A hónap művésze 19: Herbszt László
![]() |
Herbszt László: Tavasz. |
Copyright©2014. artificium-artis.blogspot.com
A szöveg és a fotók semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
Herbszt
László tervezőgrafikus kollégámmal annak kapcsán találkoztunk, hogy idén ő
készítette a XII. Aranyrajzszög díj plakátját, az évente ismétlődő
rendezvényen 2003 óta vesz részt. A beszélgetésnél rögtön a közepébe vágtunk,
mert régóta ismerem, figyelem és szeretem a grafikusi munkásságát, kedvenc
írónőm Finy Petra könyvei számára készített illusztrációit és másokat. És évek
óta sok közös tanítványunk van, akikért együtt szoktunk izgulni a KREA Kortárs
Művészeti Iskola diplomavizsgái alatt.
![]() |
Herbszt László: XII. Aranyrajzszög díj és kiállítás plakátja. |
KNN: -
Mennyi idő állt rendelkezésedre elkészíteni az idei plakátot az Aranyrajszögre?
HL: -
Szűk volt a határidő, egy nap alatt készültem el vele, egy délutánom-éjszakám
és egy reggelem telt el vele. Sikere volt.
![]() |
Herbszt László: Finy Petra: A csodálatos szemüveg könyv borítója és illusztrációi. |
KNN: -
Gratulálok. Mióta tart az illusztrátori pályád, hogy úgy fogalmazzak, a
grafikusi mellett?
HL: Finy
Petra, a Csodálatos szemüveg című könyve volt az első, amelyet illusztráltam. Az
Aranyvackor pályázaton a Naphegy Kiadónak tetszett a szöveg, és próbaképpen
csináltam hozzá illusztrációt, amit a kiadó is elfogadott. Petráról még a
reklámszakmában hallottam és nagyon örültem ennek a lehetőségnek. A Naphegy
Kiadó egy évvel később valósította meg a könyvet, azaz adta ki és a
könyvbemutató 2011-ben volt. (Augusztusban, az Anno Meseboltban rendezték, ezen
én is részt vettem, csodás esemény volt! KNN.)
KNN: -
Évi hány könyvhöz készítesz rajzokat?
HL: -
Évente csak egyet, ez bőven elég az egyéb grafikusi munkáim mellett.
KNN: -
Kár, én úgy gondoltam, hogy többet, mert nagyon szeretem a rajzaidat.
HL: -
Igen, de én úgy gondolom, ha valaki túlzásba viszi, nagyon elfárad benne. Ki
lehet égni ebben a munkában is, mint minden másban.
![]() |
Herbszt László: Tasnádi István: Kőmajmok háza, borító és illusztrációk a grafikus kivitelezésében. |
KNN: - Mi
volt az a felkérésed, amiről szívesen beszélnél az Artificium olvasóinak?
HL: -
Például Tasnádi István regénye, a Kőmajmok háza.
KNN: - Ez
milyen regény, úgy értem milyen korcsoportnak szól?
![]() |
Herbszt László: Tasnádi István: Kőmajmok háza, illusztráció. |
HL: Ez
egy ifjúsági regény, a tizenéves korosztálynak.
![]() |
Herbszt László: Finy Petra: Szárnyak és paták, borító. |
KNN: -
Hogy zajlik egy ilyen munka a te esetedben?
HL: - A
Csodálatos szemüveghez képest más a korosztály ezért más a kép-szöveg arány,
ezért A Kőmajmok házánál a kulcsjelenetekhez készítettem rajzokat.
KNN: - Az
író ilyenkor ad utasításokat, vagy inkább rád bízza ezt a munkát?
HL: -
Inkább az utóbbi, mert így jobban lehet dolgozni.
KNN: - Mi
volt a legutóbbi munkád, ami ilyen felkérésre készült?
HL: -
Megint Finy Petrától a Szárnyak és paták című, mesekönyv, ami 2013-ra jelent
meg könyvhétre, speciális dolog volt, mert a megrendelő az Egy Csepp Alapítvány
cukorbeteg gyerekekkel foglalkozik.
KNN: -
Hol tanultad a grafikusi szakmát?
HL: - Az
Iparművészeti Egyetem (ma Moholy-Nagy Művészeti Egyetem), vizuális kommunikáció
szakát végeztem, akkor elég nagy káosz volt (mindent mindennel összevontak), az
hogy grafikus vagyok csak a diploma betétlapjából derül ki.
KNN: -
Kik voltak a tanáraid?
HL: -
Szívesen megemlíteném például Virágvölgyi Péter tanár urat (Virágvölgyi Péter:
A tipográfia mestersége számítógéppel című könyv szerzője, azóta elhunyt KNN.),
akit nagyon nagyra tartottam, és aki kitűnően ismerte a mesterséget.
KNN: - Hol
helyezkedtél el egyetem után?
HL: -
Igazából már egyetem alatt a harmadik évtől dolgoztam az Art Force grafikai
stúdióban, ahol olyan kollégáim voltak, mint Simon Attila, Kathi Zsolt, Almási
Csaba, Halasi Zoltán, Veres Tamás. Úgy éreztem kezdetben, hogy „bedobtak a
mélyvízbe”. A feladat az volt, hogy minőségi munkákat kellett nagyon rövid idő
alatt elkészíteni. Néha kapkodtam a fejem, de a kollégáim hál’Istennek
türelmesek voltak velem. (Nevet).
KNN: -
Milyen munkákat készítettetek akkoriban?
HL: - A csomagolás,
arculattervezés volt a húzó ágazat, mindenféle típusú, méretű cégnek dolgozott
az Art Force.
KNN:-
Miért volt hasznos számodra ez a csapatban való dolgozás és hogyan látod az
akkori munkáidat?
HL: -
Mert új és hasznos szakmai tapasztalat volt, hogy gépen tudjak tervezni, ez nem
egyszerű feladat, mert monitoron minden máshogy működik, a színek, arányok,
méretek, olvashatóság a hibák akkor derülnek ki, ha a tervet kinyomtatjuk. Ezt
magyarázom a tanítványaimnak is mindig, mert ilyenkor látja az ember, hogy mik
a javítanivalók. Természetesen az évek, a tapasztalat és rutin ebben sokat
segít.
KNN: -
Hogyan folytatódott tovább a szakmai előremeneteled?
HL: - Egy
év után, a cégen belül a Royal Rocket grafikai stúdióba kerültem, ami akkor
szintén a Szent István parkban volt és ott már könnyebben mentek a dolgok
számomra. Egész tendereket bíztak rám, 1999-ben tavasztól őszig sok ilyet
nyertünk meg, köztük az én terveimmel is. A megrendelőink közt olyanok voltak,
mint a Sláger Rádió és Julius Meinl üzletlánc kampánya, ami az első összetett
BTL kampányom volt mindenféle eszközzel a sorsjegytől az óriásplakátig.
KNN-
Fontosnak tartod, hogy az óriásplakátokon is megjelenjen a termék?
HL- Az
attól függ, hogy milyen termékről vagy szolgáltatásról van szó.
KNN-
Milyen munkát végzel a legszívesebben?
HL –
Gyakorlatilag én mindenféle munkát szeretek végezni, legyen az online, offline,
ATL, BTL, design vagy reklám, illusztráció, logó, arculat, könyv, kiadvány,
applikáció vagy plakát.
KNN- A
magyar plakáttervezésnek a XIX.-XX. század, fordulójától volt nagy
hagyománya a második világháborúig.
![]() |
Herbszt László: Nyár. |
HL – Igen
és utána Magyarországon a hatvanas, hetvenes, nyolcvanas években volt a második
felvirágzás a kulturális plakátok szegmensében, ami mára sajnos nem annyira
maradt meg, mint mondjuk Lengyelországban.
![]() |
Herbszt László: Szántóföld napja plakát. |
KNN-
Hogyan látod a mai magyar plakátok helyzetét?
HL- Sokan
azt hiszik, hogy a plakát az szórólap és telezsúfolják mindenféle dologgal, így
elveszti a tömörségét és így az a 2,7 másodperc, amit egy átlagnéző eltölt
előtte nem elég az üzenet átadására.
KNN-
Térjünk vissza a saját munkásságodra, sokáig ügynökségeken dolgoztál, most
szabadúszó vagy?
HL – Igen
szabadúszó vagyok 2008 vége óta, a szabadúszóság olyan dolgokkal is jár, amit
egy ügynökségen mások csináltak és nem feltétlenül a szívem csücske: árajánlat,
számlázás ilyesmi. De ketten vagyunk Zoli barátommal így megoszlanak a
feladatok, és ügynökségeknek továbbra is bedolgozunk.
KNN- Miket csinálsz mostanában?
HL – Most bolygótérképet rajzolok hét - kilenc éves gyerekeknek, az ELTE részéről Hargitai Henriktől jött a felkérés és hat illusztrátor dolgozik benne. Mindenki más bolygón „munkálkodik”, én a Holdat kaptam.
![]() |
Herbszt László: Punctum arabtelefon lapbemutató plakát. |
KNN- És
még milyen munkáid vannak?
HL –
Mindenféle munkák, ezek szerencsére elég gyorsan változnak, logó és
arculattervezés elég gyakran van, ezekhez általában valamilyen webes vagy mobil
felület is kapcsolódik.
KNN-
Milyen díjakat nyertél, amire büszke vagy?
HL – A Graphis Design 2003-as évkönyve, amiben az ArtWorks logóm oldalpárban szerepel
a Salt Lake City-ben megrendezett téli olimpia ikonjaival. A többi díjamra is
büszke vagyok.
KNN- Mi a
hobbid?
HL-
Szerencsés állapot, munkám a hobbim, ami nem kapcsolódik a szakmához az a
zenehallgatás.
KNN –
Nagyon sok sikert és kitartást kívánok a további szakmai előmeneteledben és
köszönöm a riportot.
HL – Én
is köszönöm a lehetőséget.
Herbszt László önéletrajza:
1971-ben
született Szőnyben.
Munkahelyek
2008–
szabadúszó (Opendoorz)
2005–2008:
hat Reklámügynökség, -vezető art director
2000–2004:
Leo Burnett -art director, ArtWorks -vezetô designer
1997–2000:
Art Force, Royal Rocket -art director
1997:
Plaza Műterem, Gyôr -art director
Középiskola
után egy évig nyomdában dolgozott.
2009–Athene
Szakközépiskola -tanár
1998–Krea
Kortárs Művészeti Iskola -tanár
Felsőfokú tanulmányok:
2000:
Diploma
1995–2000:
Magyar Iparművészeti Egyetem, Vizuális Kommunikáció Tanszék, alkalmazott
grafika szak.
Eredmények, díjak, kiállítások:
IBBY
2013 legjobb ifjúsági regény,
BIB
Nemzetközi Pozsonyi Biennálé 2013,
Mese
itt mese ott észt-magyar illusztrációs kiállítás 2013.
Arany
Rajzszög Díj 2011- kulturális kategória.
Magyar
Tipográfia 100, Magyar Iparművészet 2010 válogatás az elmúlt évtized
alkotásaiból.
Transparency
International plakátpályázat első helyezés 2010.
József
Attila 100 Békéscsaba megyei jogú város díja, Hipnózis
reklámfesztivál
online TCR kategória első helyezés 2009.
Graphis
Design 2008,
Czech
Design kiállítás a monarchia országaiban 2008.
Graphicum
2007, Graphis Logo5, Graphis Letterhead.
Graphis
Design 2005,
Plakát.hu
2005,
Golden
Dove 2005 első helyezés rendezvény kategóriában.
Arany
Rajzszög Díj 2004- a legjobb szuverén alkalmazott grafikai produkcióért,
Embléma.hu
2004,
Kreatív
Reklámfesztivál 2004 TCR print kategória első helyezés.
Graphis
Design 2003.
Egyéb:
2002-ben
Roth Péterrel és Kánvási Krisztiánnal megalapítottuk a Punctum Vizuális Művészeti
és Irodalmi folyóiratot, aminek négy száma jelent meg.
Írta: Kocsis Nagy Noémi
Ez 586 embernek tetszik itt a blogon!
10-en szeretik a cikket a KREA csoportban! 10-en osztották meg a facebookon! Köszönjük! |
Megjegyzések
Megjegyzés küldése