DUAEL kiállításmegnyitó szöveg

Copyright © 2014. artificium-artis.blogspot.com

A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!

Bölecz Lilla-Nyári Eszter: Duael meghívó, 2011. 11. 10.

                                 

photo
Nyári Eszter és Bölecz Lilla.

A tegnapi megnyitó nagyon jó hangulatban zajlott, a Szimpla Kertben megjelent vendégek, örömmel tekintették meg, Bölecz Lilla és Nyári Eszter harmadéves KREÁ-s grafikus hallgatók közös kiállítását. A tárlatot Nemes Mara a KREA Kortárs Művészeti Iskola igazgatónője vezette fel, aki felkérte a művészettörténészt, hogy a közönségnek mutassa be a művészeket. A program a Portfolio Points programsorozat hivatalos része. A kiállításon elhangzott szöveget itt olvashatjátok. 
Nyári Eszter: Parasztolimpia, a fotót készítette: Portfolio Points.
Kedves Közönség, Barátaim, Diákjaim!
Bölecz Lilla és Nyári Eszter közös tárlatára gyűltünk össze. 
Nem könnyű a helyzetem akkor, amikor eltérő személyiségű tanítványaim közös kiállítását kell megnyitnom, akik ugyanakkor barátnők is és akik remélhetőleg a jövőben is jól tudnak majd együttműködni. A KREA Kortárs Művészeti Iskola, ahova járnak és ahol harmadévesek, lehetőséget teremtett nekik, hogy itt, a Szimplában állítsanak ki, ahol többször volt már a KREA grafika szakának bemutatkozási lehetősége.
Bölecz Lilla: Don't Panic Magazinhoz készült illusztráció.
Két különböző ember egyéniségét szövegben összefoglalni foglalni kihívás elé állítja a művészettörténészt, de az emberi-művészi együttműködés lényegét mindig az adott felek törvényei, egyetértése, vitái, feszültségei gördítik előre. Általában nagyra tartom a kreativitásból fakadó új megoldások létrejöttét.


Fotók a kiállításról, készítette a Portfolio Points.



Az emberek hajlamosak a külsőségekből ítélni, véleményt formálni valakiről. Lilla ránézésre törékeny, halk szavú, miközben munkái nagyon is tele vannak feszültséggel, a rajzok mögött rejtőző nyugtalanító problémákkal, amitől kérdések sora vetődik fel a nézőben. Ő álomszerű és kifinomult is egyben.

Bölecz Lilla: Kedélyes csontváz és barátai. A fotót készítette: Portfolio Points.

Eszter ránézésre talpraesett és vidám lány, mialatt precíz, érzékeny, költői oldalát is megmutatja alkotásaiban, de végig humorral kezelve az élethelyzeteket.
Nyári Eszter és Bölecz Lilla. A fotót készítette: Portfolio Points.
A művész arca sokféle, ezért ne ítéljünk elsőre, az alkotásokat alaposan figyeljük meg, ízleljük, kóstolgassuk őket, mint egy finom bort.
Bölecz Lilla: Kávé.
Lilla a blogomon, az Artificiumon, a hónap művésze volt szeptemberben, míg Eszter októberben és pár nap leforgása alatt több száz olvasó érdeklődését keltették fel. Lilla sajátos álomvilágot hozott létre magának, amelyben egy hozzá nagyon hasonló lány a főszereplője a kis, rajzos jelenteknek. Ezekben a művekben, mint egy folytatásos regényben, a hősnő felhőn alszik, amiből nagy kövér cseppek potyognak, szerelmével csókot vált a biciklin és leesnek a bringáról, a fiúval tévét néz egy pohár bor, pizza és egy kedélyes csontváz társaságában, a kanapén, farkasaival az álmok ködös-tejes, süppedős világában úszik, vagy az esőben kutyát sétáltat. 
Bölecz Lilla: Tengerszemű lány.
A tussal megrajzolt munkáit fedőfestékkel vagy elektronikusan, photoshoppal színezi,  történetei szomorkásak, de vidámak is egyben és rendkívül életszerűek, feszültséget keltenek és mindenképpen érzelmeket váltanak ki belőlünk. Ha csupán egy mondattal szeretnénk Lillát jellemezni, akkor ő a nagyon grafikus típus, aki vonalakban képzeli el azt, amit megalkot. 
Bölecz Lilla: Könyvborítók.
Az utóbbi években készült munkái között voltak könyvborítók, a feladatot szaktanáraitól kapta. Kiváló képessége van ahhoz, hogy például a Brontë nővérek regényeit, a Jane Eyre-t és az Üvöltő szelek lényegét, a borítón tömörítve jelenítse meg. Gazdag színárnyalatokban, lilák, zöldek, vörösek és halványkékek tűnnek fel, amit egységbe foglal a vonal, a régi könyvillusztrációkból ismert tustoll technika. Lilla nagy erénye, hogy nem akar modernizálni ebben. Vannak dolgok, amelyeknek jót tesz a korszerűsítés, a téma újragondolása és van, aminek nem. Ezek a könyvek ilyenek és Lillában megvan az a képesség, hogy a hasonló munkákhoz teljes szakmai alázattal álljon hozzá és az olvasót abban segítse rajzaival, hogy visszaröpítse abba a korba, amelyben a regények játszódnak, hasonlóan a jó kosztümös filmhez.
Nyári Eszter: Katalógusterv az Alfa Romeonak.
Csokoládé csomagolás-terveket is készített a patinás cég, a Sthümer által meghirdetett pályázatra, de iskolai feladatként magazintervet is, vagy a Díszmadár kiállításhoz leporellót, ahol nagyon találékonyan, a papíron elhelyezett szövegen kívül úgy rajzolta meg a színesebbnél-színesebb madárszárnyakat, hogy azok jócskán beborítják az egész felületet. Készített ugyanakkor póló- és táskaterveket, vagy további borítókat, a 120 éves a Fővárosi Nagycirkusz című kiadványához.
Nyári Eszter: Bagoly.
Ami Esztert illeti, egy teljesen más személyiséggel van dolgunk. Grafikusnak induló, de mégis festőien gondolkodó emberről van szó, aki ugyan rajzol a szó szoros értelmében, de színfoltokban tárja elénk a témáit és színesen látja a világot. Művészi eszköze a mindig és mindenhol jelen lévő humor, geg. Alakjainak arcán tükröződik a malícia, gúny és fellelhető itt a helyzetekben megbúvó komikum, amivel ő a világra tekint, vagy inkább célzás arra, ahogy szemlélnünk kellene a körülöttünk lévő történéseket. Ez pedig sokkal szimpatikusabb, mint búnak ereszteni a fejünket és pesszimistán állni hozzá mindenhez.
Nyári Eszter: Majomember.

Kiállított képei között találjuk a kezeiből kukkert formáló lányt, a kéjesen fagylaltot nyaló lányt és a rendkívül gyanús külsejű majomembert. Azt gondoljuk, hogy az ábrázoltak csak fantáziaalakok, hogy ez játék Eszter részéről, de sok közülük tudatosan, iskolai feladatként készült. A Majomembernél például az volt a teendő, hogy mértani formákból alkossanak valamit a hallgatók és a téma is ennek a feladatnak a része. A pozitívum az ebben a rendkívül technokrata, kütyüfüggő világban, hogy Eszter nem egy mértani formákból álló átlagos kompozíciót hozott létre, hanem a témában rejlő humánus lehetőségek felé fordult.
Nyári Eszter: Parasztolimpia ingyen sörkupon, a fotót készítette a Portfolio Points.
Olykor viszont önmagáról és a saját életéről gondolkodik, például, hogy miért esik jól lustálkodni és szundítani? Így az alvó lány feje fölött pónik repülnek el, akik az álomba süppedés élvezetét segítik elő, s észrevétlenül festői ötleteit csillogtatja meg gazdag árnyalataiban. Ilyenkor tevődik fel a kérdés, hogy Eszter miért nem fest, mert éppen festhetne is? Vagy az a kérdés, hogy miért jó részt venni a Parasztfesztiválon, vagy olimpián?
Nyári Eszter: Parasztolimpia helyezett.

A Parasztolimpia – a klasszikus kolbásztöltős, asszonycipelős, traktorvezetős, szénaboglya készítős verseny – ötlete úgy született, hogy iskolai feladatként egy rendezvény komplett grafikai tervezését kapta, amelyet plakáttal, belépőkkel, karszalagokkal, szórólapokkal kellett reklámoznia.

Eszter nagy erőssége a csomagolás-tervezés is. Így készítette el a KREA számára azokat a borcímkéket, ahol az egyes borfajtákhoz különféle madarakat rajzolt: sast, harkályt, gólyát, az üvegre ragasztható és nyakára akasztható címkére, amitől a megjelenés üdén elegánssá vált. Legjobb, már-már designeri kvalitást hordozó alkotásai közül valók mutatós katalógustervei, pl. az Alfa Romeoé és a Konstruktivista betűtekercs önálló munka és plakát, ahol a látvány építőeleme csakis kizárólag a betű. 
Nyári Eszter: Mellrák elleni kampány plakát.

Nem utolsó sorban az anyag része, a mellrák elleni küzdelem témájú plakát, ami a maga plasztikusságában úgy fogható fel, mint egy dombormű. A plakát egy grafikai relief, egy betűkből álló építmény, amik valójában a különböző formájú emlők. Ezek arra hívják fel a figyelmünket, hogy testformától függetlenül össze kell fognunk ebben a küzdelemben és beteg nőtársainkat segítenünk kell.
Vajon végül a DUAEL-ből, a kettősségből és a párbajból ki kerül ki győztesen: Eszter vagy Lilla? Szerintem mindkettő és egyik sem. 
A DUAEL kiállításán: a fotón Dömsödi Zsolt grafikusművész (1986.január 14- 2015.január 31.), Kelemen Éva orvos, Kocsis Előd szobrászművész, a fotót készítette:  Portfolio Points.
Hiszen a tárlat is bizonyítja, hogy ők akarnak, tudnak és szeretnek is együttműködni. Hogy ki áll közelebb a szívünkhöz művészileg, az személyes beállítottság kérdése. Hogy a rajzos-sztorizós megjelenést szeretjük inkább a műalkotásokban, vagy a festői árnyalatokban gondolkodást? A folytatásos történetek rajongói vagyunk, vagy az egyértelműen fogalmazó vizualitásé? Ez itt a kérdés, és erre invitálom Önöket, Titeket: egy kis gondolkodásra. A kocka el van vetve. Mindenkinek jó szórakozást kívánok és köszönöm a figyelmet!
photo
Nemes Mara, Kocsis Nagy Noémi, Nyári Eszter, Bölecz Lilla.


photo
Nemes Mara a KREA Kortárs Művészeti Iskola Igazgatónője és Kocsis Nagy Noémi művészettörténész.


                                                                                             Kocsis Nagy Noémi
Ez 961 embernek tetszik itt a blogon!
Köszönjük! 







Megjegyzések

Megjegyzés küldése

Népszerű bejegyzések