Embrace-Átölel: Bölecz Lilla és Duschanek Katalin kiállítás a Palomában
![]() |
Bölecz Lilla-Duschanek Katalin: Embrace kiállítási plakát. |
Copyright©2014. artificium-artis.blogspot.com
A szöveg és a fotók semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
Duschanek Katalin és Bölecz Lilla izgalmas kiállítását nyitom meg ma. Két különböző alkotóművészről van szó, akiknek fiatal koruk ellenére már jelentős szakmai múltjuk van.
Tudatosan választották a lányok a Palomát mostani kiállításuk
helyszínéül, lévén a hely egy sokat ígérő új művészeti és kulturális projekt, a
legfrissebb trendek formálódásának kecsegtető helyszíne Budapest egyik izgalmas
művész negyedében.
Az egy hónapig megtekinthető kiállítás üzenete az egymással való
egyetemes összekapcsolódás, és a női lélek szemszögéből érzékelt befogadó,
reflektáló valóság ábrázolása figuratív képekben.
Ezenkívül, mindkettőjük nem titkolt célja megosztani a
magyarországi közönséggel, a más kultúrák által erősen átitatott tapasztalataik
képekben való lecsapódását. Markáns közös vonaluk a nyitott szívvel befogadni (embrace) az ismeretlent hozzáállás, ami
művészetükre is nagy hatással bír. A két lány több éves mély barátsága és
számos kapcsolódási pontja hozta természetesen az ötletet, hogy egymást
kiegészítő rajzi világuk, különböző stílusú figuratív ábrázolásmódjuk izgalmas
és mély világba invitálhassa a közönséget e kiállítás keretében.
Duschanek Katalin 2009 óta foglalkozik komolyabban festéssel,
miután több, különböző diploma megszerzése elvezette arra az alkotó útra, ahol
most szívesen jár. Az elmúlt kilenc évben több helyen élt, tanult és
dolgozott (London, Párizs, Kairó, Valencia és Budapest) ahol számos alkalommal
állította ki munkáit. Jelenleg Dubaiban lakik és helyi nemzetközi galériákkal
működik együtt. http://www.saatchiart.com/soin
Bölecz Lilla a KREA Kortárs Művészeti Iskola egykori hallgatója is
folyamatosan kiállít 2010 óta. Csoportos és egyéni kiállításokon vett részt
többek között a Szimpla Kert, a KREA iskola helyiségei, az Akvárium
Reklámfesztiválján és a Müsziben 2010-2013 között. Alkotásairól publikációk
jelentek meg a Hg.hu-n, PS Magazinban, a Hellodesignban, a Kreatív Online-ban,
a Design&Design-ban, ahol az Awards of Day-t nyerte meg, vagy az Artificium
blogon, ahol A hónap művésze 7. volt. Most ismét szabadúszó, sokat dolgozik megrendelésre,
illusztrálta Gerda Green első krimijét, a Fény és Förtelmet. Munkái
elérhetők/megvásárolhatóak: www.lillab.prosite.com / www.society6.com/lillabolec
Mielőtt azonban az elemzésekbe belekezdenék, szeretném elmondani,
hogy mindkét művész esetében nagyon sok kulturális vonatkozást találtam, de ha
elsőre azt gondolják, hogy ezek csak kortárs benyomások, akkor az ítélet téves
vagy csalóka. Úgy érzékeltem, hogy ezek sokkal régebbi gyökerű, általánosabb
érvényű, egyetemes, mindannyiunk tudatalattijában lévő emlékek, hatások,
kulturális rétegek.
Vagyis egy-egy hozzáfűzött gondolatomat, nem kell csak feltétlenül
egyikükre, vagy másikukra vonatkoztatni, ugyanúgy érvényes ez is, az is Katalin
és Lilla esetében is. Meglátásaim nem megkérdőjelezhetetlen igazságok, hanem
azt a célt szolgálják, hogy továbbgondoljuk, könnyebben befogadjuk, megértsük
és érezzük, mindazt a sok mindent, amit az ő rajzaik, vagy félig-meddig már
festmények, melyek a világ egy-egy szeletét tárják elénk.
![]() |
Duschanek Katalin: We are. |
Duschanek Katalin több tustoll és akvarell technikával
kevert rajzzal jelentkezik a kiállításon. Az egyik ilyen a „We are” amelynek a Mi vagyunk címet adta a művész. Ezen egy női arc látható, amelyet a
művész finom vonallal húzott meg. A figura teste lavírozott tustoll, az alakot
élesen húzott, mélyfekete szintén tus folt veszi körül, amely sötét és
titokzatos, mint az egyenlítői nyári éjszaka.
A
nő arcának jobb felén, mintha a hajából bomlana ki, egy másik női alak lépked a
vállán hátrafele, az ellenkező irányba. Az alkotó szerint lehet egy elveszett ikertestvér, vagy
lehet önmaga két különböző énje. Erről
a kompozícióról óhatatlanul a Szent Kristóf ábrázolások jutnak eszembe, az a
több évszázados hagyománnyal rendelkező festészeti-szobrászati téma, amelyen
Krisztoforosz a vállán viszi Krisztust.
A
hagyomány szerint Kristóf a harmadik
század derekán Szamóban (Lükia)
adta életét Krisztusért.
Az
útonjárók patrónusáról, akinek képét ma is sok autós és motoros magával hordja,
a Legenda Aurea szerzője rajzolta a legszínesebb képet:
Az
óriás Kristófot az a vágy fűtötte, hogy szolgálatait a leghatalmasabb úrnak
ajánlja fel. Először egy király szolgálatába állt, de mert ez félt az ördögtől,
otthagyta, és az ördög szolgálatába szegődött. Csakhogy az ördög is félt a kereszt jelétől – így jutott el
Kristóf végül Krisztushoz.
Amikor
Krisztust kereste, egy remete azt a tanácsot adta neki, hogy ha Krisztussal
akar találkozni, keresztelkedjék meg és legyen a felebarátai szolgálatára.
Kristóf megfogadta a tanácsot.
Volt
ott egy hatalmas folyó, melyen a zarándokok mindig csak nagy félelemmel tudtak
átkelni. A remete azt ajánlotta Kristófnak, hogy hatalmas erejét itt állítsa az
emberek szolgálatába, azaz ha a folyóhoz érkezik valaki és fél a víz
sodrásától, segítsen az átkelésben. Kristóf megfogadta a tanácsot. Készített
magának egy kunyhót a folyó partján, abban élt, s egy nagy botra támaszkodva
sorra átvitte a folyón az utasokat.
Egy
éjjel úgy hallotta, mintha a nevén szólították volna. Egy szegényes külsejű
gyermek állt kunyhója előtt, és a segítségét kérte. Kristóf szívesen
teljesítette kérését, már csak azért is, mert a kicsi könnyű tehernek
ígérkezett hatalmas vállai számára. Amint azonban a folyó közepe felé tartott,
a teher mind nehezebb lett, mintha ólmot cipelt volna. Csaknem a víz alá merült
a súlya alatt, s minden erejét össze kellett szednie, hogy átérjen a túlsó
partra.
Ott
azután a kisfiú elmagyarázta Kristófnak a keresztség misztériumát, és azt
mondta:,,Ami a válladat nyomta, több volt, mint az egész világ. A Teremtőd volt
az, akit áthoztál, én ugyanis az a Krisztus vagyok, aki a leghatalmasabb és
akinek szolgálni akartál.
És
az Isteni Gyermek jutalmul megajándékozta őt a vértanúság koszorújával.
Katalin képében is valami ilyen
jelképiséget érzek, valami földöntúlit, amit a hordozás terhét ábrázolja, a
lélek terhét, a másik személy problémáinak terhét, egy gyermek problémáinak a
lelkén viselés terhét. Nem szeretek arról beszélni, hogy női művészet, mert
számomra a művészet az mindig az az egységes rendszer, amit ugyanúgy
létrehozhatnak nők is, mint férfiak. Az azonban biztos, hogy ebből a képből a
női lélek és küzdés ereje, annak misztikuma árad. Mert honnan kapjuk az erőnket
a napi küzdelmekhez? Honnan merítünk erőt a továbblépésekhez? Honnan
inspirálódunk újból és újból, ha csalódás ért, ha összetörték a szívünket, ha a
fájdalom ólomsúlyként nehezedik a vállainkra?
Ugyanakkor az átölelés
filozófiája, ami a kiállítás kapcsán a címben is megfogalmazódott az rendkívül
fontos. Fontos, hogy átöleljük a másikat, hogy segítsünk neki a problémákban, hogy
átsegítsük őt a nehézségeken, ennek a képnek a kapcsán is előbukkan. Akár azzal
is, hogy a vállunkon hordozzuk, a másikat, vagy önmagunk problémáit. Tehát ne
csak a terheket cipeljük, magunkét és egymásét, de öleljük át egymást.
![]() |
Duschanek Katalin: Borderline. |
Borderline:
Jelentése magyarul határvonal, határeset. Két arc egy
nem tiszta, szabályos, hanem ide-oda dülöngélő keretekbe zárva. Katalin szerint:
általában azt rajzolja, ami eszébe jut.
Ezen a munkán környezet kicsit
elmosódott, festői, gyors, lefolyós, szinte követhetjük az alkotó kezének
nyomait. Szinte látjuk, ahogy a művész bemártja az akvarellbe, a tusba az
ecsetet és megfolyatja a felületen. Az elől lévő arc még tisztán kivehető, a
hátul lévő arc rémületes, szellem-szerű. Mert mit is jelent a Borderline a
pszichológiai értelmezésben? Borderline Personality Disorder? Jelenthet személyiségzavart, a hangulat
szélsőséges ingadozását, önkárosító tünetekkel és kínzó érzelmi állapotokkal.
Valamint az én-identitás instabilitásával is jellemezhető súlyos
személyiségzavart. Ez főként a neurózisokra és a szociális fóbiákra, leggyakrabban a depresszióra jellemző-
írja róla a szakirodalom.
Hogy miért fontos ez? Miért
fontos ezzel foglalkozni, hogy tudatos-e a témaválasztás vagy véletlen, hogy a
művész erről rajzolt, képet írt, festett? Manapság, amikor annyi a lelki
betegség fordul elő, vagy az orvosok is pirulákkal gyógyítják a lelki betegek
tüneteit és nem tánccal, varázslattal, közösségi foglalkozásokkal, mint a régi
korokban, akkor nagyon fontos ezeknek a dolgoknak a képekben való kibeszélése. Megmutatása,
a problémák feloldása, velük való szembenézés.
![]() |
Duschanek Katalin: Shadow. |
Shadow:
árnyékot, homályt, sötét részt, árnyékképet,
szellemet, kísértetet és állandó követőt is jelent. Mit is látunk? Egy arc,
amely teljes egészében kibontakozik a homályból, haja kontyban, borzosan a
fejtetőn, mögötte viszont egy másik arc bontakozik ki kisebb változatban. Amíg
az egyik arc derűsebb, bizakodóbb, nyíltabb tekintetű, addig a másik, félelmet
keltő, árnyékos szemű. Ez az a lény, aki követ minket, aki mindig ott van
velünk, mellettünk, felettünk, alattunk? Bizonyára. Ez az a szellem, akitől nem
tudunk szabadulni, csak maximum kordában tartani őt.
![]() |
Duschanek Katalin: Glow. |
Glow:
azaz izzás.
Technikája lavírozott tus, akvarell, toll.
Az egész kompozíción egy nagy feliratot látunk WORTH, ami értéket jelent főnévi
értelemben.
Első benyomásom a képpel
kapcsolatban a gyorsaság, a sebesség volt, bármilyen érdekesen hangzik. A
gyorsan meghúzott vertikális és horizontális vonalakról az ide-oda cikázás jut
eszembe, ami a művész kiegészített tus és akvarell lavírozással és megpettyeget
olyan fröcskölés-szerűen, mint az action painting művészek munkáin. Mi is az
állandóság a napi alkotói izzásban? Az ide-oda rohanásban? A felfokozott
életben? Az őrült sebességben? A művész költöző életstílusában? Az érték! Az
örök állandóság, az érték az, amit magával visz, és amit mindenhol ki tud
bontani, amit magába szív, amit magából kiad. Önmaga is gazdagodik és másokat
is gazdagít általa.
![]() |
Duschanek Katalin: Regular Guest. |
Regular
Guest: Szabályosan érkező vendég? Időben érkező vendég? Egy
újabb két emberi alakban jelentkező kompozíció, egymás mellett. Nemük, koruk
beazonosíthatatlan. Lehetnek ugyanúgy csecsemők, mint ahogy középkorúak, vagy
idősek is. Ez itt nem számít és lényegtelen is, a hangulat szempontjából. Vagy
csak érzésekről van szó, homályból kibontakozó emberi figurákról, amelyek
ugyanúgy eltűnhetnek a ködben, mint ahogy előjöttek?
![]() |
Duschanek Katalin: Syrius. |
Syrius:
A cím alapján
két dolog jutott eszembe, azon túl, amit ábrázol.
A bolygó és legendás magyar
rockzenekar a hetvenes évekből, a Syrius. Ami a bolygót illeti ezt írja róla
egy csillagászati vonatkozású cikk: A Föld egén a Nap után a második legfényesebb csillag a Szíriusz. A Nagy
Kutya csillagkép alfáját téli estéken szabad szemmel is könnyen
megpillanthatjuk, amint alacsonyan jár a déli horizont felett. A tőlünk
mindössze 8,6 fényévre lévő, két naptömegű, kékesfehés Szíriusz körül egy
nála sokkal kisebb fehér törpe, a Sirius B kering.(Origo, 2005.12.20)
Katalin képére rátérve: az egyike
a legjobb, legeredetibb tustoll rajz, ami eléggé elkülönül a többi munkától
stílusában. Nézegetése közben, retró hangulatban voltam és a nagyszerű Syrius
zenekar számait hallgattam, amely a korai hetvenes években a legeredetibb,
legújszerűbb hangzású, egyetemi klubokban fellépő együttes volt. Leszámítva egy
ausztráliai koncertturnét és nagylemezt, itthon alig jutottak lehetőségekhez. A
hatalom ellehetetlenítette őket, s egy magyarul kiadott lemezen kívül az
életművet csak töredékekből sikerült összeállítani, kiadási jogaikat japánok
vették meg.
Katival kapcsolatban viszont arra
gondoltam, mennyivel szabadabb életet élhet ma egy fiatal művész. Sokkal jobb,
hogy úgy dönt itt, vagy ott él és bármikor tovább utazhat. Élete helyszíne
jelenleg Dubai. Utazásai során kultúrákkal, új emberekkel, benyomások érik nap,
mint nap, a szeme kinyílik a világra. És az internet segítségével még
kapcsolatot is tud teremteni bárkivel. A Syrius című rajza misztikus,
hangulatában régi fotók nyomait érzékeljük, emlékeket a múltból, a nudizmusnak
hódoló aktokat a nyári napon, a tengerparton. Vagy a hetvenes évek nagy, csíkos
kalapjaiban és óriás virágmintás ruháiban, szoknyáiban sétáló nőket. Érdekes a
művész még meg sem született a hetvenes években, mégis rajzaiban visszahoz
valamit abból a korból. Talán szülei emlékei inspirálták
tudat alatt?
![]() |
Bölecz Lilla: Triptichon, Harcos, Hullarabló, Utolsó fejezet: A szerződés. |
Bölecz
Lilla képei
Lilla képei teljesen más világ, meseszerűség, a misztikum,
mitológia, magyar és távoli, keleti kultúrák kereszteződése. És van benne
valami az ősmagyar sámán világból is. Ezt azért tudom ilyen biztosan, mert én konzultáltam
a szakdolgozatát. Abban Jankovics
Marcell olyan rajzfilmjeiről írt, mint a János vitéz, a Fehérlófia, az Ének a
Csodaszarvasról, azok magyar mitológiai vonatkozásairól, az őstörténetről és az
abban előforduló misztikus lényekről.
Ugyanakkor írt a japán rajzfilmművészet nagy öregjéről Miyazaki
Hayao-ról, s az ő mindkettőnk által annyira szeretett a Chihiro
szellemországban című csodálatos alkotásáról, amely kapcsán bőségesen elemezte
a japán mitológiai vonatkozásokat.
Kezdjük talán a legfontosabbal,
Lilla Triptichonjával, ami három részből áll.
A harcosból (1.), a hullarablóból
(2.), a szerződésből (3.).
1.Harcos: A harcos egy hosszú fekete hajú, indián külsejű férfi. Arca
előtt maszkot tart. Sárga felhők között áll és körülötte piramis alakú,
medúzaszerű lények úsznak. Mindegyik medúza-piramison egy szem van, amelyik
figyel. Lelkek? Szemek? Isten szeme motívum? Mindkettő lehet, a megoldás
mindenképpen titkokat rejt.
2. Hullarabló: (The bodysnatcher). Egy rókaképű sötét alak, aki olyan,
mint Anubis kutya az Egyiptomi Birodalomban, elrabolja a szegény lány halott tetemét.
Kezeivel-lábaival átöleli, magához ragadja őt a túlvilágra, aki hiába próbál
szabadulni a szorításból, nem sikerül neki. Hátul mintha lángnyelvek, vagy a
tűz körül rituális táncot járó sámánok volnának, figyelnének.
3. Utolsó fejezet-A szerződés (The Last chapter- A szerződés) Egy
titokzatos, sárga levelű fák között, erdőben? Az éj leple alatt? Éjjeli bagoly
jelenlétében? Szövetséget kötő, térdelő párt láthatunk. A mellettük növekvő fák
gyökerei halálfejekből, koponyákból nőnek ki. Ezek az Őseik? A bagoly a
bölcsesség jelképe: Athéné vagy Minerva? A fiú arca félelmetes, tekintete
szigorú. A szerződés szerint egymás testébe, szívébe nyúlnak. Kettejük közül
mégis a lány szívbemarkoló mozdulata félelmetesebb. Ömlik a vér körülötte.
Lilla anélkül, hogy ismerte volna egy ógörög mitológiai ábrázolást alkalmaz,
mely hasonló volt az ősmagyarok vérszerződéséhez.
Az Origin, azaz Eredet egy két részre osztott kompozíció. Amolyan szerelmi ikon-féle,
ha a szerelmet is egy bizonyos vallásnak tekintjük, aminek a rajongása és a
fanatizmusa olykor felér a vallási áhítattal. Egy párt látunk, két különálló
szigeten, a lány az unikornissal az éj tengerén úszik a saját szigetén, felette
világít a Hold, a fiú a világosság tengerén úszik, egy farkas kutyával kinek
szintén szarva van, s feje felett a Nap ragyog.
![]() |
Bölecz Lilla: Origin, Eredet. |
Szigeteik, amelyeken egymáshoz
közelítenek darabjai összeilleszthetőek. Mivel Lilla most nem fekete-fehérben
és annak árnyalatiban gondolkozik, felhívnám a figyelmet a lila szín kifinomult,
sokrétű használatára, amit kontrasztba állít a különféle sárgák letompított
változataival. A lila a szellemi érettség, emelkedettség a magasabb szférákban
való lét, a hit, a vallás színe. A két ember tengereinek a lilái középen
összekeverednek, mint amikor két folyó folyik egymásba, összeolvad.
Szerelmük fája, virága, mely
ebből az összefolyásból, olvadásból emelkedik ki, kis lényeket, virágokat hajt
ki, amelyek lehetnek az ő utódaik. Mint Ádám és Éva esetében, az emberiség első
párjánál, minden szerelemben adott, megvan a lehetőség, hogy nagy családok,
generációk teremtői, létrehozói legyenek. Minden szerelmes ember, ha boldog úgy
képzeli, hogy csak ő és a társa létezik az univerzumban, hogy ők a
legcsodálatosabb pár a világon. S ez így
is van rendjén! A lilákat kiegészítő sárgák, letompított, már-már okkeres változatai, a
régi papírokat és családi krónikák juttatják eszünkbe.
Deer
unicorn
![]() |
Bölecz Lilla: Deer Unicorn. |
Ehhez kapcsolódóan beszélhetünk az
Unikornisról, ami a másik képen is előfordult, erről a misztikus lényről, aki
itt egy rózsalugasban hever, s az egész kompozíció rózsás keretbe foglalt. Színvilága
barnás-sárgás, egészen halvány lila hatásokkal, mint az Arts and Crafts
alkotóinak munkáin.
Az unikornis görögül monocérosz a
ló alakú mesés állat, akinek rendszerint lófeje, fehér, ló teste, őzlába és
oroszlánfarka van. Ezen az ábrázoláson Lilla unikornisa még nem oroszlánfarkú,
de ha kölyök unikornisként tekintünk rá, még bármi megtörténhet. Legfőképpen,
mert a művész fantáziája végtelen. Ennek a mesés állatnak a szarva fegyveréül
szolgál rendszerint.
Hazájának Indiát vagy Afrikát
tartják. Már az ókori íróknál is feltűnt, például Arisztotelész, Pliniusz és
Aelianus műveiben. Egyes utazók például Katie, Rippel, vagy Fresnei Müller,
akik Fokföld felől, míg mások, akik Numíbia irányából haladtak előre Afrika
belsejében felfedezéseket tenni, egyszarvúkat ábrázoló sziklarajzokat találtak.
Ókori eredetű hiedelmek szerint
szarvának pora minden méreg hatását közömbösíti, de az állatot csak úgy lehet
elfogni, ha egy szűz leányt fektetnek le az útjába, az unikornis előtte
letérdel, és az állat ölébe hajtja fejét megadó mozdulattal. Hosszasan lehetne
sorolni, azokat a középkori kódex és szövött kárpit ábrázolásokat, amelyek egy
zárt kertben, úgynevezett Hortus Conclususban mutatják be a heverésző
unikornist. Lilla ennek a nemes hagyománynak a folytatója. Továbbviszi ezt a
több ezer éves ábrázolás típust, hogy a téma rajongói, különösen a gyermekek,
vagy a gyermeklelkű felnőttek, akik még közel vannak, a lelki tisztasághoz örüljenek
neki és akár pólón, párnán, vagy okos telefon hátlapon viszont lássák, ahogy
Lilla sok kompozíciója esetében már ez megtörtént.
Thera
![]() |
Bölecz Lilla: Thera. |
Therán a Kikládikus szigetcsoport
legdélebbi szigetén, az Égei-tengeren folytatódnak a barok című kompozícióból
megismert szerelmespár újabb kalandjai. A Dél-égei Vulkanikus Ív vulkáni aktivitása
körülbelül három-négy millió évvel ezelőtt kezdődött, Théráé azonban csak
kétmillió éve. A Santorini nevet, amely Szent Irénre utal a Latin Császárság
idején a XIII. században kapta.
Előző nevei Kallistē (Καλλιστή, „a legszebb”), Strongylē (Στρογγύλη, „a kör alakú”), vagy Thera. (Wikipedia)
A szigeten bolygónk egyik
legnagyobb vulkánkitörése zajlott le: a minószi kitörés (melyet néha thérai
kitörésnek is neveznek) 3600 évvel ezelőtt, a Minószi civilizáció csúcspontján
következett be, ami több száz méter vastag vulkáni hamu üledéket hagyott maga
után. A cunamival közvetett
módon hozzájárulhatott a 110 kilométerre délre fekvő Minószi civilizáció
összeomlásához. Van egy másik népszerű
elmélet, mely szerint a thérai kitörtés az alapja az Atlantisz legendájának. Több tudós gondolja úgy, hogy a
Szantorini egyik ókori kitörése eredményezte Egyiptomban a bibliai Exodusban (Kivonulás Egyiptomból) leírt tíz csapást, a háromnapos
sötétséggel együtt. Akkoriban még aktívabb lehetett a vulkán, mint ma, és elég
erős, hogy annyi sötét korom- és hamufelhőt okádjon ki, ami egészen Afrikáig
befedte az eget. A Szantorini elnevezést a velenceiek adták a XIII. században,
1759-ben oszmán uralom alá került és 1830-ban került megint Görögországhoz a
szabadságharcot követően. (Wikipedia)
Lilla thérai lányának rajzán,
megjelenik egy hosszú szőke hajú vízi sellő, aki egy tengeri szörny hátán
lovagol, vagy szörnyegel? A háttérből, a hegyek alól, felől lovagol a mindig
felbukkanó szerelmese, a titokzatos fekete hajú herceg, aki tán a lány
megmentésére siet.
A környezet szintén történelmi, antik templomok a hegyen, s alatta régi szerelmespár, akik egymást keresik folyton. Az egyik menekül, a másik követi, nem tudnak egymás nélkül létezni, mert kettejük találkozása örökre szól, melyet a történelem viharai sem tudnak szétrombolni. A lány kissé csodálkozva néz a fiúra. Az egész látvány nagyon romantikus és mesébe illő. A történet szálai napjainkig érnek.
És végül, de nem utolsó sorban a Bubi a halfarokban végződő lény,
aki valójában egy lány. Vízi lány, sellő lány, aki egy burokban alszik a
vízben. Minden gyönyörű türkizkék és zöld, ahogy álmainkban a tiszta vizet
elképzeljük. Emlékeznek még Vízipók csodapókra? Neki volt ilyen légbuborékja,
abban lakott a víz alatt. Ez az állapot a minden élet kezdetére, a magzati
állapotra utal, mellyel körbevesz bennünket az anyai melegség és magzatvíz. A
lány burka felett tavirózsák levelei díszelegnek, melynek szárai mélyen a víz
alatti világban gyökereznek, mert minden vizek alján föld is van. Fentről benyúl egy titokzatos kéz is, ahol a víz
kettéválik és betör rajta a fény. A lányt akarja kiemelni, megmenteni? Nem
tudjuk.
A környezet szintén történelmi, antik templomok a hegyen, s alatta régi szerelmespár, akik egymást keresik folyton. Az egyik menekül, a másik követi, nem tudnak egymás nélkül létezni, mert kettejük találkozása örökre szól, melyet a történelem viharai sem tudnak szétrombolni. A lány kissé csodálkozva néz a fiúra. Az egész látvány nagyon romantikus és mesébe illő. A történet szálai napjainkig érnek.
![]() |
Bölecz Lilla: Bubi. |
Összességében és zárásként a két
művész Duschanek Katalin és Bölecz Lilla műveiben mást-mást vélek felfedezni.
Kataliné nagyon szellemi-lelki problémákat feszegető izgalmas világ, amit áthat
az utazások, a különböző tapasztalatok, a tanulmányok és olvasmányok
benyomásainak kivetülése. Az aggódás és a problémák megoldásának folytonos
vissza-visszatérő lehetősége. Ugyanakkor felkavar bennünket és további
gondolatokra sarkall.
Bölecz Lilla művészete inkább
álomszerű, gyökerei a több ezer éves kultúrához nyúlnak vissza szintén. Ugyan a
mában él, de munkáival összeköttetést tud teremteni a múlt legendái és napjaink
problémái között. Elvarázsol és megnyugtat.
Sok női alakban mintha őt vélnénk
felfedezni, de így ebben a formában, leegyszerűsítve nem lenne igaz. Sokkal több van benne, mint amit elsőre
látunk.
A két művész munkássága között
van átfedés abban az értelemben, hogy mindketten valóban a világot ölelik
magukhoz és saját-saját női/emberi mivoltukban élik meg a mindennapjaikat, mind
kulturális, mind szellemi, mind testi-lelki szempontok alapján. Hosszasan
lehetne még elemezni munkáikat, de tudom, hogy a közönség türelme véges. Ezért köszönöm
szépen a figyelmet!
Kocsis Nagy Noémi
Budapest, 2014. április 17.
Ez 162 embernek tetszik itt a blogon!
7-en osztották meg a facebookon!
Köszönjük!
Ez 162 embernek tetszik itt a blogon!
7-en osztották meg a facebookon!
Köszönjük!
Megjegyzések
Megjegyzés küldése