Gödöllői művészet 1.
Copyright © 2015. artificium-artis.blogspot.com
A cikk semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül
A cikk semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül
A magyar szecesszió gödöllői irányzatáról Petrovics Elek úgy gondolta, hogy a mozgalom megvalósította a kitűzött törekvéseket és egyenértékűvé vált annak nemzetközi formáival, de ugyanakkor megtartotta a nemzeti jellegzetességeket is. Genthon István művészettörténész a századforduló hivatalos stílusának tartotta, de semmiképpen nem látta modernnek, ami mai szemmel nézve is csak részben igaz, mert a szőnyegszövés és a festés módja régi technikákon alapult, de a bútorok, plakátok és enteriőrök abszolút korszerűek voltak.
John Everett Millais: Ophelia (1851-185 |
A magyar szecesszió alapjait az angol Preraffaelita Testvériség (1848) teoretikusai, az Arts and Crafts-ban már említett John Ruskin és William Morris tették le. Megemlítendő még a Preraffaeliták, angol író- és művészcsoport 1848-ban, ami William Holman Hunt (1827-1910), John Everett Millais (1829-1896) és Dante Gabriel Rossetti (1828-1882) vezetésével és azzal a szándékkal alakult, hogy koruk festészetét kivezesse a felületes akadémizmusból. Elméletük szerint a művészet nem csak esztétikai feladatokat lát el, hanem kifejezi környezete társadalmi, politikai és etikai állapotát.
|
Elsősorban az akkor fennálló politikai viszonyokkal szembeni jobbító szándék jellemezte őket. Szerintük a teljes élet a jól megválasztott és örömmel végzett munkával alakul ki, ami boldoggá teszi az embert, az egyetemes Szépség és Igazság érdekében fáradoztak. Úgy vélték, általa kialakul egy organikus szépségszemlélet, amiből az ideális forma létrejöhet. A munka és a szép tárgyak megalkotása összefonódott a középkor-kultusszal, amely szerint az élet és a kézművesség szorosan összefonódik, azaz harmóniában van egymással. Ez az idea a gépiesedő tizenkilencedik század normáival állt ellentétben, amely az esztétikumra romboló hatással volt.
William Morris azt vallotta, hogy a művészet a szép emberi környezet megteremtésének eszköze, hatására megváltozik az emberiség és az emberek mentalitása és szociális felelősségtudata. Úgy gondolta, létrejöhet a tökéletes ember ideálja, amiből kialakulhat a tökéletes ember.
![]() |
John Ruskin akvarellje a Velence kövei műhöz, fotóforrás Prerraffaelit paintings c. blog. |
Lechner Ödön-Pártos Gyula: Iparművészeti Múzeum, 1893-1896. |
Az iparművészeti mozgalom Magyarországon két folyóirat révén terjedt el: az egyik a Művészeti Ipar,
amit az Iparművészeti Múzeum adott ki. Ennek az volt lényege, hogy a
régi magyar művészet formai és motívumkincsének a megismertetésével, a
historizmus szellemében támogatta az iparművészetet. A másik folyóirat, a
Magyar Iparművészet, 1897-től, a szecesszió jegyében hirdette,
hogy fontos fejleszteni az iparművészetet és hasonlóképpen rávilágított
a tervezés fontosságára. Az Iparművészeti Múzeumban
1900-ban nyílt Walter Crane kiállítása, amely hozzájárult ahhoz, hogy a
preraffaelita elvekkel, amit a művész munkássága is képviselt,
behatóbban ismerkedjen meg a közönség. Radisics Jenő, az akkori
igazgató, korábban az 1890-es években több évet töltött Angliában és
később nagyon szerette volna Crane törekvéseit elterjeszteni. Walter
Crane maga is járt Magyarországon, előadást tartott a Lipótvárosi
Kaszinóban és előadásának szövege nyomtatásban is megjelent. Mire a
gödöllői szövőműhely létrejött, a preraffaelita eszmék már elterjedtek
Magyarországon.
The Nature of Gothic in a Kelmscott Press edition. First page of text, with ornamented border. forrás: wikipedia |
A gödöllőiek közül Nagy Sándor
az 1890-es években járt Párizsban és a Julian Academie növendékeként
találkozott a preraffaeliták franciaországi követőinek stílusával, a Rose et Croixel,
a Rózsakeresztes Mozgalommal. Az angol művészek 1850 óta szerepeltek a
francia köztudatban, sokan írtak a francia szimbolista festészetre tett
hatásukról: Baudlaire (1859), Mallarmé vagy Mauclaire (1901).
![]() |
Undi Mariska: A csodaszarvas üldözése |
Nagy
Sándor Párizsban ismerkedett meg Percyval Tudor Harttal, az Angliában
tanuló amerikai művésszel. Együtt látogatták meg az erdélyi Diódon
dolgozó Körösfői Kriesch Aladárt. Bizonyos állandó hatások
érvényesültek a gödöllői művészetben, mint például a környék gazdag
népművészete, a még élő kézművesség és háziipar. Percival Tudor Hart
adta az ötletet Nagy Sándornak, hogy a ruskini-morrisi koncepciót
valósítsák meg. A gödöllői művésztelep céljául azt tűzték ki, hogy az
erdélyi Torontál megyei Németeleméren és Nagybecskereken háziipari
szövetkezetet és szőnyegipari részvénytársaságot hoznak létre. Gödöllőn
megalakult a háziipari jellegű szőnyegszövő, hímző és bőrmintázó iparművészeti telep.
Körösfői-Kriesch Aladár célja a szép környezet megteremtése volt. Munkáit világkiállításokon
ismerték el és díjazták. A közösségben, amelyben dolgozott, a saját
eszményeit és a preraffelita elméleteket próbálta ötvözni és
érvényesíteni. Körösfői nem volt antikapitalista, mint John Ruskin, de a
magyar piacra beáramló müncheni és osztrák gyáripari termékekkel
szemben kívánt fellépni. Hol volt még akkor a huszonegyedik századi
kínai dömpingáru? ![]() |
Körösfői Kriesch Aladár és tanítványai a zebegényi római katolikus templom belsejének falképdíszítése. A templomot Kós Károly és Jánszky Béla tervezte. 1908-1909. |
Mint
a gödöllői művésztelep egyik vezetője, fontosnak tartotta a kolónia
tagjainak elvi közösségét. Fontosabbak voltak számára a morális és
társadalmi szempontok és olykor háttérbe szorult az esztétika. Így
történhetett meg, hogy nem minden Gödöllőn készült mű esztétikai
színvonala egyenletes, ami még Ruskinéknál az Arts and Crafts esetében
másképp volt. Mivel Nagy Sándor a preraffaelitizmust francia
közvetítéssel, a Roset et Croix mozgalmon keresztül dolgozta fel, ezért a
művészt apostolnak tekintette. Az abban az időben Párizsban létrejött Nabis festőcsoport, a Próféták nevet választotta. A művészet hatásába vetett, szinte vallásos hit jellemezte őket.
A művésztelep maga az erdélyi Diódon alakult meg Körösfői-Kriesch Aladár körül, az 1890-es évek második felében.
Ennek tagjai voltak: a vendéglátó Boér család, Edvi Illés Aladár
festőművész, Gruzda János, Körösfői barátja, Tom von Dreger, aki házat
épített Diódon, Percyval Tudor-Hart (1873-1954) és Leo Belmonte, aki a szövőiskola technikai megalapozásában vállalt fontos szerepet (Révész Emese:“Az egészélet szigete”A gödöllői művésztelep (1901-1920) változó megítélése, 2008. 01.20.).
. Nagy Sándor barátai többször ellátogattak Diódra.
1901-ben
Körösfői-Kriesch Aladár már Gödöllőre költözött, a Boér lányok a
szövőműhely miatt költöztek, de a diódi telep továbbra is működött.
Nyaranta azért még jártak Erdélybe, ahol 1912-től a német Ernst
Gorsemann szobrász és a német Hackenmüller festő is dolgozott. Ihlető
forrásuk elsősorban a barátság volt, Erdély szépségeinek a tisztelete és
a nép között élés tolsztoji gondolata.
Körösfői-Kriesch Aladár: Zách Klára. |
A gödöllői művészek közül elsősorban Körösfői Kriesch Aladár és Nagy Sándor működött együtt a torontáli szövőműhelyekkel. Ugyanakkor számos nagy nemzetközi kiállításon is részt vettek, ilyen volt az 1902-es torinoi világkiállítás, ahol Thoroczkai Wigand Ede enteriőrjében Körösfői Kriesch Aladár faliszőnyege lógott. 1903-ban Thoroczkai Wigand Ede és Nagy Sándor közösen rendeztek be egy szobát, mai szóval enteriőrt, Undi Mariska viszont gyerekszobát tervezett megfelelő bútorokkal, amihez testvérei, Carla és Jolán készítették a függönyöket. Az íróasztaltól a díszpárnákig egységes stílusban készült gödöllői enteriőrök szerepeltek a Műbarát, a Műhely és az Iparművészeti Társulat lakberendezési tárlatain és több világkiállításon is, de mostanra valamennyi csupán egykorú fotográfiákból ismert.........Másrészt az enteriőrművészetben és ezen belül bútortervezés területén érvényesült legtisztábban a funkcionalizmus, a tárgyak anyagelvű megformálásának kívánalma. Egyszerűség és szépség jellemzi ezeket a tárgyegyütteseket, amelyek épp a praktikum és esztétikum szintézisének igényéből fakadóan nem a szecesszió szertelen, floreális, hanem a bútortervezés konstruktív felépítésű, geometrizáló glasgow-i és bécsi iskoláihoz kapcsolódnak.Révész Emese uo.
1904-ben
a gödöllőiek illusztrálták Korongi Lippich Elek verseskötetét, amit a
szecesszió vonalkultusza szerint alakítottak ki és állami díjat kaptak
érte.
![]() |
Sidló Ferenc: Danaidák kútja, Budapest, 1933. |
Megjegyzések
Megjegyzés küldése