Bauhaus


A Bauhaus dessaui épületének főbejárata és ikonikus felirata. 





Kedves Olvasóm! Köszönöm, hogy 4867. olvasómként ide látogattál cikket olvasni. Emögött 30 év tanulás, 20 év kutatás, 17 év blogolás van. Tisztelj meg azzal, hogy Google fiókoddal regisztrálsz be követőmként és ha használod a cikkemet, akkor megjelölöd a forrást. 
A Bauhaus dessaui felújított épületének oldalában a Bauhaus ikonikus felirata.


A mozgalom eredete

A mozgalom Németországból ered és legfőbb jellemzője, hogy visszautasítja a díszítést és előtérbe helyezi a funkcionalítást. Az anyagok közül elsősorban az acél és a beton használatát tartja fontosnak az építészetben. A tervezésben a korábbi évszázadokkal szemben az asszimetria is lehet a tervezés része a korábbi szimmetriával szemben. 


A modernizmussal leginkább kapcsolatba hozható formatervezői stílus a Bauhaus. Nevét a weimari Staatliches Bauhausról kapta. Kezdetben egyes műhely órákat a Henry van de Velde által tervezett, Szász-Nagyhercegi Szépművészeti Akadémián tartották. 1919-től innen igazgatták a Bauhaust is és itt voltak egyes tanulmányi műhelyek is. 
1919-ben Walter Gropius megalapította a Bauhaust Weimarban. 
A stílusra a Gesamkunstwerk, azaz a teljes művészi munka a jellemző.
A Bauhaus két szóból áll össze, a német bauen építeni és a Haus, azaz ház szóból. A Walter Gropius által kidolgozott nézetek metaforája volt. Gropius a művészek és a mesteremberek együttműködésének fontosságára hívta fel a figyelmet, 1919-ben kelt manifesztumában, aminek a borítóját Lyonel Feininger tervezte, egy fametszeten katedrálist ábrázolva.  
A Bauhaus  dessaui épületeinek modellje, makettje. 

Az iskola feladata 
Az iskola művészeket szeretett volna képezni az ipari termelés számára, illetve szándékában állt kétféle iskolát egyesíteni. A Szépművészeti Akadémiát, Sächische Hochsule für Bildende Kunst, és az Iparművészeti Iskolát, Sächische Kunstgewerbeschule. 
A Gropius által bevezetett előkészítő tanfolyam volt a feltétele az iskolába járásnak, amelyben az építészeti program mellett, az avantgárd stratégiákat alkalmazta, amely eltért az akadémiai oktatástól. 
Az előkészítő tanfolyam után lehetett a szakműhelyekbe bejutni. 
Kezdteben Johannes Itten, a színelmélet kidolgozója és tanár eszméi hatottak a Bauhaus oktatásában, ami az Intuícióra és módszerre, valamint a Szubjektív tapasztalatra és objektív felismerésre helyezte a hangsúlyt. Johannes Itten azután összekülönbözött Walter Gropiussal, mert nem értett egyet azzal, hogy az iparon és a termelékenységen legyen a hangsúly. 
Johannes Itten készítette el Lyonel Feiningerrel (1871-1956) és Gerhard Markssal (1889-1981) az iskola egy éves alapkurzusának az anyagát. 1920-1921-től vált kötelezővé ez az alapkurzus és úgy lehetett továbbtanulni. 
1923-ban Johannes Itten a nézeteltérések miatt megvált az iskolától. Ezzel lezárult a Bauhaus expresszionista időszaka. 
A dessaui Bauhaus iskolájának lépcsőháza. 


Az iskola felépítése, Weimar 1919

Az intézményen belül a tanárokat mestereknek, a diákokat mesterlegényeknek/leányoknak szólították, mert nők is látogatták az intézményt. 
1924-től Josef Albers tanította az első félévet, Moholy-Nagy László a másodikat. Ők az iparibb szemlélet képviselői voltak, segítségükkel a hallgatók gyárlátogatásokon vettek részt. 
A Bauhaus állami támogatást is kapott, a Weimari Köztársaságban ezért a támogatás jogosságát megindokolandó, nagy kiállítást rendezett 1923 július és szeptember között, melynek plakátját Joost Schmidt tervezte. 
A kiállítás ellenére, az iskola anyagi támogatás a felére csökkent, amikor Németországban először Weimarban a Német Nemzetiszocialista Munkáspárt nyertre a választásokat. A Bauhaus radikális szocialista szellemisége nem tetszett a hatóságoknak. 
A dessaui Bauhaus műtermeinek erkélyei. 


1925, Dessau 
Sok politikai vita után, az iskola Weimarból Dessauba költözött, ahol politikailag nyitottabb szociáldemokraták voltak hatalmon. 1926-ra lett kész, a dessaui iskola épület, Walter Gropius tervei szerint, amelynek az oldalán látható, azóta híressé vált betűket és a Bauhaus feliratot Herbert Bayer tervezte. 
Az új élpület a küvetkező intézmény részekből állt: 
Szakiskolából, az a lábakon álló, Igazgatóság hosszú épülete kötötte össze, a Műhelyekkel. Ebből nyílt az alacsonyabb Aula, menza, majd abból a legmagasabb öt emeletes Műteremház. 
A függesztett üvegfal előzményei Peter Behrens AEG-turbinagyára, Berlinben 1909-ből és Walter Gropius Fagus-művek, azaz cipőgyár 1911-ben. 


Az amerikaiak úgynevezett Daves segélyt adtak, aminek feltétele a volt, hogy az intézménynek részben el kellett tartania magát.
A belső tereket, a berendezést és a bútorzatot, az iskola tanárai és diákjai közösen alakították ki. A Bauhaus az ipari funkcionalizmus szellemében működött. Az intézmény saját diplomával rendelkezett. A Bauhaus megszakított minden kapcsolatot a helyi kézműves cégekkel. Megalakult az iskoláról elnevezett E.G. M. B. H. azaz Kft., amelyen keresztül el lehetett adni a termékeket. Herbert Bayer tervezte a termék katalógusokat. Az eladás ennek ellenére nem ment jól, mert a tervek nem voltak alkalmasak gyári előállításra. Így Walter Gropius visszavonult és átadta a helyét Hans Meyernek. 


1928-1930, Dessau
Hans Meyer irányította az iskolát, e rövid idő alatt diktatórikusan. Eladta a termékek gyártási engedélyeit ás a Bauhaus stílusát, szélesebb piacokon értékesítette. Marxista ideológiája miatt nem volt népszerű, főként azért, mert be akarta vezetni a közgazdaságtani, a pszichológiai és marxista órákat. A formatervezésben tudományosabb ágat képviselt. 



1930-1933, Dessau
Ludwig Mies van der Rohe, 1930-ban átvette az iskolát. Még ez év 9-én bezáratta az iskolát, annak erős átpolitizáltsága miatt. Amikor újból kinyitott, akkor minden hallgatónak újból be kellett iratkozni. Az új tanterv lényege az volt, hogy már nem volt kötelező az előkészítő, fontosabbakká váltak a szak tanulmányok. Ha az iskola tovább fennmaradt volna, akkor tanítottak volna statikát is a hallgatóknak, ami az építészek körében elengedhetetlenül fontos volt. 
Iparművészeti tárgyakat innentől kezdve, csak gyártható termékek tervezésével lehetett végezni. 
A Bauhaus híres betűtípusa.


1933. január 30-án hatalomra kerültek a nemzetiszocialisták Dessauban, ezért az iskola Berlinbe költözött, de a Gestapo ezt is bezáratta kommunista szövegeket keresve. 
Sok mester, tanár emigrált az Egyesült Államokba, Nagy Brittanián keresztül. 1937-ben Moholy-Nagy László Chicacoban újjáélesztette a mozgalmat New Bauhaus címen. Walter Gropius pedig a Harward Egyetem építészeti karának a professzora lett 1937-1952 között. 
A dessaui Bauhaus erkélyei. 



1938
Nagyszabású retrospektív kiállítás nyílt, a Bauhaus alkotásaiból, a New York-i Modern Művészetek Múzeumában. Az iskola 14 évig működött, ezalatt 1250 diák tanult ott. Története rövid, mégis korszakalkotó, mert progresszív, kísérletező szemlélet jellemezte és a mai napig hatást gyakorol a formatervezésre. 
A dessaui Bauhaus erkélyei. 


Tanárok
Walter Gropius (1883-1969), a Bauhaus I.igazgatója (1918-1928), a dessaui Bauhaus építésze. 
Breuer Marcel (1902-1981), a Bauhaus hallgatója volt Weimarban, majd a dessaui Bauhaus tanára, formatervező, építész. 
Hans Meyer (1831-1950), a Bauhaus II. igazgatója (1928-1930). 
Ludwig Mies van der Rohe (1886-1969), a Bauhaus III. igazgatója, (1930-1933)építész. Pályáját Németország után Amerikában folytatta. 
Moholy-Nagy László (1895-1946), fényképész, képzőművész, tervezőgrafikus, az iskola tanára, az alapozó kurzus vezetője. 
Marianne Brandt (1893-1983), a Bauhaus fémműhelyében dolgozott. 
Oscar Schlemmer (1888-1943) színiigazgató, a Bauhaus szobrászmestere, számos színházi előadás kosztümjének tervezője, a volt berlini Metropol színház számára. (1923-1928). 
A dessaui Bauhaus menzája, ebédlője. 
















Megjegyzések

Népszerű bejegyzések