Betűtörténet 26: Paul Renner és a Futura
Copyright© 2012.artificium-artis.blogspot.com
A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
Paul Renner: Futura, 1927. Átütő modernsége még majdnem 100 (nyolcvanhét) év után is lenyűgözi a nézőt. |
Paul Renner, a tipográfus, tanár, elméleti szakember és festőművész |
Német betűtervezés
Az angol Arts and
Crafts eszményéből kiinduló Bauhaus iskola (1919. Weimar - 1933. Dessau) nemcsak a formatervezésben, oktatásban hozott újat, de a
betűtervezésben is, ami része volt annak a célkitűzésnek, hogy minden ember
számára hozzáférhetővé tegyék a jó minőségű
nyomdászati termékeket, mint a szépen
tervezett könyvet, folyóiratot, plakátot.
A nagy változások sok újdonságot
és talp nélküli betűket hoztak divatba, amivel Amerikát is meghódították,
viszont a nagyfokú lendület megtört a Harmadik Birodalommal. Szerencsére, azóta az ott megteremtett
tipográfiai kultúra, újból és újból visszatér, igényes kiadványokban reneszánszát éli. A
gót betű a Fraktúr (1913) tervezője, a több százéves hagyományok alapján Emil
Weiss volt (1875-1943), aki szép antikvákat is tervezett és célja az
olvashatóbb gótikus betűk létrehozása is volt.
Paul Renner: Futura, 1928 |
Paul Renner 1878. augusztus 9-én született Wernigerode-ban és 1956. április 25-én halt meg Hödingenben,
Németországban. Híres betűtervező, aki elsősorban a neves Futura betűtípusról
ismert. Renner Poroszországban született és protestáns nevelést kapott,
a tizenkilencedik századi elveknek megfelelően.
Olyan szellemben tanították, hogy valódi vezetői képességei és érzései
legyenek, amelyeknél elsősorban a kötelességvállalás és a felelősségtudat állt a
középpontban. A huszadik században, különösen a második felében, ezek a nevelési
szempontok háttérbe szorultak egyes
oktatási irányzatokban.
Renner munkásságára visszatekintve azonban azt látjuk, hogy soha nem jutott
volna el szakmai fejlődésében arra a kiemelkedő szintre, amitől híressé vált,
ha kötelességtudatát nem tartja szem előtt. A későbbi művész építészetet és festészetet tanult a Berlini Akadémián,
Münchenben és Karlsruheban. Utána Münchenben dolgozott festőként. Rajzolt a Simplicissimus című szecessziós lapba
is, ami egy ideig a megélhetését is biztosította és 1896-tól képviselte a kor
modern eszméit a kulturális lappiacon.
Paul Renner: Futura 1927-1929. |
1907-ben részt vett a Deutsche Werkbund alakuló
ülésén, ahol már a Bauhaus színre lépése előtt tizenkét évvel megfogalmazódtak
azok az elvek, hogy a tömegtermelést és a művészetet valahogyan össze kellene
egyeztetni. Paul Renner ebben az időszakban kapta az első tipográfiai
megbízását, hogy a Müller Kiadó részére készítsen új formatervet. Ekkoriban még
egyaránt tervezett antikva és gót betűtípusokat alkalmazkodva a kiadó német,
francia, spanyol és olasz nyelvű könyveihez.
Herbert Bayer 1925-ös Bauhaus betűtípusa alapján, 1928-ban tervezte Paul Renner. |
1907 és 1917 között termék asszisztensként és azt
bemutató vezetőként dolgozott, Georg Müller Verlag-nak Münchenben. A húszas
években határolódott el a gót betűtípustól, mert úgy látta, hogy az inkább
Észak-Franciaországhoz kötődött történelmileg és területileg. Viszont az
antikva inkább ott jött létre, ahol ma Németország is található-szerinte. Ezen
lehetne vitatkozni, hogy mi is az antikva valódi hazája, de ez egy más tipográfiai téma.
Ebből a kiindulásból kezdett el talp nélküli betűket tervezni, hogy a kora
modernebb szemléletét ki tudja fejezni.
1925 és 1926 között a kereskedelmi művészet és a
tipográfiai részleg (tanszék) vezetője volt a Frankfurti Kunstschule-ban
(művészeti iskolában). 1926-ban a müncheni Grafische Berufsschulen (Müncheni
Illusztráció és Könyvkészítés Iskola) társigazgatója, amelynek alapítója is volt.
Münchenben a Deutschlands Buchdrucker mesteriskolájának is a vezetője volt
1927-ben. Azonban az említett első müncheni intézmény (az illusztrációs iskola)
igazgatásáról lemondott, amikor az nem kapta meg a szükséges támogatást, így
nem tudott minden fejlesztést végrehajtani, amit eltervezett.
Paul Renner: Futura black condensed. |
Kezdetben bizalmatlan volt az absztrakt művészettel szemben, idegenkedett sok,
a modern kultúra formájával szemben, mint a jazz, mozi, vagy modern táncok, hogy aztán a legmodernebb betűtervezők egyikévé váljon.
Egyúttal azonban csodálta a funkcionalizmus hangulatát a modernizmusban. Így
Renner átmentet képez a XIX. század hagyományos és a modern XX. század
tipográfiája között. Kísérletet tett arra, hogy a gótikus és római
betűtípusokat egyesítse. Tipográfiai elképzeléseit a Tipográfia mint művészet, 1922-ben megjelent könyvében tette közzé.
Paul Renner: Antikvák. |
Paul Renner: Futura, 1932-es tervezésű munkák. |
Renner a Deutscher Werkbund (Német Munka Szövetség) prominens
személyisége is volt. Sok elméleti írást publikált a betűtervezés témakörben,
mint Tipográfia a Művészetben 1922, München, Kulturbolschewismus? 1932, Zürich. A Tipográfia Művészete 1948, Berlin, Das moderne Buch (A modern könyv) 1946, Lindau. Vom Geheimnis der Darstellung, 1955, Frankfurt. Phillip Luidl (ed.) Paul Renner, 1978,
Munich.
1933-ban a Német Birodalom megbízásából a Milánói
Triennálé, német részlegének formatervezési vezetője, képviselője volt.
Megkapta a Triennálé „Grand Prix” díját. 1933-ban viszont elbocsátották az oktatásból (akkor
szűnt meg a Bauhaus is). 1934-től festőként dolgozott, régi álma valósult meg,
hogy a művészetnek szentelje magát, aminek eredetileg tanult. Közben folytatta
elméleti munkásságát, olyan témákról írt, mint tipográfia, betűtípusok, grafika
és színtannal kapcsolatos tanulmányok. Lefektette a jó könyv új irányelveit, és
létrehozta az ismert és kedvelt Futurá-,
a geometrikus sans-serifet, amit számos tipográfus használt a huszadik század
folyamán és napjainkban.
Paul Renner a zürichi Kunstgewerbe Museum plakátja. |
Josef Albers, Paul Renner: Futura Black sans-serif, stencil. |
Az Architype Renner, a betűtervező korai geometrikus Futura betűtípussal kapcsolatos kísérleteire alapozva hozta létre, a legnagyobb részét ennek a típusnak, aminek nagy részét korábban kitörölte. A Tasse betűtípus Renner 1953’as Steile Futurájának az újragondolt változata. Renner a barátja volt a másik kiváló német tipográfusnak, Jan Tschicholdnak.
Kocsis Nagy Noémi
Ez 413 embernek tetszik a blogon!
4-en osztották meg a facebookon!
Köszönjük!
Jegyzetek:
titkok és történetek a betűk mögötti világból, London, 2004, fordító: Kertész Balázs, Láng Zsuzsa, 2007, 161.-162 oldal.
Felhasznált szakirodalom:
Benda Kálmán-Irinyi Károly: A négyszáz éves debreceni nyomda (1561-1961), Budapest, 1961, 25.-28.A Kézisajtó Kora, a Bornemissza-Mantskovit Műhely, az Országos Széchenyi Könyvtár honlapján.
Tóth Samu: A nyomtatott betű, Irodalmi Könyvkiadó, Bukarest, 1969.
Haiman György: Tótfalusi Kis Miklós, a betűművész és a tipográfus, élete műve betűinek és nyomtatványainak tükrében. A bibliográfiát összeállította Soltész Zoltánné, Magyar Helikon, Budapest, 1972
Magyar Művészet 1890-1919, Akadémiai Kiadó, 1981, Garas Klára: A könyvművészet és az illusztráció, 445-453.
V. Ecsedy Judit: A régi Magyarországi nyomdák betűi és díszei 1473-1600, Balassi Kiadó, Országos Széchenyi Könyvtár, 2004.
Virágvölgyi Péter: A tipográfia mestersége számítógéppel, Osiris Kiadó, 2004.
Type A Visual History of Typefaces and Graphic Styles, 1628-1900, 1901-1938 Taschen, edited by Cees W.de Jong, With texts by Jan Tholenaar and Cees W.de Jong. Volume I., Volume II.
Ady Endre összes versei, Osiris Kiadó Budapest, 2006.
Simon Loxely: titkok és történetek a betűk mögötti világból, London, 2004, fordító: Kertész Balázs, Láng Zsuzsa, 2007
David Jury: Mi is az a tipográfia? fordító: Gebula Judit, Kovács Balázs, Scolar Kiadó, 2007.
Füzesné Hudák Julianna, Erdész Ádám: Egy nyomdaműhely titkaiból: Gyomai Kner Nyomda. Gyomaendrőd: Gyomai Kner Ny. Zrt. (2007).
Storm Type Foundry, Etelka Hairline, Real Store (Czech).
Wikipedia az egyes szócikkekhez.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése