
keleti szőnyeges környezetben nevelkedve (ma is szeretem) a kortárs daraboknál
is meg akarom őrizni a titkot, amitől a szőnyeg szőnyeg marad, de a kérdésedre
válaszolva... nem ütköznek az ambícióim, mert mindig megmutatom a
megrendelőnek, hogy mi izgat éppen, és nagyon sokszor beleszeretnek az újabb
ötleteimbe. Szerencsés vagyok, hogy nem kell rájuk erőltetni az
elképzeléseimet, mert már az évtizedes ötletgyűjteményemből el lehet dönteni,
hogy illik-e oda a labirintus téma, vagy inkább legyezőt szeretne látni az
otthonában.
Kocsis Nagy Noémi: A
titok közvetítésében, amellett, ahogy Te átéled, mi az, ami igazán segít? Egy
új inspiráció? Egy álom? Egy régi élmény? A megrendelő személyisége? Ezt hogyan
oldod meg? Mi volt a legutóbbi kérés?
Gulyás Judit: Minden
együtt. A megrendelő lehet, hogy megmondja mi a kedvenc színe, vagy a lakásban
van valami, ami megfog. Mondok példákat. Most legutóbb egy fiúszobával
kapcsolatban az volt a kívánság, hogy a szőnyeg olyan legyen, mint a sarki fény! Van, aki csak hangulatot
jelöl meg, hogy mit akar érezni. Például a Belight (Lánchíd utcai üzlet,
világítástechnika) tulajdonosa azt mondta, amikor a fekete falak közé kígyózó
szőnyeget terveztem, hogy otthonos legyen és az lett! Élő meleg színek...
![]() |
Gulyás Judit: Szőnyeglegyezők. |
Kocsis Nagy Noémi: Nem
tartod furcsának, hogy valaki feketére festi a falakat? Bocsánat, hogy ilyet
kérdezek, de nem érzed néha úgy, hogy a szőnyegeiddel helyreállítasz valamit,
ami az adott tér hiányossága? Esetleg hátránya? Lehet ilyet mondani?
Gulyás Judit: Van,
amikor igen, de ezt nem elrontottnak éltem meg, inkább az egyensúlyokat lehet
visszabillenteni. Tudod, a szőnyeg nagy felület, ezért a színeivel nagyon lehet
irányítani...
Kocsis Nagy Noémi:
Tehát inkább kiegyenlítő szerepük van, igaz?
Gulyás Judit: Igen,
harmóniát teremthetünk, ebben szerepe van a színtani tudásnak is.
![]() |
Gulyás Judit: Hálószoba bútorhoz való szőnyegek, csokoládé színű árnyalatban. |
Kocsis Nagy Noémi:
Persze, ahogy írod, hogy arra kanyarodik,
ahol a talpunk alatt puha meleg foltra van szükség... Nálad a színtani
tudás mellett azért egy nagyfokú színérzék is van, ami inkább festői látásmódot
tükröz...
Gulyás Judit:
Valószínűleg van valami talentumom is és én tényleg a festői hatásokat
szeretem. Tudod, vannak a színátmenetes szőnyegeim. Ezek nagyon finoman
játszanak a háttérben. Szelíd eszközökkel, mert csak a rokon árnyalatok
váltakoznak, ez egy finom hatás. Vannak erősebb hatások és gyengébbek.
![]() |
Amerre lépünk ott szőnyeg legyen a lábunk alatt! Gulyás Judit csodálatos előszoba szőnyegei. |
Kocsis Nagy Noémi: A
virágmintás szőnyegeidnél hogy volt például? Megvolt a párna és ahhoz
készítetted a szőnyeget, vagy fordítva?
Gulyás Judit: Igen, ezt
azért tettem be, mert arra jó példa, amikor szándékosan azt az utat választom,
hogy az adott mintát mindössze léptéknöveléssel változtassam meg, mert olyan
szép, hogy ide nem kell valami teljesen más, hanem úgy döntök, hogy befejezem azt az enteriőrt, amit nagyon
határozottan kezdtek el kialakítani a megrendelők. Szerintem jó, hogy itt nem
kezdtem én is valamit egyénieskedni. Esetleg a témáimról érdemes még beszélni.
Felsoroljam őket?
![]() |
Gulyás Judit: Léptéknöveléssel készített Tavasz szőnyegek. |
Kocsis Nagy Noémi:
Igen, nagyon érdekel! Azért hallgatok, mert jobban szeretem, ha Te mesélsz,
tehát a Tiéd a szó!
Gulyás Judit: Szóval
elkezdtem csoportosítani őket, részben mert kértek tőlem több képet és nem
akartam káoszt teremteni. Vagyis rájöttem, hogy vannak ugye a labirintusok,
szabályos-szabálytalan útvesztők, szújáratok. Aztán a kézi nyírású, rét, mező
hatását keltők szintén a természetes esetlegességgel játszanak. Aztán innen
jöttek a zuzmóformák, ez a virágszőnyegek előtt volt. A zuzmótelepek
szerveződése nagyon érdekes, ahogyan körök és félkörök egymásba kapcsolódnak.
Ebből lettek a virágszőnyegek, amik nem naturalisztikus virágok, hanem a
zuzmóból származtatott, körszerű, fodros struktúrák.
![]() |
Gulyás Judit: A Tavasz kollekcióhoz készült akvarell. |
Kocsis Nagy Noémi:
Vagyis, ha valakinek határozott elképzelése van az életteréről, akkor azt
akarod abban a rendszerben továbbgondolni?
Gulyás Judit: Nem értem
teljesen a kérdést... milyen rendszerre
gondolsz?
Kocsis Nagy Noémi: Arra
gondolok, amikor a párnamotívumot felnagyítottad. Illetve arra, hogy te komoly
biológiai és növénytani megfigyeléseket, kutatásokat folytatsz ezek szerint.
Gulyás Judit: Ja igen,
ha úgy látom, hogy érdemes továbbgondolni, mert van benne vizuális ötlettartalom
és akkor ezt továbbgondolva tervezek. Fotózom folyamatosan és azokat a
felületeket tanulmányozom, amire rálépnek az emberek...
Kocsis Nagy Noémi:
Akkor mondd el, kérlek az olvasóknak a munkád folyamatát a kezdetektől a
befejezésig. Ilyenek a fű, kavicsok, kövek, föld ugye?
Gulyás Judit: Igen, de
még a témáim felsorolását nem fejeztem be, van még... Szóval itt vannak a
zuzmók, majd virágszőnyegek, aztán jönnek a sejthálózatok (pl. Belight), aztán
jönnek a hullámformák, majd ezek keverednek is pl. hullám-labirintusok, azután
jönnek a legyezőformák...
![]() |
A természet ezer csodája, Gulyás Judit fotója a jégbefagyott világról. |
Kocsis Nagy Noémi:
Őrület... És milyen időközönként jut eszedbe egy új téma?
Gulyás Judit: Nem
tudom... talán évente. Tavaly a Műcsarnokban debütált az első zuzmószőnyeg. A
virágokkal meg most voltam kint a Millenárison.
Kocsis Nagy Noémi:
Ennyire sűrűek az élmények, vagy a sok felhalmozódott élményt ennyi idő alatt
tudod feldolgozni?
Gulyás Judit: Az
ötletek, miközben valakinek tervezek (részben a saját mintakincsemből, részben
a természetből), folyamatosan jönnek. Soha nincs idő mindegyiket kivitelezni,
ezért mindig halmozódás van, de azért nem gondolom, hogy mindegyiket érdemes is
elkészíteni. Így, mire lehetőség lesz némelyik megvalósítására, már
kiérlelődik, az ötletek szelektálódnak.
![]() |
Gulyás Judit: Fagyos jég-Hullámszőnyeg. |
Kocsis Nagy Noémi: Ezek
szerint gyűjtöd az anyagokat, fotókat, élményeket, és ha van egy ihleted, s ez
találkozik is a megrendelő igényeivel, elkészíted?
Gulyás Judit: Igen, a
papírfecniket is elteszem, vagy egy képet, amiben meglátok valamit és a saját
fotóim, amiket már eleve úgy készítek, hogy azt tükrözzék, ahogyan én látom a
dolgokat.
Kocsis Nagy Noémi: Én
arra szeretném ráirányítani az olvasók figyelmét, hogy mennyire komplex munka
ez. Hogy a szőnyegeidet nem csak elkészíted, hanem gondolkozol, tervezel,
rajzolsz, fotózol, egyeztetsz és utána állsz neki.
Gulyás Judit: Igen, ezt
azért nehéz elmondani, mert egy sok évtized alatt kiérlelődött látásmódról van
szó, arról, hogy mire figyelsz oda.
Kocsis Nagy Noémi:
Természetesen nem a műhelytitkaidat akarom kifecsegni, inkább a munka
nehézségeibe és szépségeibe szeretnék betekintést nyújtani az olvasóknak.
Gulyás Judit: Persze,
értem. Azt a szemléletet tanítom a hallgatóknak is, hogy hogyan érdemes egy
alkotónak ránézni a világra. Szemlélődést, analízist.
![]() |
Gulyás Judit: Fagyos jég-Hullámszőnyeg. |
Kocsis Nagy Noémi:
Igen, ez nagyon fontos. Analízis, majd abból az összeállítás, ugye?
Gulyás Judit: Sokszor
mondom nekik (a hallgatóknak), hogy a különböző anyagokra is úgy nézzenek,
mintha most jöttek volna a Holdról, mert akkor nem lesz előítélet bennük. Erre
jó példa az, hogy ha a papírt csak írásra használnánk, akkor ma nem lenne
papírbútor.
Kocsis Nagy Noémi: És
az előítéleteket a textilnél miben tapasztaltad, tisztán szakmailag kérdezve a
dolgot?
Gulyás Judit: Hát akkor
csak szövőszéken szőnék, mert azon szoktak. Egy igazi tervező, kísérletező
művésznek érzem magam, azaz úgy gondolom, hogy ki kell próbálni mindazt, ami
nem megszokott, de ehhez előbb meg kell tanulni a szabályokat, hogy azután
felrúghassuk őket!
Kocsis Nagy Noémi:
Igen, ezzel maximálisan egyetértek. Mesélj arról, hogy milyen a szövőszéken kívüli munka? Nehezebb ez,
mint megmaradni a szerkezet mögött?
Gulyás Judit: Az én
technikám, a hand-tufting szövőszék
nélkül készül, kereten.
![]() |
Gulyás Judit: Fekete-fehér szőnyeg modern térbe komponálva. |
Kocsis Nagy Noémi: Ez
nagyobb szabadságot ad?
Gulyás Judit: A
szövőszéken is nehéz szőni, a gobelint évtizedekig tanulja az ember, nagyon
komoly koncentrációt igényel, a gobelinszövés nagyon bonyolult. Ezzel szemben a
kísérleti textil nagyobb szabadságot ad. Tulajdonképpen minden kísérleti
textil, ami szálak szövevényének stabilizálása valamilyen formában. A nemezelés
sem szövés. A szabadság önmagában nem jobb vagy rosszabb a kötöttségnél - a
textilben. Úgy fogalmaznék inkább, hogy: MÁS!
Kocsis Nagy Noémi:
Vagyis összefoglalva: a gobelinszövés nehéz, több évtizedes tapasztalatot
tükröz, munkát és kitartást igényel, de kissé korlátozza a lehetőségeket. Ahogy
mondtad, hogy egy nap igen keveset lehet haladni vele, mert nagyon részletes és
aprólékos.
Gulyás Judit: Más
gondolkodást feltételez egy kísérletező művész útja, mintha mindig ugyanazon
keretek között gondolkodik.
![]() |
Gulyás Judit: Biomorf rug, biomorf szőnyegek. |
Kocsis Nagy Noémi: Most
nézem ezeket az Art deco ihletésű szőnyegeidet, csodálatosak! Még mesélj
magadról... Mi az, ami még foglalkoztat?
Gulyás Judit: Az, ami
folyton foglalkoztat, ezek a bizonyos fajta szőnyegstruktúrák. Mert ugye vannak
a darabszőnyegeim az említett témákkal, de vannak struktúrák, amiket végtelen
méretben lehetne folytatni, és ezeknél az izgat, hogy a szőnyeg mindenféle
építészeti elemen megjelenhessen. Pl. elindulhatna a padlóról és felfuthatna a
falra, vagy miért ne lehetne szőnyeg a mennyezeten is? Persze nyilván
vizuálisan indokoltan... Szóval itt is a sémák széttörése izgat.
Kocsis Nagy Noémi: Ha
megnézed az építészettörténetet, a modern luxusszállodákat, akár most az
araboknál, de a világon mindenhol, a berendezés szerves része a szőnyeg,
különben is lelketlen és üres a tér művészeti alkotások nélkül, legyen az régi,
vagy kortárs.
Gulyás Judit: Igen,
ehhez viszont lelkes és kreatív építészek kellenek, akik ugyanígy látják a
dolgokat, hiszen ehhez csak ők tudnak lehetőséget teremteni.
![]() |
Gulyás Judit: Biomorf szőnyeg. |
Kocsis Nagy Noémi:
Viszont sajnos nem csak az építészeken múlik, hanem a beruházókon is, mert
mondjuk ki - és szeretek a cikkeimben a tabutémákról beszélni -, a beruházók
gyakran elzárkóznak az új ötletektől és jól leosztott lapokkal szeretnek
játszani... Nem fogadnak el semmilyen új ötletet, ha azt nem a nagyhatalmú art director javasolja.
Gulyás Judit: Igen, sok
ilyen küzdelemben vettem részt.
Kocsis Nagy Noémi:
Vagyis minden új teret meg kell hódítani, igaz?
Gulyás Judit: Igen, de
ez rengeteg energia, a készen kapott dolgok miatt, ezzel szemben, sokszor a
kényelem győz.Csapatban sem mindenki akar dolgozni. Ráadásul még a textilesnek
is van ötlete? Na ne...!
Kocsis Nagy Noémi:
Mesélnél egy kicsit még a Rét-tér
projektedről?
Gulyás Judit: Ez azért
érdekes, mert papírművészeti vonatkozása is van, ugyanis évekig a Magyar
Papírművészeti Társasággal alkottam, amit tavaly felfüggesztettünk, pénz
hiányában. Szóval keresek erről fotót majd, mert erről is van egy külön kis
katalógus. A lényeg, hogy a rét is egy csomózott szőnyeghez hasonló, mert
ugyanúgy fölfele állnak a szálak, csak ahogy járkálunk rajta ösvények alakulnak
ki. Ha ezeket megnéznénk, mondjuk légi felvételen, akkor elég érdekes
mintázatok alakulnak ki. Ezeket tanulmányoztam és készítettem ehhez merített
papírból is plasztikus (hófehér) papírdomborításokat, majd azután kezdtem
belenyírni a gyapjúszálakba is. Tehát a természetben a szálas anyag és annak
esetleges rendszerei nagyon izgalmasak.
![]() |
Gulyás Judit: A természetesség csodája. |
Kocsis Nagy Noémi:
Mesélj a visszanyírásról...
Gulyás Judit: Pont
erről meséltem neked, hogy véletlenül jött... emlékszem, ezt elmondtam az első
találkozásunkkor a kávéházban is. A vizuális tartalma érdekes, mint ahogy egy
festménynél sem az a lényeg, hogy az ecsetvonásokat hogy vitted föl... Ezek
azért érdekesek, mert a papírképeket
több évig párhuzamosan csináltam a szőnyegkísérleteimmel, egészen pontosan a
doktori iskola alatt! Most már érted…
Kocsis Nagy Noémi:
Persze, hogy értem és remélem, hogy az olvasók is értik.
Szeretnél még valami
fontosat elmondani a munkáidról?
Gulyás Judit: Úgy érzem,
én most kibeszéltem magam…
Kocsis Nagy Noémi:
Köszönöm szépen a riportot és hogy az Artificium olvasói számára válaszoltál a
kérdéseimre.
Gulyás Judit: Én is
nagyon köszönöm. Jó pihenést, jó éjt!
Kocsis Nagy Noémi
Ez 1439 embernek tetszik!
Köszönjük!
Kocsis Nagy Noémi
Ez 1439 embernek tetszik!
Köszönjük!
![]() |
Gulyás Judit: Legyezős-napernyős szőnyeg, a japán kultúra ihlete. |
ÉLETRAJZ
Gulyás Judit nívódíjas
textildesigner, több, mint másfél évtizedes munkássággal és tervezői
tapasztalattal alkot újabb és újabb egyedi szőnyegeket. Számos nemzetközi
díjjal rendelkezik.
1990-ben diplomázott, majd 1993-ban mesterdiplomázott a Magyar Iparművészeti Főiskola kéziszövő-falikép szakán.
2004-2006 a Magyar Iparművészeti Egyetemen doktoranduszként tovább folytatta kísérleteit az egyedi szőnyegek új formáinak alakításával. Építészeti terekbe nemcsak szőnyegeket, hanem saját nyírású kreatív struktúráival falburkolatokat, faliképeket tervez.
A 100% új-zélandi gyapjúkeverékből, hand-tufting technikával készülő művészi darabjai számos újítást hordoznak. A hagyományos formák mellett a spirál, csigaforma, a hullámvonal, a levél és legyező alakzatokat egyedi stílusban jeleníti meg. Az általa először alkalmazott organikus kézi nyírás (szabálytalan felületek) pedig olyan különleges plasztikát ad a felületeknek, ami a természeti struktúrákat idézi és kifejezetten az ő alkotásait jellemzi.
"Legyezők" kollekciója a körcikk különböző formavariációi révén geometrikus, líraiságuk mégis egyszerre idézi az art-decot vagy a japán kimonók világát. Szőnyegei az építészeti tereket nem uralják, jelenlétük a nyugodt erőt és az eleganciát képviselik.
Mivel nem csak szőnyegtervei egyediek, de a legtöbb alkotásához személyes munkájával (pl. saját stílusú plasztikai nyírás) is hozzájárul, ezért a fotómellékletekben bemutatott munkái szerzői jogi védelmet élvez, vagyis ezek a mintakarakterű szőnyegek csak az alkotó közreműködésével gyárthatók.
Legújabb kutatásai a természet analizálásából születtek: zuzmó, virágszerű biomorf szőnyegek, melyek érdekes, szokatlan formájuk, struktúrájuk ellenére tökéletesen funkcionálnak.
1990-ben diplomázott, majd 1993-ban mesterdiplomázott a Magyar Iparművészeti Főiskola kéziszövő-falikép szakán.
2004-2006 a Magyar Iparművészeti Egyetemen doktoranduszként tovább folytatta kísérleteit az egyedi szőnyegek új formáinak alakításával. Építészeti terekbe nemcsak szőnyegeket, hanem saját nyírású kreatív struktúráival falburkolatokat, faliképeket tervez.
A 100% új-zélandi gyapjúkeverékből, hand-tufting technikával készülő művészi darabjai számos újítást hordoznak. A hagyományos formák mellett a spirál, csigaforma, a hullámvonal, a levél és legyező alakzatokat egyedi stílusban jeleníti meg. Az általa először alkalmazott organikus kézi nyírás (szabálytalan felületek) pedig olyan különleges plasztikát ad a felületeknek, ami a természeti struktúrákat idézi és kifejezetten az ő alkotásait jellemzi.
![]() |
Gulyás Judit: Fekete-fehér szőnyeges enteriőr. |
"Legyezők" kollekciója a körcikk különböző formavariációi révén geometrikus, líraiságuk mégis egyszerre idézi az art-decot vagy a japán kimonók világát. Szőnyegei az építészeti tereket nem uralják, jelenlétük a nyugodt erőt és az eleganciát képviselik.
Mivel nem csak szőnyegtervei egyediek, de a legtöbb alkotásához személyes munkájával (pl. saját stílusú plasztikai nyírás) is hozzájárul, ezért a fotómellékletekben bemutatott munkái szerzői jogi védelmet élvez, vagyis ezek a mintakarakterű szőnyegek csak az alkotó közreműködésével gyárthatók.
Legújabb kutatásai a természet analizálásából születtek: zuzmó, virágszerű biomorf szőnyegek, melyek érdekes, szokatlan formájuk, struktúrájuk ellenére tökéletesen funkcionálnak.
![]() |
Gulyás Judit: Lakástrend 2011, Veres Péter: Mosoly, arany változat, nevű 2004-es bútoraival. |
DÍJAK
2004 – Magyar Formatervezési Nívódíjpályázat – Magyar Formatervezési Nívódíj
2000 – Magyar Formatervezési Nívódíjpályázat – a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának díja
1999 – Magyar Formatervezési Nívódíjpályázat – miniszteri dicséret
1999 – Magyar Formatervezési Nívódíjpályázat – miniszteri dicséret
1998 – Nemzetközi Textilbiennálé – I. Zászlóbiennálé minisztériumi díj
1995-98 – Kozma Lajos iparművészeti ösztöndíj1993 – „Accademia d’Europa” II.díj – Nápoly
1993 – Fiatal Iparművészek Stúdióösztöndíja
1993 – Fiatal Iparművészek Stúdióösztöndíja
1992 – TISCA (francia textilpályázat) I.díj – Párizs
1991 – Fiatal Iparművészek Stúdió ösztöndíja
![]() |
Gulyás Judit: Kék legyező csodák. |
REFERENCIÁK
2010 – Genfi Villa teljes egyedi szőnyegezése
2008 – Váci utcai exkluzív cipőbolt belső terében faliszőnyeg
2005 – számos londoni lakás egyedi szőnyegezése
2000 – a HBW Express Bank vezérigazgatói irodáinak egyedi tervezésű szőnyegei
1999 – a Követeléskezelő Rt. Bank épületének vezérigazgatói és felsővezetői irodáinak egyedi tervezésű szőnyegei
1998 – Parlamenti vezetői irodák függönyei
![]() |
Gulyás Judit: Szelíd geometria legyezőszőnyeg. |
Számos kastélyba, kúriába, igényes kialakítású családi házba tervezett és tervez folyamatosan klasszikus és a legmodernebb trendeket is követő, egyedi szőnyegeit, faliképeit.
![]() |
Gulyás Judit: Szelíd geometria legyező szőnyegeihez készült vázlatok. |
Judit Gulyás, a Hungarian fabric designer, the winner of several international awards, has been making and designing unique carpets for more than 15 years. These carpets of innovative design and high artistic value are fully made of New Zealand combed wool, and are made by hand-tufting technology. Besides traditional shapes, some of her carpets are vortex-shaped, wavelike or fan-shaped. Manual trimming, a unique technology invented by her gives peculiar texture to the surfaces that resembles to the natural structures. Her newest collection called Fans is a geometrical composition consisting of half-circles; their lyrical ambience recalls art deco or the motives of the Japanese kimonos. These carpets do not dominate the architectural spaces; rather, they demonstrate discreet elegance.
www.gulyastextil.com
Ez 1355 embernek tetszik itt a blogon!
Ez 1355 embernek tetszik itt a blogon!
Copyrigh© 2012.artificium-artis.blogspot.com
A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése