Molnos Péter Scheiber Hugó Festészet a jazz ritmusában
Molnos
Péter
Scheiber
Hugó
Festészet
a jazz ritmusában
Scheiber Hugóé a
magyar festészet történetének talán legmegosztóbb, legellentmondásosabb
megítélésű életműve. Míg a műgyűjtők és a kiállítás látogatók körében évtizedek
óta töretlen siker övezi, addig a művészettörténészek legtöbbje fanyalogva
közelít hozzá: az olcsó hatáskeltés, a tetszelgő bravúrfestészet mesterének
tartják, vagy egyszerűen csak zavarban vannak képei előtt.
Az igazság
azonban az, hogy mindeddig esély sem volt arra, hogy hiteles ítéletet mondjunk
róla.
![]() |
Scheiber Hugó portréja. |
Scheiber, saját
bevallása szerint, több mint tízezer képet festett. Az ő művei képviselik a
magyar modernizmust a legtöbb hazai és külföldi gyűjteményben. Ötször vagy
tízszer több alkotása fordult meg az elmúlt két évtizedben a világ aukcióin,
mint híresebb és elismertebb kortársainak, Bortnyiknak, Kassáknak és a magyar
avantgárd többi kiemelkedő alakjának. Képeinek jelentős része elpusztult vagy
elkallódott, zömük ma is külföldön lappang. A húszas években Berlinben
rendezett kiállításainak anyagai, az 1927-es New York-i és az 1933-ban,
Marinetti által rendezett római bemutató képei eltűntek a szemünk elől. Fotó is
csak elvétve maradt utánuk – egy-két fekete-fehér reprodukció alapján sejtjük,
hogy mi várhat még ránk. Ráadásul közel negyven éve folyamatosan áramlik ki
Magyarországról a Scheiber-életmű. A szocializmus évtizedei alatt a gyorsan
kapcsoló nyugati műkereskedők szinte iparszerűen szállították el a nemzetközi
modern irányzatokkal konvertibilis, de itthon lebecsült alkotásait, manapság
pedig a külföldi gyűjtők vásárolják fel legszebb festményeit.
Scheiber ontotta
magából a képeket: korabeli cikkekből és még élő szemtanúktól tudjuk, hogy a
szó szoros értelmében, egyszerre két kézzel rajzolt és festett. Mintha örökké
sürgette volna az idő. Időről-időre felcsillant előtte a világsiker esélye,
mégsem tudta kiverekedni magát Kertész utcai apró lakásából, melyet két
lánytestvérével kellett megosztania. Szerencsésebb kollégáival ellentétben
sosem házasodott meg, így egy tehetősebb családból származó társ sem
segíthetett rajta az egzisztenciális csapdából való menekülésben. Fillérekért
szórta el műveit, így örökké, a lehető leggyorsabb tempóban kellett dolgoznia,
hogy napi betevőjét előteremthesse. Örökös haknizásra kényszerítette a fejletlen
magyar művészeti mecenatúra. A gyors kézzel feldobott, riporteri fürgeségű,
plakátszerű dekorativitással ható művek váltak stílusának legfőbb jellemzőivé.
Pedig Scheiber
nem csupán a jazzkorszak mondén világát megidéző, mellbevágóan látványos,
kaleidoszkópszerű kompozíciók festője. Molnos Péter 516 oldalas, több mint 410 műtárgy-reprodukciót és 230 dokumentumfotót
tartalmazó, korabeli cikkek, levelek és visszaemlékezések százait felvonultató
kötete végre esélyt kínál arra, hogy hiteles képet kapjunk a teljes életműről.
A bemutatás, a történet elmesélésének dramaturgiája segít eligazodni a
tengernyi alkotás között, miközben kijelöli a fontosabb hangsúlyokat és rangot
ad a kivételes remekműveknek. Azoknak, melyeket a magyar festészet egészében,
sőt a nemzetközi kontextusban is kimagasló hely illeti meg.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése