A Karakteres őrület kiállítás plakátja,
© Panka.
Karakteres őrület címmel nyílt
meg 2013. május 5-én Karácsonyi Anna, Panka kiállítása a Kandalló Kézműves
Pubban. A terasznyitóval egybekötött tárlat, a fiatal grafikus első önálló
szakmai bemutatkozása, ahol a rajzain kívül, saját készítésű szatyraival és
bögréivel is találkozhatott a közönség, akik meg is vásárolhatták és
vásárolhatják ezeket. A hangulat nagyon jó és családias volt, eljöttek a régi
barátok, családtagok, házi készítésű pizzát ettünk és finom borokat ittunk a köszöntő
után. A visszajelzések szerint mindenki remekül érezte magát.
Panka: Hello és köszi és puszi.
A megnyitó szövege és a
művészről íródott cikk, több éves beszélgetés és levelezés eredménye, vizsgák,
amelyeket nálam tett le sikeresen és kiállítások, amelyek kapcsán
beszélgettünk, munkáról, szakmai hozzáállásról, életről, halálról, érzésekről:
pozitívakról és negatívakról, álmokról, célokról, örömökről. Ebből állt össze
az anyag, amit az Artificium olvasói elé tárunk most. Karácsonyi Anna, Panka kis kora
óta rajzol, természetesen annak rendje és módja szerint indult gyermekrajz
versenyeken, majd rajz fakultációra járt a váci Madách Imre Gimnáziumba. Minden
elképzelhető hagyományos grafikai technikát kipróbált ott, mint rézkarc,
hidegtű, nyomtatás, szabadban való festés, ami meg is mutatkozik mostani
művein. Később jelentkezett az Apor Katolikus Főiskolára Vizuális nevelés
tanárnak, ahova 2005 és 2008 között járt. Tanulmányait utána, vagy szinte
párhuzamosan a modell és divatiskolában folytatta, díszlet és jelmeztervezés
szakon 2007 és 2009 között. Azonban ez már kicsit sok volt neki, mert elég
megterhelő volt a két oktatási intézmény egyszerre. Közben akkori barátja révén
betekintést nyert és szakmai ismereteket szerzett a nyomdatechnológiában.

Panka: Tornazsák-lény.
2009-től jár a KREÁ-ba (KREA
Kortárs Művészeti Iskola). Kedvenc és szerinte jól sikerült feladatai közül
szívesen említette meg az arculattervezést és a Budapest arculatot. Herbszt
László grafikusnál a cd tervezésről beszélt, vagy a POS kampányról, amelyben
tanára Darázs Bódog szakmai tanácsait követte. Vagy mesélhetnénk még a Baba
termékcsaládról, amit szintén Darázs Bódog irányításával készített, vagy az
étterem arculatot Gosztom Andrisnál. Mivel a Cartoon Networkön nőtt fel, mindig
szerette a rajzfilmeket, mindjárt kiderül, hogy ez legutóbb, hogy nyilvánult
meg nála. 2010-ben alakult a Visuarts, aminek ő az egyik tagja, Rácz Böbi a
másik. Társával közös munkájának a lényege az volt, hogy nem kell modellnek
lenni valakinek ahhoz, hogy szép és igényes megjelenésű legyen. Kollégájával
elkészítették a jelentkezők sminkjét, a haját, személyre szóló tanácsadás után,
szépen elrendezett fotókat alkottak a modellekről.
Panka: Pöttyös-csíkos nyuszi.
Panka szakmai sokoldalúsága
abban nyilvánul meg, hogy grafikákat is készít, fest is, szép és hordható
táskákat varr, bögréket fest és rajzol, na és fotózik. A fényképezés számára
képalkotás és minden az alkotás körül forog a fejében, éjjel és nappal erre gondol,
hogy hogyan és mit tudna átalakítani, lerajzolni, szétbontani és újjáépíteni. Nem
is tudom, hogy nem robban szét a feje a sok kreatív gondolattól? Nálam írta a
szakdolgozatát, szakmai-grafikai segítséget Nagy Péter nyújtott neki. Igazán
izgalmas volt a téma, kezdve a rajzfilmkészítés különböző műfajaitól, a
papíranimációktól kezdve, a gyurmafilmen át, a homokanimációig mindenről írt,
de legfőképp Genndy Tartakovskyról, aki a Pindúr Pandúroknak, a Dexter
Laboratóriumának és az utóbbi időben a Hotel Transylvániának a készítője. Maga
a dolgozat sem volt átlagos, érdekes kemény kötéses borítójával, különös
alakjaival, a korábbról gyűjtött klasszikus, harmincas évekbeli Walt Disneyis
rajzfilmfigurákkal és a maiakkal. Most kiállított rajzai is egyedi teljesen
más, a megszokottól eltérő, karakteres bolondok, vagy őrült lények, vagy nem is
tudom, minek nevezzem őket …

Panka: Trilla.
Vannak a kiállításon, a
KREA figuratervezési feladatai között olyan alakok, akiknek virágos és gülű a
szeme, kék az arca és akinek fejét falfirkák veszik körül. Találkozhatunk egy
nyúllal, aki tustollal készült, csíkos is, pöttyös is és meglehetősen vidám,
mint gyermekkorunk szalmával kitömött klasszikus játékai. A nyúl lelépni
látszik pacás és ázott papír hátteréről, azt várjuk tőle, hogy leugrik közénk,
vagy beszalad egy mesébe illusztrációnak, hogy a gyerekeknek örömöt szerezzen. A kiállításon láthatunk egy
zöld tornazsákot, aki első ránézésre, csak egy sima tornazsák, de ha jobban
megfigyeljük egy sokszemű lény lábakkal. Megy felfelé a hegyen, mialatt
kacskaringózó virágok állják az útját. Akasztója, mellyel „rendes esetben” a fogason
szokott lógni, kérdőjelként kunkorodik, merre és hogyan tovább?
Panka: weather man.
Vagy itt van a másik a Tintakék
és sárga csőrű, szárnyú madár. Olyan a rajz, mintha hálóba ragadt papírkivágás
lenne, de egyben élő is, ahogy a madárka kitátott csőrrel, vidáman dalolászik.
Szemei amelyből kettő van egy oldalon, egy nagyobb és egy kisebb, kunkori
pillákkal büszkélkednek. Szájából trilla gyanánt hangjegyek potyognak ki,
amelyek össze gyűlnek a kottalapokon. Szinte halljuk a csicsergését. Hogy hány
zeneszerző gyűjtött így dallamvilágot, nem tudjuk, de a grafikusokat, festőket
s így Pankát is megihlette.
Panka: Háborgó tengeren.
Régi, nagy kedvencem a weather
man, az időjárás jelentő, vagy időjós, akinek egyik szeme mosolyog, és ott van
benne a napsütés, másik meg rémülten néz és szemében vagy szomorúság, vagy eső
tükröződik. Szája vízszintesen és függőlegesen bordázott, borostás állas
arcával felénk fordul, miközben háta a munkától megfáradt és görbe. Sovány
lábain nehezen tartja gondoktól terhes testét és fejét, hogy mit fog a tévében a nézőknek
mondani, ha vihar, vagy napsütés közeleg? A hullámkarton háttérre, mint a
televízióban odavetítik mögé a napsütést, miközben a nagy szürke felhőből kövér
cseppekben esik az eső.
Panka: Gombolyag cica.
Panka Bogárszemű, körformájú
macskája egy kiváló példa a kollázs-montázs technikára, vagyis, hogy
ilyesmikkel kezdi a munkát, amit gépben, grafikai programokkal fejez be.
Megrajzolja, kivágja, megragasztja, aztán még utómunkálkodik rajta egy kicsit.
Ennek a macskának a farka kötött sálként vidáman kunkorodik lefelé, mert a
rajzokon, ahogy az illusztrációkon abszolút minden lehetséges.
Panka: Buszra várva.
Pizsama-szerű kezeslábasát
magán felejtett, elhízott öregasszonya dühöngve várja a buszt, az eleredt
havazásban. Száját nagyra tátja, mint a kisgömböc, talán be akar minket kapni. Mindannyian
ismerjük ezt a karaktert, aki ahova megy ott rossz hangulatot áraszt,
panaszkodik, méltatlankodik A vénasszony arca elégedetlenségről, a helyzete
felett érzett szörnyű igazságtalanságról, sérelméről árulkodik. Ugyanakkor
teste folyamatos táplálásáról nem felejtkezett el, ahelyett, hogy szellemével
tette volna ugyanezt.
Panka: Drastic puttó.
Panka Drastic puttója egy kissé
öntelt, nem túl kedves, gyermekarcú, de a rockerságba és városi létbe belefáradt
angyal. Másik nagy kedvencem a körformába rajzolt, tustoll vitorlás a háborgó
tengeren. Régi hagyomány a tondóba szerkesztett, festett kompozíció, mindig más
és mindig valami különös régies hangulatot árasztanak az ilyen rajzocskák.
Panka: Kisvárosi este.
Nagyon szeretem tustollal
rajzolt esti sötétségbe burkolózott városát. A város azonban nem úgy sötét,
ahogy mi gondoljuk, hogy félelmetes lenne, vagy nem olyan, mint az
agyonvilágított metropoliszok, ahol folyton nyüzsög az élet. Ez egy romantikus,
régi, magyar kisváros klasszikus templomtoronnyal, egymásba kapcsolódó lágy
felhőkkel, amik között kör alakban, mint egy elhúzott függönyön kilátunk a
csillagos égre. Olyan ez, mint egy színházi díszlet, vagy Panka gyerekkorának
színhelye Vác. „Messze ringó gyermekkorom világa”-ahogy Radnóti mondaná.
Panka: Plüssbarátok.
Itt vannak a gyerekjátékok, a
Mackófejű plüss, akinek lyukas orra a háttér maga, a következő a Majomfejű
plüss, akinek ferde a szája, a harmadik az Oroszlánfejű plüss. Együtt ülnek,
nézelődnek. Várják a kis gazdijukat haza. De, hogy mit csinálnak ők együtt azt
nem tudjuk, mert a gazdátlanul hagyott plüssök mindig önálló életet élnek és
hogy szőrös barátok az biztos.
Panka kiállításmegnyitó fotó 2013. május. 5., a Kandalló Kézműves Pubban, fotó: Mike Capsaicin.
Panka munkáiból, mint a
rajzfilmkarakterekből folyamatos humor árad, nevetésre és jókedvre derítve
minket, miközben tustoll és vegyes technikás rajzai világos társadalomkritikák,
amelyek görbe tükröt tartanak az emberi típusok elé, grafikai egypercesei
tudósítanak a világ jelen állásáról. Panka látszólag könnyed, humoros, laza, de
ugyanakkor mélyen emberi, érzékeny, fájdalmait, nehézségeit, problémáit nem
vetíti ki ránk, hanem iszonyatos mennyiségű alkotó energiával vezeti le. Zenét
hallgat, és ezerfelé szikrázik az alkotás minden területén, ami úgy vonzza az
embereket, mint az esti lámpa a kis rovarokat, vagy ahogyan a napsütés jótékony
sugarainak örülünk egy szép nyári napon. Istenáldotta tehetség, örülünk, hogy
részesei, tanúi lehetünk a munkáinak, szeretetének. Kívánjunk neki sok-sok
örömteli alkotóévet és jó diplomázást!
Kocsis Nagy Noémi
Szakmai blogja: pankacreative.blogspot.com
Ez 832 embernek tetszik itt a blogon!
171-en osztották meg a facebookon!
Köszönjük!
2013. május 7.
|
Megjegyzések
Megjegyzés küldése