A hónap művésze 12.: Gulyás Judit


 Copyrigh© 2012.artificium-artis.blogspot.com
 A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
Gulyás Judit textilművész Individual virágszőnyegei.

Legutóbb Gulyás Judit textilművésszel volt szerencsém beszélgetni, aki hosszú évtizedek óta nemcsak műveli és alaposan érti is a szakma minden csínját-bínját, de tanítja is. Szenvedéllyel áll a saját munkájához és készíti szőnyegeit nap mint nap. Érdeklődésünk akkor találkozott, amikor elmondtam, hogy csodálom azokat, akik ezzel foglalkoznak, illetve lenyűgöznek az általa készített alkotások, amik páratlan melegséggel és otthonossággal töltik meg a legridegebb tereket is. Olyan egyedi a stílusuk, formaviláguk, színeik, amivel korábban nem találkoztam.
Katalógusában a szőnyeg több ezer éves hagyományairól ír, arról, amikor a textilsátrak jelentették az otthont, a szövött és gyapjúból nemezelt darabok a bútort, a szőnyegek ajtóként, függönyként is funkcionáltak, vagy a hideg padlót borították be és tették kellemessé a belső környezetet, akár már a honfoglaláskori őseinknél.
Az alkotó, Gulyás Judit textilművész a Max City kiállításon egyik alkotásán üldögél.
A modern környezet, a sok műanyag és a high-tech berendezések mellé is igénylik az emberek a természetes anyagokat, amikhez Judit a maga munkáival, az enteriőrökhöz gondosan tervezett szőnyegekkel tud hozzájárulni. A csökkenő zöldterületek, erdők-mezők fogyatkozásával, amikor úgy éljük mindennapjainkat, hogy szinte alig érintkezünk a természettel, akkor talán még nagyobb igény van arra, hogy kellemesebbé tegyük az otthonunkat és az ott eltöltött időt. Gulyás Judit ebben nagy segítségünkre van, hiszen gondolkodásmódja és formavilága egy darab természetet csempész be otthonainkba.
A munka lényegét a kísérletezésben látja, ez viszi őt előre, újabb és újabb lehetőségeket keres a megvalósításához. Már Iparművészeti főiskolás korában is (ma Moholy-Nagy Iparművészeti Egyetem a neve) izgatta a dolog, hogy mit lehetne az akkori évek lehetőségeiből kihozni. Kiskorától csodálta a keleti szőnyegek mintázatát, így nem véletlen, hogy a Kisképző szobrász szakának elvégzése után a főiskolán textil szakra került. Akkoriban egyfolytában azon törte a fejét, hogy hogyan tudna kitörni a szövőszék adta keretekből, szó szerint is és átvitt értelemben is. Abban az időben a szőnyeg négyzet alakú tárgy volt, a lakás berendezésének egy része. Ő már akkor is látta és azóta is vallja, hogy a szőnyeg, mivel a lakásban igen nagy helyet foglal el, pontos színérzék, stílusismeret és alapos szakmai tudás nélkül nem készíthető. Vagyis visszatérve a másképpen gondolkodásra, szándékosan indult el egy olyan úton, ahol a hagyományőrző technikai kötöttségeket lerázhatta magáról.
Gulyás Judit szőnyegművész fekete-fehér kollekciójának egy darabja.
A diplomázás időszakában kezdte el illuzionisztikus szőnyegeit készíteni, ahol a színezési és tartalmi szabályok már másak voltak, de a technika még klasszikus, perzsa kézi csomózáson alapult, levegős pasztell és vízszínű átmenetekkel. Azokban az években már megoldásokat keresett a szőnyeg lebegő felületei, a plasztikusság, a minket körülvevő tér összehangolására.
Következő nagy szakmai lépését már a mesterdiplomához köthetjük, amikor a körvonalak is megváltoztak. Akkoriban robbant be Judit még jobban a textilszakmába, a négyzet helyett, kör, csepp, csigaformájú, amorf és hullámzó szőnyegeivel, amik kitágították a lehetőségeket abban az értelemben, hogy már bármilyen antik, vagy modern, irodai, hálószobai, vagy nappaliba helyezett bútorhoz hozzá tudta tervezni a maga elképzeléseit. A megvalósításban nagy segítségére volt egy hand-tufting (kézi tűzés) technikával dolgozó műhely vezetője, aki lehetőséget nyújtott ahhoz, hogy új utakra lépjen és korlátok nélkül valósítsa meg a változatos formavilágú szőnyegeit. 
Készül a Meadow Collectionon (Rét-tér projekt) belül, az egyik alkotás.
A mai napig is 100%-os gyapjúfonalat használ, a kézi készítésű daraboknál törekszik a megrendelő személyiségének, igényének, ízlésének a megismerésére, hogy munkáit utána ehhez tudja igazítani. A szőnyeg lehet összekötő és elválasztó elem, lehet földön, falon, ágy előtt, mellett, alatta és rajta.
Gulyás Judit gyönyörű gyermekkori emléke az, amikor az ágyból alvás helyett a perzsaszőnyeg mintázatát, apró részleteit tanulmányozta. A bútorokra már nem emlékszik annyira, de a szőnyegre viszont igen. Milyen érdekes, hogy az embereknek mi ragad meg az emlékezetében. Hogy mennyire fontosak ezek a benyomások, a szeretet, a kellemes, puha berendezés, a szépségek, amelyek körülvesznek, a színek, amiket később talán már észre sem veszünk, de a gyermekkor édes méze, mint ihlető forrás mindig velünk marad.
Gulyás Judit: Meadow Collection, Rét-tér projekt egy darabja.
Nagyon tetszik, amit mesél a keleti szőnyegeknek a szerepéről, ami alig látszik ki a bútor alól, amelyen esznek, alszanak, imádkoznak. Oly szépek és olyan finom anyagokból készültek, de leginkább bonyolult geometriai mintázataikkal nyűgözik le a szemlélőt. Egy hozzáértő volt kolléganőm, aki szőnyegvásár alkalmával segített szép afgán szőnyegeket választani, azt mondta, a szőnyeg az otthonosság, a jó hangulat, a gazdagság szimbóluma és az igazi szőnyegeken mezítláb, vagy puha papucsokban járnak. 
Gulyás Judit: Meadow Collection, a Rét-tér projekt egyik darabja.
Gulyás Judit művészetének egyik legizgalmasabb pontja a Labirintusok témakör, amiről ő maga azt mondja, hogy vizuális mozgásformák, erőterek összekapcsolásából alakította ki. Két alapja volt hozzá, a már sokat emlegetett keleti szőnyegek különleges geometriája és a kerti labirintusok, a nyugati kastélyok parkjaiban. Ugyanakkor a kiszáradt föld különös képződményei, a föld felett látható, kitüremkedő gyökerek és erővonalak és ezeknek a föld alatt lévő, nem látható részei, vagy a kiömlött és hirtelen megfagyott vizek, hullámzó vonalaikkal, mind alkotásra sarkallnak. 
Gulyás Judit: A Fekete-fehér sorozat egy darabja.
Munkái közül hozzám leginkább a Rét-tér projekt áll, aminek a lényege a textilművész számára szintén gyermekkorból fakad, a világra való rácsodálkozás izgalma, a fűben való fetrengés élvezete, amikor a virágokat, selymes füvet, bogarakat és harmatcseppeket egészen közelről szemléljük. Az ebben rejlő összefüggéseket egyik kedvenc költőm versével tudnám leginkább kifejezni:

Radnóti Miklós: Nem tudhatom

Nem tudhatom, hogy másnak e tájék mit jelent,
nekem szülőhazám itt e lángoktól ölelt kis ország, messzeringó gyermekkorom világa.
Belőle nőttem én, mint fatörzsből gyönge ága,
s remélem testem is majd e földbe süpped el.
Itthon vagyok. S ha néha lábamhoz térdepel
egy-egy bokor, nevét is, virágát is tudom,
tudom, hogy merre mennek, kik mennek az úton,
s tudom, hogy mit jelenthet egy nyári alkonyon a házfalakról csorgó, vöröslő fájdalom.
Ki gépen száll fölébe, annak térkép e táj,
s nem tudja, hol lakott itt Vörösmarty Mihály,
annak mit rejt e térkép? Gyárat s vad laktanyát,
de nekem szöcskét, ökröt, tornyot, szelíd tanyát,
az gyárat lát a látcsőn és szántóföldeket,
míg én a dolgozót is, ki dolgáért remeg,
erdőt, füttyös gyümölcsöst, szőlőt és sírokat,
a sírok közt anyókát, ki halkan sírogat,
s mi föntről pusztítandó vasút, vagy gyárüzem,
az bakterház s a bakter előtte áll s üzen,
piros zászló kezében, körötte sok gyerek,
s a gyárak udvarában komondor hempereg;
és ott a park, a régi szerelmek lábnyoma,
a csókok íze számban hol méz, hol áfonya,
s az iskolába menvén, a járda peremén,
hogy ne feleljek aznap egy kőre léptem én,
ím itt e kő, de föntről e kő se látható,
nincs műszer, mellyel mindez jól megmutatható.
Hisz bűnösök vagyunk mi, akár a többi nép,
s tudjuk miben vétkeztünk, mikor, hol és miképp,
de élnek dolgozók itt, költők is bűntelen,
és csecsszopók, akikben megnő az értelem,
világít bennük, őrzik, sötét pincékbe bújva,
míg jelt nem ír hazánkra újból a béke ujja,
s fojtott szavunkra majdan friss szóval ők felelnek.
Nagy szárnyadat borítsd ránk virrasztó éji felleg.
1944. január 14.

Kedvenc költőm által írt nagyszerű vers legfontosabb sorai … ki gépen száll fölébe, annak térkép e táj, s nem tudja hol lakott itt Vörösmarty Mihály, annak mit rejt e térkép? Gyárat s vad laktanyát, de nekem szöcskét, ökröt, tornyot, szelíd tanyát... mindent elmond nekünk és kifejezi egyúttal azt is, amit Gulyás Judit a szőnyegeivel megvalósít. Ahogyan gondolkodik, amilyen szeretettel tekint azokra az élményekre, amelyek érzésekké és alkotói energiává átalakulva megmutatkoznak műveiben. Repülőről nézve hatalmas szőnyegek terülnek el a mélyben, zöldes, okkeresen aranyló fényben játszva. Óriási bársonyos darabok, melyek finom színátmenetekkel és változatos faktúrákkal gyönyörködtetnek. Csíkosan szőttek, néhol üdék, néhol kopottak.
Gulyás Judit: A Fekete-fehér sorozat egy gyönyörű darabja.
A Rét-tér projekt szőnyegeinek készítésében új technikát alkalmaz a művész, amit, ha nem akarunk emelkedettek lenni, leginkább birkanyíráshoz tudnánk hasonlítani, de ha komolyan vesszük ezt a nagy tudást és figyelmet igénylő munkát, amit a művész végez, akkor megtudhatjuk, hogy organikus nyírást alkalmaz, a szántóföldeket, ligeteket, réteket idéző alkotásain. Juditnak nagyon kell vigyáznia, mert úgy kell tartania a szőnyegnyíró gépét, amint elmesélte, hogy csak éppen az izgalmas felületeket vágja bele, mert, ha nem rendelkezne az évek rutinjával és magas szakmai tudásával, könnyen kárt tehetne bennük. Így azonban, a mi legnagyobb gyönyörűségünkre, csodálatos felületeket hoz létre!
Gulyás Judit: Ezerszínű virágzás-szőnyegek.
Ha zöld alapon, lila hosszanti csíkos nyírt szőnyegére tekintünk, akkor máris azok a levendulamezők jutnak eszünkbe, amelyeken, ha végigfekszünk, érezzük a semmivel sem összehasonlítható balzsamos illatot. Innen jutunk el Judit Ezerszínű virágzás-ába, azaz a virágos szőnyegeihez. Az ő megfogalmazásában: A virágzás egy hosszan érlelődő folyamat csodálatos végállomása. Vagyis olyan puha, padlót fedő kellemes formák, árnyalatok kavalkádja, amelyek abba az irányba alakulnak, terjednek ki és azokat a részeket borítják, amerre nekünk éppen kedvünk van haladni a belső térben. Az íróasztal mellett és a kanapé előtt is elterülnek, hogy kijelöljék az utat a terasz felé… Gondolom, nem árulunk el minden műhelytitkot akkor, amikor elmeséljük, hogy a művész folyamatosan fotózik is a természetben és akvarell vázlatokat is készít végleges változataihoz, amik úgy tündökölnek ezer színben, mint a természet maga. 
Gulyás Judit: Virágszőnyegek.
Az iparművész munkáinak ismertetését zárjuk, a Szelíd geometria névre keresztelt sorozattal, melynek lényege, hogy a legyező formájú szőnyegek a keleti művészet, kultúra és lakberendezés iránti rajongását árulják el. Itt keverednek a japán selyemkimonók őrülten gazdag virágokat, madarakat, növényeket ábrázoló hímzéseinek csodálatos hatásai, a felsorolhatatlanul gazdag színvilággal. A kifinomultság és a több száz éves hagyomány esszenciája tükröződik Judit finom, rózsaszínes, mályvás pasztellárnyalatokban tobzódó munkáin, melyek hatására kellő beleérzéssel, a minden apró részeltre igényes japán térbelsőkben érezhetjük magunkat.  A legyező sorozat másik darabja, a Sarki fény elnevezésű  kék, geometrikus mintájú, legyező alakú szőnyeg egy tizenéves fiú részére készült. Tökéletesen mutat a tágas, napfényes, minden igényt kiszolgáló, modernül berendezett szobában, ahol a büszke tulajdonos még a legmelegebb napokon is mintegy érezheti a messzi észak hűvösségét.
Gulyás Judit: Sarki fény, fiúszoba szőnyeg berendezése.
Gulyás Judit textilművésszel készült riportunkat az alábbiakban olvashatjátok.
Kocsis Nagy Noémi: Kedves Judit, a múltkor elkezdett beszélgetésünket folytatva szeretném, ha mesélnél magadról és a művészetedről egy kicsit. Mi az, ami inspirál jelenlegi munkáidban az általad jól ismert és szeretett természeti hatásokon kívül? Vagy most teljesen ennek bűvkörében élsz? Milyen műfajokról beszéltél?
Gulyás Judit: Ezek olyan dolgok, amiket egyszercsak észrevettem, nem is műfaji csoportok ezek, hanem olyan témák, amik körül újabb kísérletek adódnak, újabb gondolatok...
Kocsis Nagy Noémi: Értem. Amitől teljesen le voltam nyűgözve a múltkor, azok az erdős-mezős környezetet folytató szőnyegek, amik, ahogy mesélted, megadják az embereknek azt a jó érzést, hogy otthon is természetesen, természeti környezetben érezhetik magukat.
Gulyás Judit: Ez egy elég komplex dolog. Ha a katalógusomat elolvasod, akkor láthatod, hogy nem ilyen egyszerű, hogy ez természeti inspiráció és kész...
Gulyás Judit: Sarki fény, fiúszoba szőnyeg berendezése.
Kocsis Nagy Noémi: Igen értem. Melyek ezek a műfajok és hogyan választhatók el egymástól?
Gulyás Judit: Szóval, először az érdekelt, hogy a műfaj határait hogy lehetett és lehet egyre tovább tágítani, szövőszéken készíthető, négyzet, illetve téglalap alakú szőnyegektől a szabad formálás felé. Tehát, először a technikákban szerettem volna nagyobb szabadságot érezni és ez már megvan ezzel a szabad formálású lehetőséggel. Aztán ez alakította ki azt, hogy mit kezdjek vele? Ami már a személyes szűrő, mert mindenki mást csinálna ezzel a technikával. A katalógusom első fejezete a személyes tervezésről szól.
Kocsis Nagy Noémi: Mondtad is és olvastam is itt, hogy visszavágysz gyermekkorod óta abba a világba, mint amikor Keleten mindent szőnyeg borított és mellesleg ott most is úgy van. Engem is mindig lenyűgözött a jurták, keleti sátrak és lakások berendezése. Valami hasonló érzést szeretnél Te is nyújtani?
Gulyás Judit: Én szeretek szuverén alkotásokat is tervezni, de nagyon élvezem az alkalmazott műfajt. Minden új lakótér új probléma. Azután jön az, amit mondasz, hogy ha már szőnyeget tervezek, - mégha egyedit is - mennyiben marad szőnyeg?
Gulyás Judit: Szőnyeglegyezők.
Kocsis Nagy Noémi: Akkor itt az egyéni alkotói ambíciók kicsit ütköznek a megrendelőnek dolgozó, a szakmája iránt alázattal bíró művész-mesterember kettősségében?
Gulyás Judit: Én a keleti szőnyeges környezetben nevelkedve (ma is szeretem) a kortárs daraboknál is meg akarom őrizni a titkot, amitől a szőnyeg szőnyeg marad, de a kérdésedre válaszolva... nem ütköznek az ambícióim, mert mindig megmutatom a megrendelőnek, hogy mi izgat éppen, és nagyon sokszor beleszeretnek az újabb ötleteimbe. Szerencsés vagyok, hogy nem kell rájuk erőltetni az elképzeléseimet, mert már az évtizedes ötletgyűjteményemből el lehet dönteni, hogy illik-e oda a labirintus téma, vagy inkább legyezőt szeretne látni az otthonában.
Kocsis Nagy Noémi: A titok közvetítésében, amellett, ahogy Te átéled, mi az, ami igazán segít? Egy új inspiráció? Egy álom? Egy régi élmény? A megrendelő személyisége? Ezt hogyan oldod meg? Mi volt a legutóbbi kérés?
Gulyás Judit: Minden együtt. A megrendelő lehet, hogy megmondja mi a kedvenc színe, vagy a lakásban van valami, ami megfog. Mondok példákat. Most legutóbb egy fiúszobával kapcsolatban az volt a kívánság, hogy a szőnyeg olyan legyen, mint a sarki fény! Van, aki csak hangulatot jelöl meg, hogy mit akar érezni. Például a Belight (Lánchíd utcai üzlet, világítástechnika) tulajdonosa azt mondta, amikor a fekete falak közé kígyózó szőnyeget terveztem, hogy otthonos legyen és az lett! Élő meleg színek...
Gulyás Judit: Szőnyeglegyezők.
Kocsis Nagy Noémi: Nem tartod furcsának, hogy valaki feketére festi a falakat? Bocsánat, hogy ilyet kérdezek, de nem érzed néha úgy, hogy a szőnyegeiddel helyreállítasz valamit, ami az adott tér hiányossága? Esetleg hátránya? Lehet ilyet mondani?
Gulyás Judit: Van, amikor igen, de ezt nem elrontottnak éltem meg, inkább az egyensúlyokat lehet visszabillenteni. Tudod, a szőnyeg nagy felület, ezért a színeivel nagyon lehet irányítani...
Kocsis Nagy Noémi: Tehát inkább kiegyenlítő szerepük van, igaz?
Gulyás Judit: Igen, harmóniát teremthetünk, ebben szerepe van a színtani tudásnak is.
Gulyás Judit: Hálószoba bútorhoz való szőnyegek, csokoládé színű árnyalatban.
Kocsis Nagy Noémi: Persze, ahogy írod, hogy arra kanyarodik, ahol a talpunk alatt puha meleg foltra van szükség... Nálad a színtani tudás mellett azért egy nagyfokú színérzék is van, ami inkább festői látásmódot tükröz...
Gulyás Judit: Valószínűleg van valami talentumom is és én tényleg a festői hatásokat szeretem. Tudod, vannak a színátmenetes szőnyegeim. Ezek nagyon finoman játszanak a háttérben. Szelíd eszközökkel, mert csak a rokon árnyalatok váltakoznak, ez egy finom hatás. Vannak erősebb hatások és gyengébbek.
Amerre lépünk ott szőnyeg legyen a lábunk alatt! Gulyás Judit csodálatos előszoba szőnyegei.
Kocsis Nagy Noémi: A virágmintás szőnyegeidnél hogy volt például? Megvolt a párna és ahhoz készítetted a szőnyeget, vagy fordítva?
Gulyás Judit: Igen, ezt azért tettem be, mert arra jó példa, amikor szándékosan azt az utat választom, hogy az adott mintát mindössze léptéknöveléssel változtassam meg, mert olyan szép, hogy ide nem kell valami teljesen más, hanem úgy döntök, hogy befejezem azt az enteriőrt, amit nagyon határozottan kezdtek el kialakítani a megrendelők. Szerintem jó, hogy itt nem kezdtem én is valamit egyénieskedni. Esetleg a témáimról érdemes még beszélni. Felsoroljam őket?
Gulyás Judit: Léptéknöveléssel készített Tavasz szőnyegek.
Kocsis Nagy Noémi: Igen, nagyon érdekel! Azért hallgatok, mert jobban szeretem, ha Te mesélsz, tehát a Tiéd a szó!
Gulyás Judit: Szóval elkezdtem csoportosítani őket, részben mert kértek tőlem több képet és nem akartam káoszt teremteni. Vagyis rájöttem, hogy vannak ugye a labirintusok, szabályos-szabálytalan útvesztők, szújáratok. Aztán a kézi nyírású, rét, mező hatását keltők szintén a természetes esetlegességgel játszanak. Aztán innen jöttek a zuzmóformák, ez a virágszőnyegek előtt volt. A zuzmótelepek szerveződése nagyon érdekes, ahogyan körök és félkörök egymásba kapcsolódnak. Ebből lettek a virágszőnyegek, amik nem naturalisztikus virágok, hanem a zuzmóból származtatott, körszerű, fodros struktúrák.
Gulyás Judit: A Tavasz kollekcióhoz készült akvarell.
Kocsis Nagy Noémi: Vagyis, ha valakinek határozott elképzelése van az életteréről, akkor azt akarod abban a rendszerben továbbgondolni?
Gulyás Judit: Nem értem teljesen a kérdést... milyen rendszerre gondolsz? 
Kocsis Nagy Noémi: Arra gondolok, amikor a párnamotívumot felnagyítottad. Illetve arra, hogy te komoly biológiai és növénytani megfigyeléseket, kutatásokat folytatsz ezek szerint.
Gulyás Judit: Ja igen, ha úgy látom, hogy érdemes továbbgondolni, mert van benne vizuális ötlettartalom és akkor ezt továbbgondolva tervezek. Fotózom folyamatosan és azokat a felületeket tanulmányozom, amire rálépnek az emberek...
Kocsis Nagy Noémi: Akkor mondd el, kérlek az olvasóknak a munkád folyamatát a kezdetektől a befejezésig. Ilyenek a fű, kavicsok, kövek, föld ugye?
Gulyás Judit: Igen, de még a témáim felsorolását nem fejeztem be, van még... Szóval itt vannak a zuzmók, majd virágszőnyegek, aztán jönnek a sejthálózatok (pl. Belight), aztán jönnek a hullámformák, majd ezek keverednek is pl. hullám-labirintusok, azután jönnek a legyezőformák...
A természet ezer csodája, Gulyás Judit fotója a jégbefagyott világról.
Kocsis Nagy Noémi: Őrület... És milyen időközönként jut eszedbe egy új téma?
Gulyás Judit: Nem tudom... talán évente. Tavaly a Műcsarnokban debütált az első zuzmószőnyeg. A virágokkal meg most voltam kint a Millenárison.
Kocsis Nagy Noémi: Ennyire sűrűek az élmények, vagy a sok felhalmozódott élményt ennyi idő alatt tudod feldolgozni?
Gulyás Judit: Az ötletek, miközben valakinek tervezek (részben a saját mintakincsemből, részben a természetből), folyamatosan jönnek. Soha nincs idő mindegyiket kivitelezni, ezért mindig halmozódás van, de azért nem gondolom, hogy mindegyiket érdemes is elkészíteni. Így, mire lehetőség lesz némelyik megvalósítására, már kiérlelődik, az ötletek szelektálódnak.
Gulyás Judit: Fagyos jég-Hullámszőnyeg.
Kocsis Nagy Noémi: Ezek szerint gyűjtöd az anyagokat, fotókat, élményeket, és ha van egy ihleted, s ez találkozik is a megrendelő igényeivel, elkészíted?
Gulyás Judit: Igen, a papírfecniket is elteszem, vagy egy képet, amiben meglátok valamit és a saját fotóim, amiket már eleve úgy készítek, hogy azt tükrözzék, ahogyan én látom a dolgokat.
Kocsis Nagy Noémi: Én arra szeretném ráirányítani az olvasók figyelmét, hogy mennyire komplex munka ez. Hogy a szőnyegeidet nem csak elkészíted, hanem gondolkozol, tervezel, rajzolsz, fotózol, egyeztetsz és utána állsz neki.
Gulyás Judit: Igen, ezt azért nehéz elmondani, mert egy sok évtized alatt kiérlelődött látásmódról van szó, arról, hogy mire figyelsz oda.
Kocsis Nagy Noémi: Természetesen nem a műhelytitkaidat akarom kifecsegni, inkább a munka nehézségeibe és szépségeibe szeretnék betekintést nyújtani az olvasóknak.
Gulyás Judit: Persze, értem. Azt a szemléletet tanítom a hallgatóknak is, hogy hogyan érdemes egy alkotónak ránézni a világra. Szemlélődést, analízist.
Gulyás Judit: Fagyos jég-Hullámszőnyeg.
Kocsis Nagy Noémi: Igen, ez nagyon fontos. Analízis, majd abból az összeállítás, ugye?
Gulyás Judit: Sokszor mondom nekik (a hallgatóknak), hogy a különböző anyagokra is úgy nézzenek, mintha most jöttek volna a Holdról, mert akkor nem lesz előítélet bennük. Erre jó példa az, hogy ha a papírt csak írásra használnánk, akkor ma nem lenne papírbútor.
Kocsis Nagy Noémi: És az előítéleteket a textilnél miben tapasztaltad, tisztán szakmailag kérdezve a dolgot?
Gulyás Judit: Hát akkor csak szövőszéken szőnék, mert azon szoktak. Egy igazi tervező, kísérletező művésznek érzem magam, azaz úgy gondolom, hogy ki kell próbálni mindazt, ami nem megszokott, de ehhez előbb meg kell tanulni a szabályokat, hogy azután felrúghassuk őket!
Kocsis Nagy Noémi: Igen, ezzel maximálisan egyetértek. Mesélj arról, hogy milyen a szövőszéken kívüli munka? Nehezebb ez, mint megmaradni a szerkezet mögött?
Gulyás Judit: Az én technikám, a hand-tufting szövőszék nélkül készül, kereten.
Gulyás Judit: Fekete-fehér szőnyeg modern térbe komponálva.
Kocsis Nagy Noémi: Ez nagyobb szabadságot ad?
Gulyás Judit: A szövőszéken is nehéz szőni, a gobelint évtizedekig tanulja az ember, nagyon komoly koncentrációt igényel, a gobelinszövés nagyon bonyolult. Ezzel szemben a kísérleti textil nagyobb szabadságot ad. Tulajdonképpen minden kísérleti textil, ami szálak szövevényének stabilizálása valamilyen formában. A nemezelés sem szövés. A szabadság önmagában nem jobb vagy rosszabb a kötöttségnél - a textilben. Úgy fogalmaznék inkább, hogy: MÁS!
Kocsis Nagy Noémi: Vagyis összefoglalva: a gobelinszövés nehéz, több évtizedes tapasztalatot tükröz, munkát és kitartást igényel, de kissé korlátozza a lehetőségeket. Ahogy mondtad, hogy egy nap igen keveset lehet haladni vele, mert nagyon részletes és aprólékos.
Gulyás Judit: Más gondolkodást feltételez egy kísérletező művész útja, mintha mindig ugyanazon keretek között gondolkodik.
Gulyás Judit: Biomorf rug, biomorf szőnyegek.
Kocsis Nagy Noémi: Most nézem ezeket az Art deco ihletésű szőnyegeidet, csodálatosak! Még mesélj magadról... Mi az, ami még foglalkoztat?
Gulyás Judit: Az, ami folyton foglalkoztat, ezek a bizonyos fajta szőnyegstruktúrák. Mert ugye vannak a darabszőnyegeim az említett témákkal, de vannak struktúrák, amiket végtelen méretben lehetne folytatni, és ezeknél az izgat, hogy a szőnyeg mindenféle építészeti elemen megjelenhessen. Pl. elindulhatna a padlóról és felfuthatna a falra, vagy miért ne lehetne szőnyeg a mennyezeten is? Persze nyilván vizuálisan indokoltan... Szóval itt is a sémák széttörése izgat.
Kocsis Nagy Noémi: Ha megnézed az építészettörténetet, a modern luxusszállodákat, akár most az araboknál, de a világon mindenhol, a berendezés szerves része a szőnyeg, különben is lelketlen és üres a tér művészeti alkotások nélkül, legyen az régi, vagy kortárs.
Gulyás Judit: Igen, ehhez viszont lelkes és kreatív építészek kellenek, akik ugyanígy látják a dolgokat, hiszen ehhez csak ők tudnak lehetőséget teremteni.
Gulyás Judit: Biomorf szőnyeg.
Kocsis Nagy Noémi: Viszont sajnos nem csak az építészeken múlik, hanem a beruházókon is, mert mondjuk ki - és szeretek a cikkeimben a tabutémákról beszélni -, a beruházók gyakran elzárkóznak az új ötletektől és jól leosztott lapokkal szeretnek játszani... Nem fogadnak el semmilyen új ötletet, ha azt nem a nagyhatalmú art director javasolja.
Gulyás Judit: Igen, sok ilyen küzdelemben vettem részt.
Kocsis Nagy Noémi: Vagyis minden új teret meg kell hódítani, igaz?
Gulyás Judit: Igen, de ez rengeteg energia, a készen kapott dolgok miatt, ezzel szemben, sokszor a kényelem győz.Csapatban sem mindenki akar dolgozni. Ráadásul még a textilesnek is van ötlete? Na ne...!
Kocsis Nagy Noémi: Mesélnél egy kicsit még a Rét-tér projektedről?
Gulyás Judit: Ez azért érdekes, mert papírművészeti vonatkozása is van, ugyanis évekig a Magyar Papírművészeti Társasággal alkottam, amit tavaly felfüggesztettünk, pénz hiányában. Szóval keresek erről fotót majd, mert erről is van egy külön kis katalógus. A lényeg, hogy a rét is egy csomózott szőnyeghez hasonló, mert ugyanúgy fölfele állnak a szálak, csak ahogy járkálunk rajta ösvények alakulnak ki. Ha ezeket megnéznénk, mondjuk légi felvételen, akkor elég érdekes mintázatok alakulnak ki. Ezeket tanulmányoztam és készítettem ehhez merített papírból is plasztikus (hófehér) papírdomborításokat, majd azután kezdtem belenyírni a gyapjúszálakba is. Tehát a természetben a szálas anyag és annak esetleges rendszerei nagyon izgalmasak.
Gulyás Judit: A természetesség csodája.
Kocsis Nagy Noémi: Mesélj a visszanyírásról...
Gulyás Judit: Pont erről meséltem neked, hogy véletlenül jött... emlékszem, ezt elmondtam az első találkozásunkkor a kávéházban is. A vizuális tartalma érdekes, mint ahogy egy festménynél sem az a lényeg, hogy az ecsetvonásokat hogy vitted föl... Ezek azért érdekesek, mert  a papírképeket több évig párhuzamosan csináltam a szőnyegkísérleteimmel, egészen pontosan a doktori iskola alatt! Most már érted…
Kocsis Nagy Noémi: Persze, hogy értem és remélem, hogy az olvasók is értik.  
Szeretnél még valami fontosat elmondani a munkáidról?
Gulyás Judit: Úgy érzem, én most kibeszéltem magam…
Kocsis Nagy Noémi: Köszönöm szépen a riportot és hogy az Artificium olvasói számára válaszoltál a kérdéseimre.
Gulyás Judit: Én is nagyon köszönöm. Jó pihenést, jó éjt! 
                                                                                       Kocsis Nagy Noémi
Ez 1439 embernek tetszik!
Köszönjük!

                                                                                        
Gulyás Judit: Legyezős-napernyős szőnyeg, a japán kultúra ihlete.
ÉLETRAJZ
Gulyás Judit nívódíjas textildesigner, több, mint másfél évtizedes munkássággal és tervezői tapasztalattal alkot újabb és újabb egyedi szőnyegeket. Számos nemzetközi díjjal rendelkezik.
1990-ben diplomázott, majd 1993-ban mesterdiplomázott a Magyar Iparművészeti Főiskola kéziszövő-falikép szakán.
2004-2006 a Magyar Iparművészeti Egyetemen doktoranduszként tovább folytatta kísérleteit az egyedi szőnyegek új formáinak alakításával. Építészeti terekbe nemcsak szőnyegeket, hanem saját nyírású kreatív struktúráival falburkolatokat, faliképeket tervez.
A 100% új-zélandi gyapjúkeverékből, hand-tufting technikával készülő művészi darabjai számos újítást hordoznak. A hagyományos formák mellett a spirál, csigaforma, a hullámvonal, a levél és legyező alakzatokat egyedi stílusban jeleníti meg. Az általa először alkalmazott organikus kézi nyírás (szabálytalan felületek) pedig olyan különleges plasztikát ad a felületeknek, ami a természeti struktúrákat idézi és kifejezetten az ő alkotásait jellemzi.

Gulyás Judit: Fekete-fehér szőnyeges enteriőr.

"Legyezők" kollekciója a körcikk különböző formavariációi révén geometrikus, líraiságuk mégis egyszerre idézi az art-decot vagy a japán kimonók világát. Szőnyegei az építészeti tereket nem uralják, jelenlétük a nyugodt erőt és az eleganciát képviselik.
Mivel nem csak szőnyegtervei egyediek, de a legtöbb alkotásához személyes munkájával (pl. saját stílusú plasztikai nyírás) is hozzájárul, ezért a fotómellékletekben bemutatott munkái szerzői jogi védelmet élvez, vagyis ezek a mintakarakterű szőnyegek csak az alkotó közreműködésével gyárthatók.
Legújabb kutatásai a természet analizálásából születtek: zuzmó, virágszerű biomorf szőnyegek, melyek érdekes, szokatlan formájuk, struktúrájuk ellenére tökéletesen funkcionálnak.
Gulyás Judit: Lakástrend 2011, Veres Péter: Mosoly, arany változat, nevű 2004-es bútoraival.
                                                                                               

DÍJAK
2004 – Magyar Formatervezési Nívódíjpályázat – Magyar Formatervezési Nívódíj

2000 – Magyar Formatervezési Nívódíjpályázat –  a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumának díja
1999 – Magyar Formatervezési Nívódíjpályázat – miniszteri dicséret
1999 – Magyar Formatervezési Nívódíjpályázat – miniszteri dicséret
1998 – Nemzetközi Textilbiennálé – I. Zászlóbiennálé minisztériumi díj
1995-98 – Kozma Lajos iparművészeti ösztöndíj1993 – „Accademia d’Europa” II.díj – Nápoly
1993 – Fiatal Iparművészek Stúdióösztöndíja
1993 – Fiatal Iparművészek Stúdióösztöndíja
1992 – TISCA (francia textilpályázat) I.díj – Párizs

1991 – Fiatal Iparművészek Stúdió ösztöndíja
Gulyás Judit: Kék legyező csodák.

REFERENCIÁK
2010 – Genfi Villa teljes egyedi szőnyegezése

2008 – Váci utcai exkluzív cipőbolt belső terében faliszőnyeg
2005 – számos londoni lakás egyedi szőnyegezése
2000 – a HBW Express Bank vezérigazgatói irodáinak egyedi tervezésű szőnyegei
1999 – a Követeléskezelő Rt. Bank épületének vezérigazgatói és felsővezetői irodáinak egyedi tervezésű szőnyegei
1998 – Parlamenti vezetői irodák függönyei

Gulyás Judit: Szelíd geometria legyezőszőnyeg.


Számos kastélyba, kúriába, igényes kialakítású családi házba tervezett és tervez folyamatosan klasszikus és a legmodernebb trendeket is követő, egyedi szőnyegeit, faliképeit.

Gulyás Judit: Szelíd geometria legyező szőnyegeihez készült vázlatok.

Judit Gulyás, a Hungarian fabric designer, the winner of several international awards, has been making and designing unique carpets for more than 15 years. These carpets of innovative design and high artistic value are fully made of New Zealand combed wool, and are made by hand-tufting technology. Besides traditional shapes, some of her carpets are vortex-shaped, wavelike or fan-shaped. Manual trimming, a unique technology invented by her gives peculiar texture to the surfaces that resembles to the natural structures. Her newest collection called Fans is a geometrical composition consisting of half-circles; their lyrical ambience recalls art deco or the motives of the Japanese kimonos. These carpets do not dominate the architectural spaces; rather, they demonstrate discreet elegance.
www.gulyastextil.com

Ez 1355 embernek tetszik itt a blogon! 


 Copyrigh© 2012.artificium-artis.blogspot.com
 A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések