Könyvbe zárt karácsonyok - Interjú Mészáros Nórával
Interjú Mészáros Nórával
Mi régi ismerősök vagyunk Nórával, hiszen a KREA Kortárs
Művészeti Iskolában grafikus hallgató tanítványom, ugyanakkor ő már végzett
építész is, hiszen a BME Építészmérnöki Karán diplomázott. Régóta kölcsönös a
szimpátia, mert egy nagyon szorgalmas, figyelmes hallgatómról van szó. Külön
öröm volt, amikor Nádasi Krisz író barátnőm felkért, hogy a Könyvbe zárt
karácsonyok kötetről, amelybe számos kortárs író írt, a borító tervezőjével,
azaz Nórával, én készítsem a riportot. Nem hiszek a véletlenekben, csak abban,
hogy a kölcsönös szimpátiákból nagyon jó együttműködések tudnak születni.
A Costa Caféban találkoztunk és egy nagyon jó hangulatú beszélgetés keretében kérdezgettem őt:
KNN. Terveztél már korábban is könyvborítót?
MN. Iskolai feladatként igen. Kathi Zsolt grafikusművész, a
KREA tanára félévi feladatában, egy évfordulóhoz kapcsolódóan kellett könyvet
terveznünk és természetesen borítót is hozzá. Tavaly pedig részt vettem egy
pályázaton, és ennek eredményeként talán jövőre az a megtiszteltetés ér, hogy a
Móra Kiadóval is együtt dolgozhatok majd.
KNN. Hogy kezdődött a munka Krisszel?
MN. Kezdő írók írásait válogatta össze egy könyvbe „Könyvbe
zárt karácsonyok címmel”, ez volt a kiindulási pont.
KNN. Hogy álltál neki a munkának, hogy kezdted el a borító tervezést, mi adta az első ötletet?
MN. Az jutott eszembe, hogyha az ember egymásra rakja a
könyveket, akkor az lehet egy olyan kompozíció akár, mint egy karácsonyfa.
Alulra helyeztem a könyv címét a piros dobozba és a fölé helyezett könyvek mind
kisebbek és kisebbek és ezek jelképezik a karácsonyfát, a szerzők neveivel. A
tetején világít a gyertya, ami felidézheti a karácsonyt.
KNN. Nagyon szép lett a kompozíció, gratulálok. A színválasztást, a tervezés, hogy volt?
MN. Én absztraktabb színvilágot szerettem volna, nem ennyire
egyértelműen zöldnek a fenyőt, de aztán ebben egyeztünk meg Krisszel.
KNN. És illusztrációkat is terveztél a könyvbe, vagy csak a borítót készítetted el?
MN. Csak a borítóra kaptam felkérést. Habár az lenne az
ideális eset, ha a grafikus a könyv borítójára és az illusztrációkra is kapna
megrendelést, vagy legalább jobban tisztában lenne a belső világgal, hiszen
akkor igazán egységében kezelhető lenne a könyv, de ez nem mindig van így az
életben.
KNN. Szívesen indulnál egy ilyen irányba, hogy könyveket borítókat tervezzél? Vagyis mik az alkotói elképzeléseid?
MN. Igen, nagyon örülnék neki, de több ágon is szeretnék
kibontakozni a tervezőgrafikában.
KNN. Rögtön lerajzolod, amit elképzelsz, mint sok más alkotó?
MN. Inkább a fejemben van sok terv álladóan, sokszor egy
ideig várok velük, aztán egyszer csak nekilendülök és akkor egy időre beletemetkezem
a munkába, a megvalósításba. Szóval ezek inkább ilyen periódusok nálam.
KNN. Hogyan kell elképzelnünk egy alkotói napodat?
MN. A munkahelyi és sulis elfoglaltságaimtól eltekintve, illetve
azokat is belevéve, mindig az adott helyzetben bontakozik ki a dolog. Ha elkap
az ötlet, éjjel-nappal csinálom.
KNN. Úgy tudom Nóri, hogy neked építész diplomád is van, a BME Építészmérnöki karán végeztél. Mi volt a diplomamunkád és onnan, hogy jöttél el a grafika irányába, azaz szakra a KREÁ-ba?
MN. A diplomamunkám az volt, hogy Dunaújvárosba terveztem
egy több elemből álló építmény csoportot. A neve „VAS-MŰ” közösségi építmény együttes
volt. Dunaújvárost az ötvenes években építették, egy szocreál építészeti stílusú
belvárosról van szó, ami nagyon jól tervezett és jól élhető terekkel és
közterekkel rendelkezett. Az általam tervezett csoport mintegy húsz építményből
áll, a következő elemekkel: 1. Épületek, 2. Információs elemek (olyan pontok,
amelyek segítenek eligazodni), 3. Utca bútorok (játszóterek, padok és
felpezsdített, rendbe hozott növényzet), 4. Metaforikus elemek, szobrok. Mindennek
az lenne a célja, hogy a rendszerváltást a gyár fennmaradása ellenére megsínylett
város terei és mikroközösségei újra felpezsdüljenek. Az ottani Duna parton van
egy csodálatos, Európában is egyedülálló, acélszobor park, melynek alkotásai is
a Dunaferr (egykori Dunai Vasmű) üzemében készültek. Szerettem volna, ha ennek
a dolognak a szellemisége is beszivárogna jobban a városba, ez se menjen
feledésbe.
KNN. Még milyen szakmai elképzeléseid, kihívásaid vannak?
MN. Mivel Dunaújváros mostani helyzete nagyon nehéz, és a
diplomatervem azért egy elég optimista (és nem biztos, hogy a mostani közegben realista)
terv volt, arra gondoltam, hogy tervezek egy „ellen diplomamunkát”. Ennek az
lenne a célja, hogy bemutassa azt a hipotézist, hogy ha megszűnne a gyár, a
Dunaferr, akkor mi lenne a várossal, hogyan pusztulna le/el az „élet”, hogy sivárosodna
el minden a környezetben és a helyi társadalmi közegben. És így hangsúlyozná a
most még létező értékeket. Ezt szeretném valamikor megcsinálni mostanában.
KNN. Mi a legnagyobb álmod?
MN. Az egyik az, hogy Dunaújvárosban a Kortárs Művészeti
Intézetben kiállítsák a várossal kapcsolatos munkáimat; a diplomatervemet, ezt
az ellentervet és a KREA-ban készített városarculat terveimet.
KNN. Építészetből indultál el és a grafika irányába mentél. Hogy tudod ezt a két nem is olyan távoli szakmát összhangba hozni egymással, hiszen tudjuk, hogy a legnagyobb építészek is mind kitűnő rajzosok voltak, mint Lechner Ödön, vagy Kós Károly, vagy éppen Kozma Lajos, akikről tanultunk?
MN. Most, hogy már két-és fél éve a KREA-ba járok, jobban
össze tudom hasonlítani a két szakmát. Egyik sem több vagy kevesebb a másiknál,
bizonyos szempontból nagyon sok közös pont van, hiszen alapvetően mindkettő
vizuális dolog, de vannak azért különbségek is. Bizonyos szempontból az
építészetet összetettebb dolognak látom, néha ez a sokrétegűség hiányzik
kicsit. Ugyanakkor megint csak bizonyos szempontból a grafikában tetszik az a
szabadság, amit nehéz pontosan megfogalmazni, miben is áll az építészethez
képest, de főleg a suli elején nagyon-nagyon felszabadító alkotói érzés volt.
KNN. Mi az, ami a napi munkában inspirál?
MN. A szűk családom és a legközelebbi barátaim, ami velük és
rajtuk keresztül velem történik, amiket tapasztalok az életben.
KNN. És végül az utolsó kérdés. Mi a legnagyobb álmod az életben?
MN. Azon túl, hogy mindig meg tudjam találni a boldogságot
abban a helyzetben, amiben vagyok, az egyik nagy álmom az, hogy vadon élő
kardszárnyú delfinekkel ússzak. Ehhez szívesen megkeresnék egy ilyen módszerrel
dolgozó új-zélandi kutatónőt, Dr. Ingrid Vissert, nagyon szívesen működnék
együtt vele mondjuk egy nyáron át, akár grafikusként is.
KNN. Köszönöm szépen az interjút és ehhez a sok tervedhez rengeteg sikert kívánok neked!
Kocsis Nagy Noémi
Az alkotó oldalát itt találjátok:
Publio Kiadói oldal 1:
Kocsis Nagy Noémi írói oldal:
107 kedvelés a belső blogstatisztika szerint.
29 megosztás a facebookon!
Köszönjük!
29 megosztás a facebookon!
Köszönjük!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése