Grafikatörténet 11: Henri de Toulouse-Lautrec

Henri de Toulouse Lautrec: Reine de Joie par Victor Joze chez tous les libraires. (Könyvborító)

Copyright©2013.-2021.kocsisnagynoémi
A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül! 
A művész fotója.
Kedves Olvasóim! 
Ha tetszett a bejegyzésem, akkor kérlek kövess írói oldalamon is! 

Kocsis Nagy Noémi írói oldal: 


Henri de Toulouse-Lautrec 

(1864, Albi-1901, Gironde) francia festő, Adele Tapié de Celeyrab és de Toulouse-Lautrec Maufra herceg fia, aki előkelő, gazdag arisztrokrata családban született Dél-Franciaországban, Albiban. 
Henri de Toulouse-Lautrec: Ló.

Korai évei a rajzolás és a festés iránti szenvedéllyel és órákkal teltek, tanára Rene Princeteau volt. Kis korától rajzolt tehát és kezdetben állatfestő is volt,tanára Princeteau hatása alatt festett lovas jeleneteket.


Henri de Toulouse-Lautrec: Zsoké, 1889.

Amilyen előkelő környezetbe született olyan nehézségei támadtak később, mert 1878-ban és 1879-ben, két egymást követő évben is lovasbalesetet szenvedett, eltörte mindkét lábát. Ennek következtében megállt a testi fejlődésben és törpe növésű maradt.

Henri de Toulouse-Lautrec: A mosónő, 1889. forrás: Literatura.hu
1882-ben Párizsba ment festészetet tanulni, ahol megismerte Émile Bernard-t és Vincent van Gogh-ot. Tanítómesterei Bonnat, Cormon voltak. Vincent Van Goghon kívül, akinek csodálta művészetét, Degast és Renoirt is egyfajta példaképnek tekintette festészeti és rajzi szempontból.
Henri de Toulouse-Lautrec: Az angol fogat, 1897.
1885-tól kezdett járni a „Mirlitonba”, Aristid Bruant kocsmájába, ahol a kor leghíresebb sanzonjaihoz, a „Saint-Lazare”-hoz, a „Belleville”-hez, a „Batignolles”-hoz készített illusztrációkat. 
Henri de Toulouse-Lautrec: Az új lányok betanítása, 1889. forrás: Literatura.hu
Kezdetben az impresszionista stílus keltette fel a figyelmét, majd csatlakozott a mozgalomhoz. 1887-től nyitott saját műtermet a Montmartre művésznegyedben, ahol egyúttal tagja és állandó vendége lett az ottani bohém művésztársaságoknak, az éttermeknek, kávézóknak, kabaréknak, a fülledt éjszakai táncos helyeknek és kuplerájoknak. Ezek falaira megfestette az előadások és sanzonok, érzelmes táncjelenetek jellegzetes alakjait mindig megőrizve a tisztánlátást és a kissé kritikus hangot velük kapcsolatban.  
Henri de Toulouse-Lautrec: A Fernando cirkuszban, 1887.
Toulouse-Lautrec a festő a "La Belle Époque", Szép idők korszak legkiemelkedőbb éveiben élt Párizsban. Ugyanakkor nyomatkészítő és illusztrátor is volt, aki szívesen merült el Párizs fin de siècle-i századvégi rendkívül színes és sokszor teátrális életében. Az itt tett alapos megfigyeléseivel rendkívül izgalmas és érdekfeszítő œuvre-t hozott létre, elegáns és provokatív tükrét nyújtva, azon idők modern és olykor dekadens életének. 
Henri de Toulouse-Lautrec: Jane Avril, 1899.

Toulouse-Lautrecet Paul Cézanne-nal, Van Goghhal és Gauguinnel együtt, a legnagyobb festők között tartják számon a Poszt-Impresszionista időszakban. Műterme melletti kedves helye Forest apó kertje volt, ahova prostituált és monmartre-i ismerőseit elhívta, hogy modellt álljanak neki. Itt ragyogó napfényben tudott alkotni, s ez lehetővé tette számára, hogy árnyékok nélkül tiszta színekkel tudja modelljeit ábrázolni. 
Henri de Toulouse-Lautrec: Bordélyban.

Kezdetben Jules Cheret plakátművész barátja stílusát alkalmazva festette meg a Montmartre éjszakai életét. Ugyan nem Lautrec volt az egyetlen művész, aki a Montmarte-ot használta munkái hátteréül, mint néhányan Cheret tanítványai közül, George Meunier például a L'Elysee Montmartre (1895), vagy Lucien Lefevre az Electricine (1895) képeiken és plakátjaikon is hasonló eredményekre jutottak. Toulouse-Lautrec úgy forradalmasította Cheret stílusát, hogy az egyben korának tiszta látlelete is volt. 

Henri de Toulouse-Lautrec: Émile Bernard portréja, 1886.
Toulouse-Lautrecet ugyanakkor rendkívüli módon befolyásolták a japán fametszetek. Az 1850-es évektől Nyugaton egyre több ilyen nyomat bukkant fel, amelyek mind a gyűjtők, mind a művészek figyelmét felkeltették. A japonizmus kifejezést Philippe Burty francia műkritikus találta ki erre a jelenségre. Samuel Bing műkereskedő üzletében pedig számtalan japán és japán kultúra hatása alatt készült műtárgyat lehetett kapni. Bing maga is erre biztatta a művészeket, illetve az 1870-es párizsi világkiállítások a japonizmus lázában égtek. 
Jane Avril.

Toulouse-Lautrec plakátjainak különlegessége a korban szokatlanul merész látványvilágban, képkivágásokban és látószögekben, korai avantgárd esztétikájában és a végtelenségig ellaposított tereiben,a japán fametszetek hatásait magán viselő ábrázolásokban nyilvánul meg. Munkáin szatirikusan jeleníti meg a különböző karaktereket, nem valóságos árnyalásokkal,megformálásokkal,inkább a japán fametszetek ihlette egyszerűséggel, tiszta körvonalakkal és ragyogó színekkel.

Henri de Toulouse-Lautrec: Divan japonais.

Toulouse-Lautrec azt is átvette a japán művészetből, hogy valójában nem alkalmazott hátteret, a művei olyanok, mint a díszletek, vagy mintha papír-kivágások lennének. „Csak az alak létezik, a táj nem más, mint puszta kellék; a tájképfestő csupán oktalan állat, a táj csak az alak jellemének jobb megértését szolgálhatja”.

Henri de Toulouse-Lautrec: Másnap reggel, 1889.
Egyúttal Lautrec plakátjain Jules Cheret kifinomult, elegáns, örömteli nőalakjait a prostituáltak és mádámok váltják fel, akik, mint bizalmas barátjuknak megengedték, hogy életükben és tereikben szabadon jöjjön-menjen, vázlatozzon és fessen vagy a maga kedvtelése szerint, vagy a bordélyok megrendelésére.
Henri de Toulouse-Lautrec: A Moulin Rougeban, 1892-1893.


Így közel férkőzvén örömlány modelljeihez, akiknek a szeretetét élvezte, elkísérte őket saját festőműtermébe, vagy az éttermekbe, cirkuszba, színházba, ahol szabadidejüket töltötték. A francia művész látásmódjának lényege az objektív és dokumentatív ábrázolás volt. 
Henri de Toulouse-Lautrec: Orvosi vizsgálat, 1894.
Minden időben nagy áron keltek el a képei, egy 2005-ös Christie’s Aukciósház-beli árverésen, új rekord dőlt meg, a "La blanchisseuse" című, korai képével, ami egy fiatal mosónőt ábrázol. A művet 22.4 millió USA dollárért értékesítették. Toulouse-Lautrec számára a művészi tisztánlátás volt, az egyik legfontosabb szempont: „Célul tűztem ki, hogy igazat és ne eszményit alkossak” – mondta. Művészete nagyon mélyen emberi, főleg azért, mert témájául a társadalom lecsúszott rétegeit és a prostituáltak mindennapjait választotta, akiket nagy együttérzéssel ábrázolt.
Henri de Toulouse-Lautrec: Jean Avril.

Plakátjai mellett festmények egész sorát is elkészítette, amikben éles társadalomkritikával találkozunk. Témái: Másnaposság, Az ivó nő (1889), Asztalnál (1891), Alfred la Guigne (1894). Portrékat is festett, mint Édesanyja portréja, a malroméi kastély szalonjában (1887), Dihau kisasszony a zongoránál (1890), Augusta (1890).

Henri de Toulouse-Lautec: Az iszákos.


A már említett Montmartre-on, a híres párizsi művész negyedben, szomszédja Forest apó kertjében festette meg, a számára érdekes személyeket. Ilyen képei a Nő kesztyűvel, Honorine P. (1890 és 1891), Nő Forrest apó kertjében (1891). Azonban ritkán helyezte el festményein szabad ég alatt a modelleket.

- Valódi, az éjszakai életben felbukkanó jellegzetes alakok, egy nem természetes, hanem a mesterséges világ képviselői. Arcukat színpadi lámpák világítják meg, maszkszerűen sminkeltek és a táncosnők ledér ruhákban és tollboákban táncolják a kán-kánt a kor legdivatosabb táncát. Ők a művészek, kocsmák, mulatók vendégei és tulajdonosai színházi személyek, életművészek, cirkuszi személyek, prostituáltak és futtatóik.


Henri de Toulouse-Lautrec: Troupe de Mlle Églantine.



  Kedvenc és gyakran ábrázolt állandó modelljei, kiknek neveivel a plakátokon is találkozunk Jane Avril, La Goulue és Valentin a kígyóember, Marcelle Lender, Cha-U-Kao (a bohóc), Miss May Belfort, Yvette Guilbert. Toulouse-Lautrec kedvenc témái és ismert plakátjai a Bál a Moulin de la Galette-ban, A Moulin Rouge-ban: A tánc (1890), A Moulin Rouge-ban (1892), Divan Japonais (plakát, 1892-1893), Jean Avril tánc közben (1893), Jean Avril, Jardin de Paris (plakát, 1893), Yvette Guilbert (1894), akiről rajzok, festmények, litográfiák ceruza és színes pasztell vázlatok egész sorozata készült. Toulouse-Lautrec maga vallott arról, hogy miért ábrázolta szívesen az örömlányokat 1892-től: "A modell mindig kitömött bábú, de ők élnek, ők élnek".
Henri de Tolouse-Lautrec: A nagy páholy, 1896. forrás: Literatura
   
  Toulouse-Lautrec plakátjait és rajzait azok az életmódbeli és magatartásbeli megfigyelések,különös arckifejezések és gesztusok, a testtartások és szokások vagyis az emberi karakter jellemzők teszik egyedivé, amiket elsősorban a felmenőinktől örököltünk és génjeinkben hordozunk. Az általa megörökített személyek ábrázolásában azt kívánta bemutatni, hogy milyen a modellje valójában, vagyis nem olyan, amilyennek mutatni szeretné magát a világ felé.
Henri de Toulouse-Lautrec: Ágyban, 1893.

 Ehhez a folyamathoz sokat krokizott, vagyis öt-tíz percenként változtatható modellbeállításokról készített alakrajzokat. Lautrec célja az volt, hogy kiemelje a lényeget a modelljeinél, szintézisre törekedett és elhagyta a részleteket. Látásmódja ugyanakkor groteszk is volt, erre példa a La Goulue és Valentin, a kígyóember tánca című képén. A háttérben álló újgazdag házaspár ábrázolása: a nő fején groteszk kalap ül, nyakát tollboa fogja körül, a közönséges külsejű kísérője divatosabb akar lenni, a walesi hercegnél is, aki divatba hozta a gomblyukba tűzött nefelejcset, ami helyett ez az alak, egy egész csokorra valót tűz a sajátjába.
Henri de Toulouse-Lautrec: May Belfort.
  Lautrec tehát arra törekedett, hogy a legtöbb dolgot, a lehető legkevesebb eszközzel fejezze ki. Ez érvényes volt a színkezelésére is, az impresszionizmus „vívmányát” figyelembe véve, a tiszta színeket, az egymás mellé helyezett vonalkákat alkalmazó ecsetkezelést, a szimbolizmusból a cloisonnista technikát és színfoltokat vette át. Mint a kortársai közt szinte az összes festőre, rá is hatott a japonizmus, az egyszerűsítő szemléletmóddal, az európai szemnek szokatlan kép-kivágásokkal és merész elrendezésekkel.
Henri de Toulouse Lautrec: A rendőr lánya.
   1894-ben szobát vett ki, a rue des Moulins egyik „házában”, akkor készítette a tanulmányait, az Elles című litográfia-sorozathoz (1896). A rue des Moulins szalonjában készített emlékezetes rajzai, amelynek egyik példányát a budapesti Szépművészeti Múzeum is őrzi, annak az „intim szférának” az ábrázolása, amelyben a legotthonosan mozgott. Sajnos az alkoholizmusa és a gyermekkorában elszenvedett lovasbaleset miatti fejlődési rendellenessége megakadályozta abban, hogy teljességében élvezhesse az életet.  
Henri de Toulouse-Lautrec: A művész édesanyja, 1883.
Szenvedélybetegsége tönkretette törékeny szervezetét. 1898-tól szorongások gyötörték, dolgozni sem volt kedve. 1899-ben egy legyengült idegi és testi állapot következtében a neuillyi ideggyógyintézetbe szállították. Itt még megrajzolta krétával a híres Cirkusz című sorozatát.
Henri de Toulouse-Lautrec: Caudieux

 1901 elején halt meg harminchat éves korában, a család malroméi kastélyában. Édesanyja összegyűjtötte a műveit és felajánlotta Albi városának, múzeum létesítés céljából. 



Toulouse-Lautrec: The Simpson Chain, a franciaországi Albiban lévő Toulouse-Lautrec Múzeumban.
A poster Lautrec completed for a British cycle company marketing campaign.Forrás: Watercolour with Allan Kirk at Tarnicolour. 


Kocsis Nagy Noémi 
Szakmai oldalamat itt tudod követni a facebookon. 
Legutóbbi könyvemet A kínai rejtélyt itt találjátok és innen tudjátok megrendelni. 
Az értékeléseket pedig itt: A kínai rejtély értékelések 

Ez 3282 embernek tetszik a blogon!
10-en osztották meg a facebookon!
Köszönjük!


Felhasznált szakirodalom:
Lyka Károly: Művészet in tizennegyedik évfolyam, 1915, Hetedik szám, p. 337-344, Facsimile, 
Berény Róbert: Bíró Mihály, 
Magyar Életrajzi Lexikon, 
Magyar Zsidó Lexikon, 
Nyugat, III. évfolyam, 6. szám, 1910. március 16., 412-413 o. Lengyel Géza cikke Faragó Gézáról.
Magyar Zsidó Lexikon: Földes Imre szócikk, szerkesztő: Újvári Péter, 1929, 285. o.
Rosner Károly: A plakát kézikönyve, 1935, Budapest,
Magyar plakátkiállítás, Nemzeti Szalon, 1958, Budapest, 
Magyar plakáttörténeti kiállítás, 1960, Budapest, 
Magyar Művészet 1919-1945, szerkesztő: Kontha Sándor, 1985, Budapest, Akadémiai Kiadó  100+1 éves a magyar plakát, 1986, Budapest, 
Szántó Tibor: A magyar plakát, 1987, Budapest, 
Szentkirályi Zoltán-Détshy Mihály: Az építészet rövid története, Műszaki Könyvkiadó, Budapest 1994, 212-222. o,
Bakos Ferenc: Idegen szavak szótára, Akadémiai Kiadó, 1995, Budapest,  
Plakát Parnasszus, plakátkiállítás katalógusa, 1995, Székesfehérvár, 
Réti István: A nagybányai művésztelep, Vince Kiadó, 2001.
Pamer Nóra: Magyar építészet a két világháború között, Terc Kiadó Budapest, 2001,
Carla Breeze: American Art deco, W.W. Norton&Company, New York, London, 2003,
Kieselbach Tamás: Modern magyar festészet, 1892-1919, Budapest, 2003, 
Kieselbach Tamás: Modern magyar festészet, 1919-1964, Budapest, 2004, 
Gellér Katalin: A magyar szecesszió, 2004, Budapest, 
Vadas József: A magyar art deco, 2005, Budapest, 
Magyar Plakát 1885-2005, szerkesztette Cseh Mária, 2006, Budapest, 
Vadas József: A magyar konstruktivizmus, 2007, Budapest, 
Arnt Cobbers: Breuer, Vince Kiadó, Budapest, 2007, 24-112 o, 
Laskhmi Baskaran: A forma művészete. Mozgalmak és stílusok hatása a kortárs formatervezésre, Scolar Kiadó, Budapest, 2007, 24-112. o.
David Jury: Mi az a tipográfia, 2007, Budapest,   
Magdalena Droste. Bauhaus, Taschen-Vince Kiadó, Budapest, 2008, 
Gabriele Fahr-Becker: Wiener Werkstätte, 1903-1932, Hong Kong, Köln, Los Angeles, Madrid, Paris, Tokyo, Taschen Kiadó, 2008, 
Kocsis Nagy Noémi: Nemzetközi Grafika és Plakáttörténet, iskolai tananyag, 2009.  
Gáspár Viktória: Szakdolgozat, konzulens: Kocsis Nagy Noémi, 2009. KREA Kortárs Művészeti Iskola,
Szabó László, Iványi-Grünwald Béla, Kossuth Kiadó, Magyar Nemzeti Galéria, 2010,
Öreg a nénikéd weboldal, Bíró Mihályról szóló cikke, 2010. 10.15-én, 
Art deco és modernizmus, Lakásművészet Magyarországon, 1920-1940, Kiállítási Katalógus, Iparművészeti Múzeum, 2012, Budapest, 
Magyar Nemzeti Galéria weboldala, 
Csodaszarvas Műkereskedelmi Portál,
Kieselbach Galéria weboldala,
Guity Novin: A History of Graphic Design, Chapter 28. Poster Art as Social Comentary: Tolulouse-Lautrec, Theophile Steinlen and Leonetto Capiello.
  Wikipedia.   




























 














 




 




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések