Grafikatörténet 3.: Iványi Grünwald Béla és a magyar művészekre ható külföldi alkotók
Copyright©2015.-2021. kocsisnagynoémi
A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
A szöveg semmilyen részlete nem használható fel a szerző engedélye nélkül!
![]() |
Iványi Grünwald Béla festőművész portréja, 1906. Fotóforrás: Wikipedia |
Kedves Olvasóim!
Ha tetszett a bejegyzés, akkor kérlek kövess az új írói oldalamon is!
Kocsis Nagy Noémi írói oldal:
Ha tetszett a bejegyzés, akkor kérlek kövess az új írói oldalamon is!
Kocsis Nagy Noémi írói oldal:
Iványi
Grünwald Béla:
Iványi Grünwald Béla, eredeti nevén Grünwald Béla a Somogy
megyei Somogy-Somban született 1867. május 6-án és 1940. szeptember 24-én halt meg Budapesten. Édesapja gazdálkodó ember volt, Bélának rajta kívül még hat testvére született. A
rajzolásra a figyelmét az az öreg juhász hívta fel, aki a közeli Zichy-birtok
alkalmazásában volt. Az fiatal fiút Gróf Zichy Antal is támogatta, aki a cári udvarban
szolgáló Zichy Mihály festőművész testvére volt.1.
Iványi Grünwald Bélát, tizenöt éves korában, 1882-ben
íratták be szülei a Mintarajztanodába. 2. Iványi Grünwald Béla az Országos Magyar Királyi
Mintarajziskolába és Rajztanárképzőbe járt. Ennek az oktatási intézménynek a tervezetét Eötvös
József dolgozta ki. 1876-1877 között nyílt az iskola az Andrássy úton, a már
korábban 1861-ben megnyitott Országos Magyar Képzőművészeti Társulat székháza mellett.
![]() |
Iványi Grünwald Béla: Hadúr kardja, vagy Isten kardja, 1890. |
Az 1896-ban átadott, Hősök terén található „új” Műcsarnokig ezt az épületet
szerette a legjobban a közönség.3.
A Mintarajtanodában tökéletes rajztudással gazdagodott, mégis
hiányolta a szabad modell utáni rajzolás
lehetőségét, mivel főként gipszfejeket
kellett festeni és rajzolni, ahogy ez akkoriban megszokott volt.
![]() |
Iványi Grünwald Béla: Nagybányai táj a Gutinnál, 1908. |
A Mintarajziskola után a Müncheni Képzőművészeti Akadémiára
indult, barátjával Zemplényi Tivadarral
együtt. 1887-ben megismerte Csók Istvánt, akivel még Münchenben találkozott. Ők
mindketten Gabriel von Hackl élőmodelles osztályának tanítványai voltak.
Iványi
Grünwald és Csók István együtt utaztak Párizsba, nem sokkal később Ferenczy
Károly festőművész is. Azért gondolták a fiatal művészek, hogy talán ők is sikerre
tesznek szert Párizsban, mert ott élt a kor ünnepelt magyar festője Munkácsy Mihály, aki
szívesen fogadta műtermében a magyar festőnövendékeket. Iványi Grünwald Béla két
barátjával együtt kezdetben a Colarossi Akadémiára, majd a Julian Akadémiára járt, ahol
elsősorban festészetet és szobrászatot lehetett tanulni modernebb szemlélettel.
Párizs akkoriban leginkább kozmopolita hely volt, ahova nem csak Európából, de Amerikából és Ázsiából jött
hallgatók is szívesen beiratkoztak.
Iványi Grünwald tanárai itt Tony Robert Fleury és William
Bouguerau voltak. A hallgatók nagyon kedvelték Jules Bastien-Lepage finom
átmenetekben gazdag, gyöngyházfényű festészetét. A nagy élményt számára Hollósy Simon megismerése jelentette,
aki a müncheni szabadiskolát vezette és akik ide jártak előkészítőre azok
közül, akik a müncheni akadémiára felvételizni szerettek volna. Első bemutatkozása 1889-ben az Andrássy úti Műcsarnokban volt,
ahol a téli tárlaton állította ki az Esti szürkület című
festményét. Első, komolyabb és jelentősebb festménye az Isten kardja (vagy
Hadúr kardja, 1890-ből, ami a Magyar Nemzeti Galériában található,olaj-vászon,
161X150 cm.) Az Attila-eredetmondát dolgozza fel, s még Bastien- Lepage hatása
érzékelhető rajta.
Ekkor készült az Ave Maria (Áhítat, Imádkozó lány, 1891,
olaj-vászon, 120X115,2 cm, MNG). Iványi Grünwald Bélának azonban Párizsban nem úgy alakultak a tervei, ahogy elképzelte,
ezért Münchenben folytatta pályafutását. Bibliai témájú képét ekkor festette
Az angyal Jézus születését jelenti a pásztoroknak címűt és az Est az erdőn
címűt, amiért megkapta a Műbarátok köre ösztöndíját. Azt a díjat, amit 1891-ben alapítottak
és Iványi Grünwald Béla 1892-ben kapta meg. 4.Sokszor állított ki a Műcsarnokban és a Glaspalastban is. Az
összeesküvők sorsot húznak című képét a magyar állam vette meg, a Nemzeti
Múzeumnak. A kép reflektálás Csók István
Árvák című Münchenben is bemutatott képére.1894-ben utazott a képért kapott állami pénzből barátjával
Eisenhut Ferenccel Egyiptomba. Több képet is festett ott.
![]() |
Iványi Grünwald Béla: Hazatérő nyáj. |
![]() |
Iványi Grünwald Béla: Akt tanulmány a Fürdés után című festményhez. |
![]() |
Thorma János: Biltz Irén képmása. |
![]() |
Iványi Grünwald Béla: Imádkozó lány, Áhítat, 1891. |
Legelső képem, amit kiállítottam, egy nyári alkonyat volt, két
alakkal. Valamelyik kis sötét teremben, a régi Műcsarnokban lógott. Igen
boldog voltam, hogy elfogadták. A következő évben megfestettem az
"Isten kardját." Leutaztam Hódmező-Vásárhelyre, Kallós Ede barátommal. Ő
magyar típusokat mintázott, én meg szorgalmasan pingálgattam. Képem a
kiállításra készült, ismét egy sötét teremben lógott, fenn, jó magasan.
Furcsa idők is voltak azok, szűkkeblűen viselkedtek az ifjúsággal
szemben. Ha elgondolom, hogy ugyanazok a következő évben Csók István
gyönyörű képét, az "Úrvacsorát", először szintén a harmadik sorba
akasztották és Csók munkáját is, ha jól tudom, Vágó Pál akarata vitte le
az első sorba! Alexander Bernát fedezett föl; kritikáját velem és
Csókkal kezdte. Hosszasan írt rólunk és igaz szeretettel. Ettől az
időtől kezdve, lehettem tán huszonnégy éves, minden évben rendesen
kiállítottam a Műcsarnokban. 5.
1895-ben újból
Münchenbe ment, ahol megint találkozott régi barátjával Hollósy Simonnal,
akinek rengeteg anyagi gondja adódott, az iskola fenntartásával kapcsolatban.
Egy olyan szabad szelleműbb iskola nyitásában gondolkoztak, mint a Julian Akadémia, ami később a Nagybányai Iskola formájában jelent meg Magyarországon 1896-ban az erdélyi Nagybányán. Így Iványi-Grünwald
Béla intézte annak anyagi részét, Hollósy Simon szervezte meg a tanítást és
mindent, ami ezzel jár.
Úgy képzelték
el, hogy főként Münchenben tartózkodtak volna, a szabadban való festést
Magyarországon képzelték el. Az Iványi Grünwald monográfia írója Szabó László utal arra, hogy az ötlet biztos
Iványi Grünwaldé volt, mert ő már fiatal korától Párizsból és Münchenből is
azért jött haza, hogy Magyarországon ihletet nyerjen, a szabadban festhessen.
![]() |
Akt tanulmány a Három nő című festményhez. |
![]() |
Iványi Grünwald Béla: Falkép. |
![]() |
Iványi Grünwald Béla: Csendélet. |
A nagybányai születésű Réti István és Thorma János festők segítettek abban, hogy 1896-tól a nyári hónapokat Nagybányán tölthessék és ebben segített Thurmann Olivér polgármester, aki jó szívvel segítette a festőtelep létrejöttét. Iványi-Grünwald a millennium évében, 1896-ban pályázott a IV. Béla király életét ábrázoló nagyméretű képével. A tiszteletdíjat nem kapta meg érte, mert a zsűri nem vette át. A történelmi téma megfestésében nem volt eléggé tapasztalt sem ő, sem korának más festői, mert Münchenben nem jártak Carl von Piloty osztályába, akinél ez a téma tantárgy volt.
![]() |
Szinyei Merse Pál: Majális, 1873. |
![]() |
Iványi Grünwald Béla: Fürdőzők. |
![]() |
Iványi Grünwald Béla: Virágszedők. |
Az első jelentős kiállításuk Budapesten, az Andrássy úti
régi Műcsarnok épületében volt (ami ma a Képzőművészeti Egyetem része),
1897-ben. Eredetileg a Hősök terén lévő új Műcsarnokban lett volna. Iványi Grünwald Béla 1898-ban nősült meg, vette el Biltz Irént, a
görög katolikus pap lányát és Nagybányán telepedett le. Feleségéről Thorma
János készített portrét. 1898 decemberében egy másik kiállítás nyílt a
nagybányai festők műveiből, ahol ő is kiállított.
1899-1900-as téli kiállításon megkapták a Képzőművészeti
Társulat elismerését harmadik
tárlatukkal. Az Országos Magyar Képzőművészeti Társulat Téli Kiállítása a Műcsarnokban, című 1903-as plakátját is ő készítette.
![]() |
Iványi Grünwald Béla: Falusi utca. |
![]() |
A Nemzeti Emlékhely és Kegyeleti Bizottság által 2007-ben felavatott Iványi Grünwald Béla síremlék a Kerepesi úti Nemzeti Sírkertben. Fotó: Nemzeti Emlékhely és Kegyeleti Bizottság fotógaléria. |
Nemzetközi kiállítások, amik befolyásolták a magyar festészetet, grafikatörténetet, plakátkészítést
Nemcsak tehetséges fiataljaink tanultak külföldi művészeti egyetemeken, de sok jó nemzetközi kiállítást is Budapestre hoztak, melynek célja a nemzetközi művészet minél szélesebb körben való megismertetése volt a magyar közönséggel. Ilyenek voltak a svájci Ferdinand Hodler kiállítása. Vagy a Nemzeti Szalon 1900-as kiállítása, Pierre Puvis de Chavannes, Eugéne Carierre, Robert Fleury részvételével és amelynek a plakátját Jules Cheret készítette.
A korabeli magyar művészekre ugyanakkor nagy hatással volt a finn Axeli Gallen Kallela (1865-1931) művészete, aki grafikus, festő, építész és iparművész volt és akinek a művészetére egyaránt jellemző volt a nemzeti romantika, a szecesszió, a realizmus és a szimbolizmus.
Ő 1884-től szintén Párizsban a Julian Akadémián tanult, tehát magyar művészeink egy része vagy személyesen, vagy a munkáival ott találkozhatott.
Tanárai Jules Bastien-Lepage és Pierre Puvis de Chavannes voltak. Hatott még a magyar művészekre Gauguin, az angol preraffaeliták William Morris és John Ruskin, valamint Gustav Klimt stílusa is.
Ez 1859 embernek tetszik itt a blogon!
11-en osztották meg a facebookon!
Köszönjük!
Jegyzetek:
1. Szabó László, Iványi-Grünwald Béla, Kossuth Kiadó, Magyar Nemzeti Galéria, 2010, a könyv 6. oldala
2. Uo.
3. Uo.
4. Uo. 14. oldal.
5. Részlet Malonyay Dezső: Grünwald Béla című könyvéből: Művészet Negyedik évfolyam, 1905 Negyedik szám p. 217-226.
http://epa.oszk.hu/00000/00009/04/217-226-grunwald.htm
6. Szabó László, Iványi- Grünwald Béla, 24. oldal
![]() |
Pierre Puvis de Chavanne: Nyár, 1873. |
![]() |
Jules-Bastien Lepage: Jeann d'Arc, 1879. |
Ő 1884-től szintén Párizsban a Julian Akadémián tanult, tehát magyar művészeink egy része vagy személyesen, vagy a munkáival ott találkozhatott.
![]() |
Axeli Gallen Kallela: A Szampo védői. |
![]() |
Pierre Puvis de Chavanne: Lányok a tengerparton, 1879. |
11-en osztották meg a facebookon!
Köszönjük!
Jegyzetek:
1. Szabó László, Iványi-Grünwald Béla, Kossuth Kiadó, Magyar Nemzeti Galéria, 2010, a könyv 6. oldala
2. Uo.
3. Uo.
4. Uo. 14. oldal.
5. Részlet Malonyay Dezső: Grünwald Béla című könyvéből: Művészet Negyedik évfolyam, 1905 Negyedik szám p. 217-226.
http://epa.oszk.hu/00000/00009/04/217-226-grunwald.htm
6. Szabó László, Iványi- Grünwald Béla, 24. oldal
Felhasznált szakirodalom:
Rosner Károly: A plakát kézikönyve, 1935, Budapest,
Magyar plakátkiállítás, Nemzeti Szalon, 1958, Budapest,
Magyar plakáttörténeti kiállítás, 1960, Budapest,
Magyar Művészet 1919-1945, szerkesztő: Kontha Sándor, 1985, Budapest, Akadémiai Kiadó
100+1 éves a magyar plakát, 1986, Budapest,
Szántó Tibor: A magyar plakát, 1987, Budapest,
Szentkirályi Zoltán-Détshy Mihály: Az éptészet rövid története, Műszaki Könyvkiadó, Budapest 1994, 212-222. o,
Bakos Ferenc: Idegen szavak szótára, Akadémiai Kiadó, 1995, Budapest,
Plakát Parnasszus, plakátkiállítás katalógusa, 1995, Székesfehérvár,
Pamer Nóra: Magyar építészet a két világháború között, Terc Kiadó Budapest, 2001,
Carla Breeze: American Art deco, W.W. Norton&Company, New York, London, 2003,
Kieselbach Tamás: Modern magyar festészet, 1892-1919, Budapest, 2003,
Kieselbach Tamás: Modern magyar festészet, 1919-1964, Budapest, 2004,
Gellér Katalin: A magyar szecesszió, 2004, Budapest,
Vadas József: A magyar art deco, 2005, Budapest,
Magyar Plakát 1885-2005, szerkesztette Cseh Mária, 2006, Budapest,
Vadas József: A magyar konstruktivizmus, 2007, Budapest,
Arnt Cobbers: Breuer, Vince Kiadó, Budapest, 2007, 24-112 o,
Laskhmi Baskaran: A forma művészete. Mozgalmak és stílusok hatása a kortárs formatervezésre, Scolar Kiadó, Budapest, 2007, 24-112. o.
David Jury: Mi az a tipográfia, 2007, Budapest,
Magdalena Droste. Bauhaus, Taschen-Vince Kiadó, Budapest, 2008,
Gabriele Fahr-Becker: Wiener Werkstätte, 1903-1932, Hong Kong, Köln, Los Angeles, Madrid, Paris, Tokyo, Taschen Kiadó, 2008,
Szabó László, Iványi-Grünwald Béla, Kossuth Kiadó, Magyar Nemzeti Galéria, 2010,
Art deco és modernizmus, Lakásművészet Magyarországon, 1920-1940, Kiállítási Katalógus, Iparművészeti Múzeum, 2012, Budapest,
Magyar Nemzeti Galéria weboldala,
Kieselbach Galéria weboldala,
Wikipedia.
Rosner Károly: A plakát kézikönyve, 1935, Budapest,
Magyar plakátkiállítás, Nemzeti Szalon, 1958, Budapest,
Magyar plakáttörténeti kiállítás, 1960, Budapest,
Magyar Művészet 1919-1945, szerkesztő: Kontha Sándor, 1985, Budapest, Akadémiai Kiadó
100+1 éves a magyar plakát, 1986, Budapest,
Szántó Tibor: A magyar plakát, 1987, Budapest,
Szentkirályi Zoltán-Détshy Mihály: Az éptészet rövid története, Műszaki Könyvkiadó, Budapest 1994, 212-222. o,
Bakos Ferenc: Idegen szavak szótára, Akadémiai Kiadó, 1995, Budapest,
Plakát Parnasszus, plakátkiállítás katalógusa, 1995, Székesfehérvár,
Pamer Nóra: Magyar építészet a két világháború között, Terc Kiadó Budapest, 2001,
Carla Breeze: American Art deco, W.W. Norton&Company, New York, London, 2003,
Kieselbach Tamás: Modern magyar festészet, 1892-1919, Budapest, 2003,
Kieselbach Tamás: Modern magyar festészet, 1919-1964, Budapest, 2004,
Gellér Katalin: A magyar szecesszió, 2004, Budapest,
Vadas József: A magyar art deco, 2005, Budapest,
Magyar Plakát 1885-2005, szerkesztette Cseh Mária, 2006, Budapest,
Vadas József: A magyar konstruktivizmus, 2007, Budapest,
Arnt Cobbers: Breuer, Vince Kiadó, Budapest, 2007, 24-112 o,
Laskhmi Baskaran: A forma művészete. Mozgalmak és stílusok hatása a kortárs formatervezésre, Scolar Kiadó, Budapest, 2007, 24-112. o.
David Jury: Mi az a tipográfia, 2007, Budapest,
Magdalena Droste. Bauhaus, Taschen-Vince Kiadó, Budapest, 2008,
Gabriele Fahr-Becker: Wiener Werkstätte, 1903-1932, Hong Kong, Köln, Los Angeles, Madrid, Paris, Tokyo, Taschen Kiadó, 2008,
Szabó László, Iványi-Grünwald Béla, Kossuth Kiadó, Magyar Nemzeti Galéria, 2010,
Art deco és modernizmus, Lakásművészet Magyarországon, 1920-1940, Kiállítási Katalógus, Iparművészeti Múzeum, 2012, Budapest,
Magyar Nemzeti Galéria weboldala,
Kieselbach Galéria weboldala,
Wikipedia.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése